Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ερευνα: Ξοδεύουμε €275 περισσότερα τον μήνα απ' όσα βγάζουμε

Τι είναι το subscription creep και πώς οι μηνιαίες συνδρομές και το Buy Now/Pay Later επηρεάζουν τις δαπάνες. Οι Έλληνες από τους πιο απαισιόδοξους Ευρωπαίους, καθώς το 28% δηλώνει ότι έχει λιγότερα χρήματα να δαπανήσει.

Ερευνα: Ξοδεύουμε €275 περισσότερα τον μήνα απ όσα βγάζουμε

Τις προηγούμενες ημέρες έλαβα από την Apple ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα νέα δεν ήταν καλά. Παρότι ολόκληρη Apple με ευχαριστούσε που είμαι συνδρομήτρια στο Apple TV+, το email εστάλη για να ενημερωθώ για την επερχόμενη αλλαγή στη συνδρομή μου. Από 6,99 ευρώ/μήνα που είναι σήμερα, η εν λόγω συνδρομή από τις 11 Δεκεμβρίου θα ανανεωθεί αυτόματα στα 9,99 ευρώ/μήνα (πρόκειται για αύξηση 42%), εκτός αν την ακυρώσω τουλάχιστον μία ημέρα πριν.

Η συγκεκριμένη συνδρομή ακυρώθηκε εν ριπή οφθαλμού. Όμως δεν μπόρεσα να ακυρώσω άλλη υπηρεσία, η μηνιαία συνδρομή της οποίας αυξήθηκε 30% τις προηγούμενες ημέρες.

Το παρήγορο είναι ότι δεν είμαι η μόνη που εκπλήσσεται από τις αυξήσεις στο κόστος των συνδρομών. Σχεδόν οι μισοί Ευρωπαίοι καταναλωτές (ποσοστό 45%) παραδέχονται, σε έρευνα της Intrum, ότι αιφνιδιάζονται από το πόσο αυξάνονται τα τέλη συνδρομής τους, χωρίς να το συνειδητοποιούν. Το ποσοστό αυτό φθάνει στο 52% στους millennials και στο 53% της Gen Z και υποχωρεί στο 34% στους Baby Boomers.

Η Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Intrum που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 19 Ιουλίου έως 1η Σεπτεμβρίου σε 20.000 καταναλωτές σε 20 ευρωπαϊκές χώρες και δημοσιεύτηκε την Πέμπτη, έχει πληγεί περισσότερο από το subscription creep, δηλαδή τη δυσκολία διαχείρισης των πολλαπλών συνδρομών και του κόστους αυτών. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιρλανδία, όπου αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζει το 62% των καταναλωτών της, ενώ στη Φινλανδία το ποσοστό αυτό είναι στο 55%.

Σύμφωνα με την Intrum, υπηρεσίες που βασίζονται στη συνδρομή και επιτρέπουν στους καταναλωτές να κατανείμουν το κόστος των αγαθών και των υπηρεσιών, ενώ βολεύουν, ρίχνουν λάδι στη φωτιά προκαλώντας το φαινόμενο «subscription creep», καθώς οι συσσωρευμένες μηνιαίες πληρωμές για ηλεκτρονικές αγορές καθιστούν πιο δύσκολη την αντιμετώπιση του κόστους ζωής. Τρεις στους τέσσερις (ποσοστό 76%) παραδέχονται ότι ξοδεύουν υπερβολικά κάθε μήνα.

Μια άλλη ένδειξη για το πόσο έχει γίνει περίπλοκος ο ατομικός και οικογενειακός προϋπολογισμός είναι το BNPL. Μπορεί σχεδόν ένας στους τρεις (30%) καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη να δηλώνει ότι είναι πιθανό να αυξήσει τη χρήση του μοντέλου πληρωμών Buy Now/Pay Later (BNPL) για να διαχειριστεί τον αντίκτυπο των υψηλών επιτοκίων και του πληθωρισμού, ωστόσο περισσότεροι από έναν στους τρεις καταναλωτές (35%) παραδέχονται ότι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις αγορές BNPL και πώς αυτές μπορούν να αυξήσουν τις δαπάνες τους κατά τη διάρκεια του μήνα.

