Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πόσο διείσδυσε η τεχνητή νοημοσύνη στις ελληνικές εταιρείες

Μεγάλες προσδοκίες αλλά και φόβο γεννά στα στελέχη στη χώρα μας η νέα τεχνολογία. Καλπάζουν οι κυβερνοεπιθέσεις με 411 χιλιάδες κρούσματα καθημερινά ανά τον κόσμο.

Πόσο διείσδυσε η τεχνητή νοημοσύνη στις ελληνικές εταιρείες

Η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να μπαίνει για τα καλά στην ζωή μας και κυρίως στις ελληνικές επιχειρήσεις που η συντριπτική πλειοψηφία χρησιμοποιεί GenAI (π.χ. το Chat GPT) με κάποιον τρόπο στην εταιρεία τους τους τελευταίους 9 μήνες.

Σύμφωνα με έρευνα που υλοποιήθηκε από την Kaspérsky σε περίπου 1.900 υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων παγκοσμίως στην οποία συμμετείχαν και 200 υψηλόβαθμα στελέχη στη χώρα μας προκύπτει ότι οι Έλληνες σε ποσοστό 92% φοβούνται, αλλά χρησιμοποιούν τη τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά τους και σε πολλές πτυχές από την κυβερνοασφάλεια μέχρι ακόμα και στην αναζήτηση στοιχείων.

Όπως εξήγησε ο Βασίλης Βλάχος, Channel Manager της Kaspersky για Ελλάδα και Κύπρο η έρευνα δείχνει ότι υπάρχει ήδη μεγάλη διείσδυση του GenAI στην χώρα μας, όπως και γενικότερα στην Ευρώπη, ωστόσο όπως φαίνεται υπάρχουν και σημαντικοί ενδοιασμοί των στελεχών με βασικό, την αντικατάσταση των εργαζομένων.

Σημειώνεται ότι η Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη (GenAI) είναι ένας τύπος Τεχνητής Νοημοσύνης που μπορεί να δημιουργήσει πολλαπλούς τύπους δεδομένων, όπως εικόνες, βίντεο, ήχο, κείμενο και τρισδιάστατα μοντέλα.

«Είναι γεγονός ότι η ενσωμάτωση εφαρμογών Generative AI έχει αυξήσει σημαντικά την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Ωστόσο, σύμφωνα με την τελευταία μας έρευνα, παρότι τα ανώτερα στελέχη γνωρίζουν πως οι εφαρμογές αυτές αποτελούν στοιχείο της εργασιακής καθημερινότητας των εργαζομένων, αγνοούν το βαθμό καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται. Δεδομένου ότι η χρήση εφαρμογών Generative AI στους χώρους εργασίας ήρθε για να μείνει, όσο επεκτείνεται η χρήση τους τόσο πιο δύσκολο θα είναι να τεθεί πλαίσιο ελέγχου και ασφαλείας για βασικά τμήματα των επιχειρήσεων όπως το HR, τα οικονομικό τμήμα, το μάρκετινγκ ή ακόμα και το IT», εξηγεί ο κ. Βλάχος.

Ειδικότερα σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023, σε 1.863 διευθυντικά στελέχη από 8 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένων 200 από την Ελλάδα, για το ελληνικό δείγμα προκύπτει:

  • Το 92% των ερωτηθέντων επιβεβαίωσε ότι τα εργαλεία GenAI (π.χ. το ChatGPT) χρησιμοποιούνται με κάποιον τρόπο στην εταιρεία τους τους τελευταίους 9 μήνες.
  • Το 93% συζήτησε για τη χρήση του GenAI κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου τους τελευταίους 6 μήνες.
  • Το 93% των ερωτηθέντων χρειάζεται καλύτερη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του GenAI και για το που καταλήγουν οι πληροφορίες από την επεξεργασία των δεδομένων.
  • Το 72% των ερωτηθέντων ανησυχεί για το ενδεχόμενο οι εργαζόμενοι να δώσουν ευαίσθητες πληροφορίες της εταιρείας όταν τις τοποθετούν στην πλατφόρμα GenAI.
  • Το 20% των συμμετεχόντων ανέφερε ότι η θέσπιση κανόνων και κανονισμών ήταν μέρος της συζήτησης της διοικητικής ομάδας τους τελευταίους 6 μήνες.

Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των 200 Ελλήνων υψηλόβαθμων στελεχών το 19% επιτρέπουν στους εργαζομένους να χρησιμοποιούν το GenAI, χωρίς κανένα εμπόδιο. Επίσης το 33% χρησιμοποιούν το GenAI και οι ίδιοι, οπότε δεν εμποδίζουν τους εργαζομένους τους να το κάνουν.

