Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το νέο κύμα ανατιμήσεων στα τρόφιμα και η κυβερνητική γραμμή άμυνας

Νέα τιμολόγια με υψηλότερες τιμές στέλνει η βιομηχανία. Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη Σκρέκα με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ. Οι κίνδυνοι της στρατηγικής για τον πληθωρισμό.

Το νέο κύμα ανατιμήσεων στα τρόφιμα και η κυβερνητική γραμμή άμυνας

Ανατιμήσεις 13% και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από 1η Αυγούστου περιλαμβάνει ο νέος τιμοκατάλογος που έστειλε πριν από λίγες ώρες γνωστή βιομηχανία ζυμαρικών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Υπερδιπλάσια είναι η ποσοστιαία αύξηση στις οποίες προχωρούν οι βιομηχανίες ελαιολάδου και σπορελαίων -ήδη υπάρχει αύξηση στις τιμές και πρόβλημα επάρκειας ελαιολάδου. Μονοψήφιο είναι το ποσοστό των νέων ανατιμήσεων στα γλυκά snacks ενώ φόβοι εκφράζονται για το πως θα κινηθούν οι τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων το επόμενο διάστημα.

Αν και οι τρέχουσες ανατιμήσεις δεν φαίνεται, στις περισσότερες κατηγορίες, να είναι στα επίπεδα που είχαν κινηθεί τους προηγούμενους μήνες, εν τούτοις ακόμη δεν έχουν περάσει στο ακέραιο οι ανατιμημένοι τιμοκατάλογοι της περασμένης Άνοιξης.

Εν μέσω αυτού του νέου ανατιμητικού κλοιού, η Κυβέρνηση αναζητά ανάχωμα. Στο πλαίσιο αυτό ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας συναντήθηκε με το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και συγκεκριμένα με τους κ.κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, Κώστα Μαυροειδή, Λάμπρο Παπακοσμά και τον Γενικό Διευθυντή της Ένωσης, Απόστολο Πεταλά.

Μαγική λύση δεν βρέθηκε, ούτε «λευκός καπνός» βγήκε από τη συνάντηση -σ.σ. λιανεμπόριο και βιομηχανία έχουν εκφράσει ανοικτά τη διαφωνία τους για το «καλάθι του νοικοκυριού»- όμως το πλαίσιο των επόμενων κινήσεων της κυβέρνησης παρουσιάστηκε.

  • Πρώτον στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» θα περιληφθεί τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία -σ.σ. η βιομηχανία δεν θέλησε ποτέ να εμπλακεί ενεργά με το «καλάθι»-, εφ’ όσον η αλυσίδα διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία. Η ύπαρξη ενός επώνυμου brand ανά κατηγορία στο «καλάθι» μπορεί να λειτουργήσει ως «κράχτης» και να αναζωπυρώσει το καταναλωτικό ενδιαφέρον για αυτό.
  • Το δεύτερο είναι ότι θα καθιερωθεί και δεύτερο σημείο πώλησης προβολής για τα προϊόντα του «Καλαθιού» σε καταστήματα σούπερ μάρκετ όπου είναι χωροταξικά εφικτό. Δηλαδή στις μεγάλες σάλες θα προβάλλονται «γκρουπαρισμένα» σε συγκεκριμένο σημείο τα προϊόντα του «καλαθιού».
  • Το τρίτο, εν όψει και της έναρξης της σχολικής χρονιάς, αφορά τα σχολικά είδη που έχουν ενταχθεί στην περίμετρο εφαρμογής του Νόμου 4818/2021 με την επιβολή πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους ώστε να μην είναι μεγαλύτερο ανά μονάδα από εκείνο προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.

Όμως το πιο ενδιαφέρον από τα μέτρα που εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση είναι το «τυράκι» της επιβράβευσης σε όσες επιχειρήσεις προχωρούν σε «μόνιμη» μείωση τιμών, μεγαλύτερη από 5% στους επίσημους τιμοκαταλόγους τους. Η επιβράβευση θα γίνεται με γνωστοποίηση των προϊόντων που έχουν μειώσει την τιμή μέσω π.χ. του e-katanalotis.

Ο λόγος αυτής της ιδέας είναι προφανής. Μια μείωση των τιμών, έστω και για κάποιους μήνες, θα έχει άμεσο αντίκτυπο στον πληθωρισμό που γνωστοποιεί η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Η ΕΛΣΤΑΤ, που σήμερα ανακοινώνει τον πληθωρισμό για τον Ιούλιο -σύμφωνα με τη Eurostat ήταν στο 3,4% από 2,8% τον Ιούνιο- «βλέπει» τιμές τιμοκαταλόγου προ των όποιων προσφορών και εκπτώσεων στις οποίες πωλούνται τα προϊόντα.

Βέβαια εδώ ελλοχεύουν αρκετοί κίνδυνοι. Ο πρώτος, ίσως και ο πιο ουσιαστικός, είναι να επιβραβευτούν εταιρείες που προχώρησαν σε πολλαπλές και υψηλές ανατιμήσεις το προηγούμενο διάστημα και σήμερα έχουν το «λίπος», την «πολυτέλεια» και τη δύναμη, λόγω μεγέθους και μεριδίων αγοράς, να προβούν σε μειώσεις τιμών άνω του 5%. Επίσης υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο λόγω του μέτρου αυτού να μειωθεί η ένταση των προσφορών από την πλευρά της βιομηχανίας, των προμηθευτών και των λιανεμπόρων προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά με τη μείωση της τιμής ώστε να ικανοποιηθεί η «απαίτηση» της Κυβέρνησης.

Βέβαια υπάρχουν και κάποιοι από την αγορά που κάνουν λόγο σε ωμή παρέμβαση στη λειτουργία της αγοράς και νόθευση του ανταγωνισμού.

Για τον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Κώστα Σκρέκας το μήνυμά προς την Ένωση των Σούπερ Μάρκετ, τη βιομηχανία, το χονδρικό και λιανικό εμπόριο είναι ένα. «Πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη για να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια ορθώνοντας δίχτυ προστασίας απέναντι στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις. Ως Κυβέρνηση κάνουμε και θα κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο για να περάσουμε με το μικρότερο δυνατό κόστος για όλους αυτήν την δύσκολη περίοδο».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v