Αδειάζει το πορτοφόλι

Πάντως ένας στους δύο καταναλωτές (ποσοστό 47%) δηλώνει ότι είναι πιο πιθανό να ξοδέψει χρήματα σε επιχειρήσεις που του προσφέρει ευέλικτους όρους πληρωμής.

Τα ευρήματα έρχονται σε μια στιγμή που οι μισοί Ευρωπαίοι καταναλωτές (49%) δηλώνουν ότι έχουν λιγότερα χρήματα για να ξοδέψουν αφού έχουν καλύψει το κόστος για είδη πρώτης ανάγκης και λογαριασμούς από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Λιγότερα χρήματα για να ξοδέψει δηλώνει ότι έχει το 28% των Ελλήνων, το 26% τα ίδια με πέρυσι και το 46% αναφέρει ότι έχει περισσότερα.

Οι Έλληνες μαζί με τους Πορτογάλους -μόλις το 16% δηλώνει ότι έχει λιγότερα χρήματα σε σχέση με έναν χρόνο πριν- βρίσκονται σε πολύ καλύτερη μοίρα απ’ όλους τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, ακόμη και από τους Ελβετούς, τους Ολλανδούς, τους Φινλανδούς, κ.λπ.

Την ίδια στιγμή πάντως τρεις στους τέσσερις (76%) Ευρωπαίους αναφέρουν ότι ξοδεύουν παραπάνω κάθε μήνα από αυτά που βγάζουν, με τον μέσο όρο υπερδαπανών να υπερβαίνει το μηνιαίο εισόδημά τους κατά 232 ευρώ.

Στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό είναι στο 29%, δηλαδή κοντά 1 στους 3 καταναλωτές δήλωσε στην έρευνα της Intrum ότι ξοδεύει 275 ευρώ επιπλέον από τον μηνιαίο μισθό του, με το ποσό αυτό να αντιστοιχεί στο 51% του μέσου μηνιαίου εισοδήματος του νοικοκυριού.

Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, το 28% των Ελβετών ξοδεύει επιπλέον 359 ευρώ, όμως το ποσό αντιπροσωπεύει μόλις το 12% του μέσου μηνιαίου εισοδήματος, στο 5% είναι το υπερβάλλον ποσό των δαπανών σε σύγκριση με το μέσο εισόδημα για τους Τσέχους και στο 16% για 1 στους 4 Δανούς που ξοδεύουν επιπλέον 301 ευρώ.

Με τα προσωπικά τους οικονομικά υπό πίεση, περισσότεροι από ένας στους τρεις (35%) καταναλωτές παραδέχονται ότι δεν έχουν πληρώσει τουλάχιστον έναν λογαριασμό εγκαίρως τους τελευταίους 12 μήνες. Αυτό είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγράψει η Intrum από το 2019.

Την ίδια στιγμή, ένας στους πέντε (ποσοστό 20%) παραδέχεται ότι δεν έχει αποταμιεύσεις και κάτω από το 44% του δείγματος αισθάνεται σίγουρο ότι τα οικονομικά του θα βελτιωθούν τους επόμενους μήνες.

Οι πιο απαισιόδοξοι είναι οι Γάλλοι, Έλληνες, Ιταλοί και Ούγγροι. Στην Ελλάδα, αισιόδοξο είναι μόλις το 33%, στη Γαλλία και την Ιταλία είναι το 32% και στην Ουγγαρία το 36%. Οι πιο αισιόδοξοι είναι οι Πορτογάλοι (ποσοστό 54%), οι Ισπανοί (ποσοστό 54%) και οι Ελβετοί (ποσοστό 53%).

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο Andres Rubio, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrum, ανέφερε: «Η αποτελεσματική διαχείριση των χρημάτων είναι κάτι πολύ περισσότερο από την κατανόηση του πληθωρισμού και των επιτοκίων… Είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουν όλοι τους όρους, τις προϋποθέσεις και τους πιθανούς κινδύνους που συνδέονται με τα πιστωτικά προϊόντα, ειδικά εάν στρέφονται σε αυτά ως απάντηση στις οικονομικές προκλήσεις».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v