Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μέσω POS η κατανάλωση του 50% των κοινωνικών επιδομάτων

Πώς σχεδιάζουν τα συναρμόδια υπουργεία να καταπολεμήσουν την φοροδιαφυγή και να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα των κοινωνικών πολιτικών. Το σχέδιο που επεξεργάζεται η Γ.Γ. Κοινωνικής Ασφάλισης και ο ρόλος των τραπεζών.

Μέσω POS η κατανάλωση του 50% των κοινωνικών επιδομάτων

Τουλάχιστον το 50% των επιδομάτων που λαμβάνουν εκατοντάδες χιλιάδες άνεργοι, άτομα με αναπηρία, αλλά και ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, από τον ΟΠΕΚΑ και την ΔΥΠΑ θα πρέπει να καταναλώνεται μέσω της χρήσης προπληρωμένης κάρτας. Μάλιστα, το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου που βρίσκεται υπό τελική διαμόρφωση από την Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Ασφάλισης της οποίας προΐσταται ο υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακλόγλου, προβλέπει επίσης και φορολογικά κίνητρα, με συμμετοχή σε κλήρωση – φορολοταρία, προκειμένου οι δικαιούχοι να καταναλώνουν ποσά και πάνω από το 50%.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την σταδιακή πληρωμή σχεδόν 3 δισ. ευρώ από τα συνολικά 4 δισ. ευρώ που διατίθενται σήμερα στο πλαίσιο πολιτικών κοινωνικής πολιτικής και πρόνοιας. Βάσει του σχεδιασμού, τουλάχιστον το 50% του ποσού που αντιστοιχεί σε κάθε ένα από τα επιδόματα αυτά, θα πρέπει να δαπανηθεί μέσω POS ή άλλης ηλεκτρονικής συναλλαγής. Στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι να περιορίσει κι άλλο τις συναλλαγές με μετρητά και κατά συνέπεια να κλείσει άλλη μια πόρτα διαφυγής φορολογικών εσόδων.

Σύμφωνα μάλιστα με πολύ μετριοπαθείς υπολογισμούς, το κέρδος του δημοσίου από την χρήση της προ-πληρωμένης κάρτας, μπορεί και να αγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο, καθώς τα ποσά που θα ξοδεύονται με την συγκεκριμένη χρεωστική κάρτα θα συνοδεύονται από απόδειξη. Να σημειωθεί ότι, όπως έχει διαπιστωθεί, στη συντριπτική πλειονότητά τους, τα εισοδήματα των δικαιούχων επιδομάτων κινούνται στο όριο του αφορολόγητου με αποτέλεσμα να μην έχουν κανένα κίνητρο να ζητούν απόδειξη όταν πληρώνουν με μετρητά.

Παράλληλα βέβαια, επιδιώκεται να ενισχυθεί η διαφάνεια των συναλλαγών και να συμπληρωθεί ο έλεγχος όσον αφορά τους πραγματικά δικαιούχους των συγκεκριμένων επιδομάτων, καθώς την ίδια στιγμή, σχεδιάζεται η δημιουργία ενιαίας πλατφόρμας δικαιούχων, μέσω της οποίας θα ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο ο αριθμός των ωφελούμενων και το ύψος των παροχών που λαμβάνουν.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στο που θα μπορεί ο δικαιούχος να καταναλώνει το ποσό, με μοναδική εξαίρεση τον τζόγο, ενώ το συνολικό ποσό θα μετράει για το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου.

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 10 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τα 8,5 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτήσουν φορολογικά κίνητρα προκειμένου – κατά την πρώτη φάση της διαδικασίας - οι δικαιούχοι να χρησιμοποιούν την κάρτα για πάνω από το 50% του ποσού.