Το 8% δεν είχαν καν σκεφτεί ότι η χρήση του GenAI στην επιχείρησή τους θα αποτελούσε ζήτημα ενώ το 9% επιτρέπουν στους εργαζομένους τους να χρησιμοποιούν το GenAI, αλλά θα προτιμούσαν να μην το κάνουν.

Ένα ποσοστό 19% ανέφερε ότι δεν ενδιαφέρονται ή δεν έχουν πάρει θέση ενώ ένα 11% χρησιμοποιούν το GenAI οι ίδιοι, αλλά θα προτιμούσαν να μην το κάνουν οι εργαζόμενοί τους. Μόλις το 1% απαγορεύει τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον χώρο εργασίας

Επτά στους 10 ερωτηθέντες σε επίπεδο υψηλόβαθμων στελεχών ανησυχεί για τις επόμενες γενιές εργατικού δυναμικού αναφορικά με την ικανότητά τους να φέρουν εις πέρας εργασίες υψηλών απαιτήσεων (π.χ. ολοκλήρωση πτυχίου με τη χρήση GenAI).

Παγκόσμια έρευνα

Σε δεύτερη παγκόσμια έρευνα που υλοποίησε η Kaspersky προκύπτει ότι τo 26% του συνόλου των περιστατικών κυβερνοεπιθέσεων τα τελευταία δύο χρόνια συνέβη λόγω παραβίασης των εταιρικών πολίτικών ασφαλείας σε σύγκριση με το 30% που προκλήθηκε από επιθέσεις hacking και του 38% που οφειλόταν σε μη εσκεμμένο ανθρώπινο λάθος

Όπως ανέφερε ο κ. Βλάχος στο 64% για τις παραβιάσεις φταίνε οι άνθρωποι, είτε αυτός είναι υπεύθυνος ασφαλείας, είτε άλλος επαγγελματίας πληροφορικής, είτε συνάδελφος εκτός ΙΤ.

Το 26% του συνόλου των περιστατικών τα τελευταία 2 χρόνια συνέβη λόγω παραβίασης των εταιρικών πολιτικών ασφαλείας σε σύγκριση με το 30% που προκλήθηκε από επιθέσεις hacking και του 38% που οφειλόταν σε μη εσκεμμένο ανθρώπινο λάθος.

Οι κυβερνοεπιθέσεις σε αριθμούς

Το 1994 o πλανήτης πλήττονταν από έναν ψηφιακό ιό κάθε ημέρα, το 2023 πλέον πολίτες και επιχειρήσεις ανά τον κόσμο έρχονται αντιμέτωπες με 411.000 κρούσματα κάθε μέρα, δηλαδή 125 εκατ. περιστατικά επιθέσεων μέσα έναν μόλις χρόνο.

Σύμφωνα με την εταιρεία το 77% των εταιρειών παγκοσμίως δέχθηκε τουλάχιστον μία επίθεση την τελευταία διετία. Μάλιστα, το 75% βρέθηκε αντιμέτωπο με μια πολύ σοβαρή επίθεση με διαρροή δεδομένων, που έθεσε σε κίνδυνο τη φήμη και τη χρηματοοικονομική θέση της εταιρείας.

Αναλυτικά, το 20% αντιμετώπισε ένα περιστατικό κυβερνοασφάλειας, το 50% από 2 έως 5 περιστατικά, ενώ το 10% είχε περισσότερα από 6 περιστατικά. Εντυπωσιακό είναι ότι για το 64% των κρουσμάτων αιτία ήταν το ανθρώπινο λάθος ακούσιο ή και εσκεμμένο.

Το λογισμικό των Windows ήταν ο στόχος του 88% των κακόβουλων αρχείων το 2023, ενώ σημειώθηκε αύξηση 53% στην ανίχνευση κακόβουλων αρχείων συγκεκριμένων τύπων (MS Office, PDF), αλλά και διπλασιασμός των backdoors απειλών.

Το 2023 και το όραμα για το 2024

Προοπτικές ανάπτυξης στην ελληνική αγορά βλέπει η Kaspersky, η οποία σύμφωνα με τον κ. Βλάχο το 2023 αποτέλεσε μια πολύ καλή χρονιά για την εταιρεία, με τον τζίρο της να αυξάνεται κατά 45%, υποβοηθούμενος σε μεγάλο βαθμό από τα έργα ψηφιακής ασφάλειας του Ταμείου Ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο αριθμός των συνεργατών της Kaspersky στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 15% από 200 το 2022 στους 230 το 2023, ενώ ο αριθμός των τελικών πελατών (B2B) έφτασε τις 2.500 επιχειρήσεις (Β2Β).

Η εταιρεία στοχεύει να ενισχύσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά, στοχεύοντας στις μεγαλύτερες εταιρείες, πλέον των μικρομεσαίων όπου έχει ήδη σημαντική παρουσία, ενώ πρόσφατα εγκαινίασε το πρώτο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό κέντρο της Kaspersky στην χώρα μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v