Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Κίτρινη κάρτα» ΣτΕ στο bonus για τα ύψη των κτιρίων

Αντισυναγματική έκρινε τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου τη ρύθμιση για το μπόνους τετραγωνικών ύψους που δίνει ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός. Η προσφυγή του Δήμου Αλίμου. Στην ολομέλεια η τελική απόφαση.

«Κίτρινη κάρτα» ΣτΕ στο bonus για τα ύψη των κτιρίων

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, πιθανότατα με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης, θα κρίνει τη συνταγματικότητα ή μη του μπόνους τετραγωνικών ύψους που δίνει ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός.

Το Ε’ τμήμα του ανωτάτου δικαστηρίου, μετά από προσφυγή του Δήμου Αλίμου κατά οικοδομικής άδειας για ανέγερση πολυκατοικίας, έκρινε πάντως αντισυνταγματική τη ρύθμιση.

Συγκεκριμένα η απόφαση 293/2024 που εκδόθηκε, αφορά προσφυγή του Δήμου Αλίμου κατά της οικοδομικής άδειας για ανέγερση πολυκατοικίας, η οποία επρόκειτο να χρησιμοποιήσει συνδυαστικά τα μπόνους που δίνει ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός: συν 10% στη δόμηση, εφόσον μειωθεί η κάλυψη του κτιρίου (δηλαδή το αποτύπωμά του στο έδαφος) κατά 10%, συν μερικά μέτρα επιπλέον αν τοποθετηθεί φυτεμένο δώμα.

Το σκεπτικό της απόφασης, η οποία δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί, αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς έκρινε κατ’ αρχήν αντισυνταγματικές τις σχετικές ρυθμίσεις -παραπέμποντας βέβαια την υπόθεση για την τελική κρίση στην Ολομέλεια.

Ο Δήμος Αλίμου έχει καταθέσει συνολικά πέντε προσφυγές στο ΣτΕ για αντίστοιχες οικοδομικές άδειες της πολεοδομίας, υποστηρίζοντας ότι α) το άρθρο 10 του ΝΟΚ προβλέπει το μπόνους ως κίνητρο για την περιβαλλοντική αναβάθμιση πυκνοδομημένων αστικών περιοχών, με στόχο την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και τη βελτίωση των όρων διαβίωσης.

Η περιοχή του Αλίμου ωστόσο δεν είναι μια επιβαρυμένη περιοχή, έχει αυστηρούς όρους δόμησης (κάλυψη 40%, συντελεστής δόμησης 0,8, αρτιότητα 600 τ.μ. και ανώτατο ύψος 14 μέτρων) και δεν στερείται κοινόχρηστων χώρων πρασίνου.

Με τις ρυθμίσεις αυτές τα κτίρια φθάνουν, αντί για 14 μέτρα, τα 18-21 μέτρα σε ύψος, με αποτέλεσμα την παραβίαση του πολεοδομικού κεκτημένου και την αλλοίωση της πολεοδομικής μορφής και της φυσιογνωμίας της περιοχής και εντέλει την υποβάθμιση των όρων διαβίωσης και β) η εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων αντιβαίνει στο άρθρο 24 του Συντάγματος, καταλήγει σωρευτικά να αυξάνει δυσανάλογα το ύψος των κτιρίων σε όλες τις περιοχές και να μετατρέπεται από μηχανισμός περιβαλλοντικής αναβάθμισης σε μηχανισμό οικιστικής υποβάθμισης.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v