Παράλληλα μάλιστα, κυβερνητικά στελέχη βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με εκπροσώπους των τραπεζών, προκειμένου να υπάρξουν κι από την πλευρά τους κάποιες «παροχές» στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής τους ευθύνης. Σε δεύτερο χρόνο, εξετάζεται να ενταχθεί στο πρόγραμμα και η πληρωμή έκτακτων επιδομάτων, τύπου “market pass”, ενώ τελικός στόχος είναι, όλες οι συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο, «το δούνε και λαβείν πολίτη – κράτους», να πραγματοποιείται μέσω αυτής της κάρτας, η οποία θα εκδίδεται και θα ισχύει εφόρου ζωής, για όλους τους πολίτες.

Αναλυτικά, από τα περίπου 4 δισ. ευρώ που διατίθενται σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους, άνεργους, άπορους και άτομα με αναπηρία μόνο το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα δίνεται μέσω προπληρωμένης κάρτας, με την δυνατότητα των δικαιούχων να καταναλώνουν το 50% αυτού, σε μετρητά. Βάσει του σχεδιασμού, από τις αρχές του 2024 και σταδιακά έως τα μέσα του έτους, σχεδόν στην συντριπτική τους πλειοψηφία όλα τα επιδόματα που δίνονται από τον ΟΠΕΚΑ και την ΔΥΠΑ θα ακολουθήσουν το ίδιο μοντέλο.

Θα εξαιρεθούν, το κάθε ένα για διαφορετικούς λόγους, τα επιδόματα:

  • απολύτου αναπηρίας, καθώς θεωρείται ότι είναι δύσκολο οι δικαιούχοι να κάνουν χρήση της κάρτας για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες π.χ. για τις αμοιβές οικιακών βοηθών
  • στέγασης γιατί δεν υπάρχει μηχανισμός μεταφοράς από τον δικαιούχο στον ενοικιαστή,
  • ανασφάλιστων υπερηλίκων, κυρίως λόγω ηλικίας των δικαιούχων και
  • απομακρυσμένων ορεινών περιοχών γιατί κρίθηκε πως δεν υπάρχουν τραπεζικά καταστήματα για την εκταμίευση των ποσών που αντιστοιχούν στα μετρητά.
  • Εκτός θα παραμείνουν και τα επιδόματα αφερεγγυότητας εργοδότη και διαθεσιμότητας που καταβάλλονται από την ΔΥΠΑ.

Να σημειωθεί ότι στην κάρτα θα μπαίνει όλο το ποσό της παροχής. Όμως, ο δικαιούχους θα μπορεί να εκταμιεύει το 50%, ενώ το υπόλοιπο θα πρέπει να το καταναλώνει πληρώνοντας μέσω POS ή άλλης ηλεκτρονικής συναλλαγής. Προκειμένου μάλιστα, όλο και μεγαλύτερο ποσό να διακινείται ηλεκτρονικά, θα υπάρχει κινητροδότηση. Ποσό ύψους 8,5 εκατ. ευρώ (από τα συνολικά 10 εκατ. ευρώ του προγράμματος) θα διατεθεί για την διεξαγωγή φορολοταρίας, σε τακτά χρονικά διαστήματα. Στην κλήρωση, θα μπαίνουν οι δικαιούχοι για τα ποσά που καταναλώνουν μέσω της κάρτας τους και αντιστοιχούν στο επιπλέον του υποχρεωτικού 50%.

Παράλληλα, στελέχη των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Εργασίας βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες προκειμένου να προβλεφθούν, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και επιπλέον κίνητρα για την κατανάλωση όσο το δυνατόν υψηλότερου από το προβλεπόμενο, ποσού.

Η νέα αυτή διαδικασία δεν αναμένεται να αλλάξει τον χρόνο καταβολής των επιδομάτων. Αυτό που θα πρέπει να κάνουν οι δικαιούχοι είναι να πάνε στην τράπεζα που διαθέτουν λογαριασμό και να ζητήσουν την έκδοση της σχετικής κάρτας. Αν δε, κάποιοι επιθυμούν να κάνουν χρήση και νέων τεχνολογιών, όπως π.χ. ψηφιακά πορτοφόλια κ.λπ., αυτό δεν θα αποκλείεται, αλλά δεν θα μπορεί η τράπεζα να υποχρεώνει το δικαιούχο για κάτι τέτοιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v