Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ομιλος Grimaldi: Γιατί «χτύπησε» δυνατά το λιμάνι στο Ηράκλειο

Το τίμημα που προσέφερε ο ιταλικός όμιλος στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του λιμανιού του Ηρακλείου είναι σχεδόν 11πλάσιο από τον κύκλο εργασιών που κατέγραψε ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου το 2022.

Ομιλος Grimaldi: Γιατί «χτύπησε» δυνατά το λιμάνι στο Ηράκλειο

Μέσα σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους, ο όμιλος Grimaldi κατάφερε να αποκτήσει τον έλεγχο δύο υψηλής στρατηγικής σημασίας ελληνικών λιμανιών.

Τον περασμένο Οκτώβριο, ο ιταλικός όμιλος αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας έναντι 84,17 εκατ. ευρώ. Μόλις χθες, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ανέδειξε και πάλι τον όμιλο Grimaldi με τις Μινωικές Γραμμές, τις οποίες ελέγχει ο ίδιος, προτιμητέο επενδυτή στον αντίστοιχο διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), αυτή τη φορά, έναντι 80 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που ισχυροποιεί την παρουσία του ιταλικού ομίλου στην Ελλάδα.

Ενδεικτική της προσδοκίας του ομίλου Grimaldi να αποκτήσει τον έλεγχο ενός υψηλής σημασίας λιμανιού στην ανατολική Μεσόγειο είναι η προσφορά που υπέβαλε, με το τίμημα να είναι, σύμφωνα με τις πληροφορίες, πολύ υψηλότερο σε σχέση με εκείνο του έτερου διεκδικητή, του σχήματος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Aviareps και τη Nectar Holdings LTD. Γι’ αυτό, άλλωστε, κι ενώ η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε αποφασίσει να ενεργοποιήσει τον γύρο των βελτιωμένων προσφορών, τελικά, προχώρησε άμεσα στην ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή.

Μάλιστα, το τίμημα που προσέφερε ο ιταλικός όμιλος είναι σχεδόν 11πλάσιο από τον κύκλο εργασιών που κατέγραψε ο ΟΛΗ το 2022 και, σύμφωνα με πηγές, αντικατοπτρίζει τις προοπτικές ανάπτυξης όχι μόνο του συγκεκριμένου λιμανιού αλλά και της Κρήτης εν γένει.

Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του Οργανισμού για τη χρήση του 2022, ο κύκλος εργασιών παρουσίασε σημαντική αύξηση της τάξης του 37,42% και διαμορφώθηκε σε 7,78 εκατ. ευρώ έναντι 5,66 εκατ. ευρώ το 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019 κατά 18,52%, γεγονός που εκτιμάται ότι έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην έκβαση του διαγωνισμού.

Ο ίδιος ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του φερώνυμου ομίλου, είχε κατά το παρελθόν κάνει ξεκάθαρες τις προθέσεις του σε ό,τι αφορά την παρουσία του στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι στόχος του ήταν η περαιτέρω επέκτασή του. Στα ατού του κρητικού λιμανιού που αποτέλεσαν «μαγνήτη» για τους επενδυτές συγκαταλέγονται η γεωστρατηγική θέση του στο κέντρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου, οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτό και η δυνατότητα ανάπτυξης μικρού διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευματοκιβωτίων σε συνδυασμό με την καθιέρωσή του τα τελευταία χρόνια σε home port (λιμένα εκκίνησης) για την κρουαζιέρα. Δεν είναι τυχαίο ότι εκτός από το γεγονός ότι κολοσσοί του θαλάσσιου τουρισμού χρησιμοποιούν το εν λόγω λιμάνι ως σημείο εκκίνησης των δρομολογίων τους, αυτό κατατάσσεται σταθερά στους κορυφαίους σταθμούς κρουαζιέρας της χώρας.

Η αξιοποίηση του κρητικού λιμανιού εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, ενός από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της χώρας, με την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου.

Υπενθυμίζεται ότι το 2022 υπήρξε για τον ΟΛΗ χρονιά έντονης δραστηριότητας, με εντυπωσιακή ανάπτυξη όλων των οικονομικών μεγεθών. Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ. ευρώ, ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ (+114,75%) περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, με την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε συνέχεια της υγειονομικής αποκατάστασης να λειτουργεί καταλυτικά για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Η τάση αυτή φαίνεται να συνεχίζεται και για το 2023 από τις ήδη προγραμματισμένες προκρατήσεις προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων, που θα ξεπεράσουν κατά 20% τις αφίξεις του 2022. Σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, η αύξηση που σημείωσε το λιμάνι του Ηρακλείου το 2022 ως προς τον αριθμό των διακινούμενων επιβατών των πλοίων γραμμής ανήλθε σε 31,7%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v