Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ερχεται νέα γενιά ελέγχων μέσω των POS

Στενό μαρκάρισμα μετά από 1,2 εκατομμύριο εγγραφές POS στο Μητρώο. Έλεγχοι από το γραφείο με ταυτόχρονο «μάτι» σε μηχανάκια, ταμειακές και τραπεζικούς λογαριασμούς.

Ερχεται νέα γενιά ελέγχων μέσω των POS

Από τα μέσα Οκτωβρίου και έως το τέλος του μήνα, όσοι επαγγελματίες χρησιμοποιούν ή κατέχουν χωρίς να χρησιμοποιούν POS, θα λάβουν μια ειδοποίηση από την ΑΑΔΕ στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο. Με αυτή θα καλούνται να τσεκάρουν τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, αναφορικά με τα POS που χρησιμοποιούν ή εάν δεν έχουν δηλωθεί, να τα δηλώσουν.

Η χαρτογράφηση όλων των POS της αγοράς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και έως χθες στο Μητρώο POS είχαν γίνει 1,2 εκατομμύρια εγγραφές, χωρίς να σημαίνει και ισάριθμα «μηχανάκια» στην αγορά, καθώς ορισμένα εξ αυτών μπορεί να συνδέονται με περισσότερους από έναν παρόχους. Αφού γίνει και το «πάντρεμα» παρόχων υπηρεσιών πληρωμών-παρόχων μέσων πληρωμών και τελικών χρηστών, το Μητρώο POS θα είναι έτοιμο, ανοίγοντας τον δρόμο για διασταυρώσεις εξπρές από το γραφείο των ελεγκτών.

Με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, δε, τους πρώτους μήνες του 2024, ο έλεγχος θα γίνει «παιχνιδάκι» αφού, σε πραγματικό χρόνο, οι ελεγκτές θα μπορούν να βλέπουν χρεώσεις στα POS, εισπράξεις στην ταμειακή και εισροές στον τραπεζικό λογαριασμό με τον οποίο είναι συνδεμένα τα POS.

Με τον τρόπο αυτό, κάθε πληρωμή με πλαστικό χρήμα θα είναι από δύσκολο έως αδύνατο -μέχρι να εφεύρουν νέες «λύσεις» οι επιτήδειοι φοροφυγάδες- να μείνει κρυφή από την εφορία. Το Μητρώο POS, όπως σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, διασφαλίζει πλήρη εικόνα αναφορικά με το ποιος κατέχει ποιο POS και πού πηγαίνουν τα λεφτά…

Τα ορόσημα

Η διαδικασία κατάρτισης Μητρώου POS ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο, με τις δύο πρώτες κρίσιμες ημερομηνίες, της 22ας και 29ης Σεπτεμβρίου για τη δήλωση POS από Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών και Παρόχους Μέσων Πληρωμών να βρίσκουν μαζική ανταπόκριση από τους υπόχρεους. Με εξαίρεση 1-2 Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών, οι υπόλοιποι με μικρές καθυστερήσεις τήρησαν τις προθεσμίες και σύμφωνα με πληροφορίες, η ΑΑΔΕ δίνει μια μικρή πίστωση χρόνου και στους τελευταίους να συμμορφωθούν, αφού έχει λάβει από την πλευρά τους σχετικές διαβεβαιώσεις. Αφού καταχωρηθούν και αυτά τα στοιχεία, μετά τις 15 Οκτωβρίου έρχεται η ώρα των τελικών χρηστών, των επαγγελματιών δηλαδή που χρησιμοποιούν POS για τις συναλλαγές πώλησης αγαθών και παροχής υπηρεσιών.

Μετά από σχετική ειδοποίηση θα κληθούν να υποβάλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που οι πάροχοι δεν δήλωσαν κάποιο εκ των μέσων πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των μέσων πληρωμών, είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους παρόχους.

Με την ειδοποίηση θα ενημερώνονται πως μη υποβολή δήλωσης εκ μέρους των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών εντός των προθεσμιών νοείται ως αποδοχή των στοιχείων που δηλώθηκαν εκ μέρους των παρόχων και τους αφορούν.

Μετά την πλήρη χαρτογράφηση των ενεργών POS, ο κατάλογος θα επικαιροποιείται ανά δεκαήμερο.

Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα πρέπει να δηλώνονται, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:

  • από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και
  • από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.

Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών), υποχρεούνται να υποβάλλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που:

  • είτε οι Πάροχοι δεν δήλωσαν κάποιο εκ των Μέσων Πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των Μέσων Πληρωμών.
  • είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους Παρόχους.

Αυτή η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται κάθε μήνα. Συγκεκριμένα από πλευράς Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, εφόσον υποχρεούνται σύμφωνα με τα προηγούμενα, η επικαιροποίηση των στοιχείων θα γίνεται  από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα.

Για τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), η διαβίβαση των στοιχείων λαμβάνει χώρα:

  1. Έως και τη 15η ημέρα εκάστου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και τη 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
  2. Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
  3. Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v