Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευές: Χρηματοδότηση και προθεσμίες διχάζουν κυβέρνηση-εργολάβους

Υπόσχεση για αύξηση των πόρων του ΠΔΕ και χρονοδιαγράμματος έργων έως το 2035 έδωσε ο Χρ. Σταϊκούρας. Εξασφάλιση πόρων και χρηματοροών βάσει συμβάσεων ζητούν οι κατασκευαστές. Αναγκαία η κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων.

Κατασκευές: Χρηματοδότηση και προθεσμίες διχάζουν κυβέρνηση-εργολάβους

Το μείγμα της νέας γενιάς έργων αλλά και της χρηματοδότησης των υφιστάμενων τέθηκε για μια ακόμη αφορά στο «τραπέζι» μεταξύ της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ και εκπροσώπων του κατασκευαστικού κλάδου.

Στο πλαίσιο συνεδρίου «Υποδομές και Δίκτυα» που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ επανέλαβε πως οι δημόσιοι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι για τη χρηματοδότηση έργων υποδομών, ιδίως μετά την απρόβλεπτη φυσική καταστροφή στη Θεσσαλία, που άλλαξε τις προτεραιότητες της Πολιτείας. Ωστόσο, δεν τοποθετήθηκε σε ό,τι αφορά το μοντέλο δημοπράτησης επόμενων έργων, με τη μορφή παραχωρήσεων, νέας γενιάς ΣΔΙΤ ή των Πρότυπων Προτάσεων, εργαλεία που ήδη είναι θεσμοθετημένα.

Ο υπουργός ΥΠΟΜΕ Χ. Σταϊκούρας σημείωσε πως θα υπάρξει αύξηση πόρων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (πέρα από τους πόρους ΕΣΠΑ, ΤΑΑ, και ΕΤΕπ), ωστόσο υπενθύμισε πως τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία θα αποστερήσουν πόρους 1,5 δισ. ευρώ (οδικά και σιδηροδρομικά).

Επανέλαβε δε την πρόσφατη θέση της ηγεσίας του, σύμφωνα με την οποία τα έργα οφείλουν να έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ώστε να προχωρήσουν ή να δημοπρατηθούν νέα. Ο υπουργός, ωστόσο, ανάφερε ότι αναμένεται να παρουσιαστεί αναλυτικό χρονοδιάγραμμα έργων και πιθανών χρηματοδοτικών πόρων που θα εκτείνεται έως το 2035.

Στον αντίποδα των παραπάνω, ωστόσο, οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου υπογράμμισαν την αναντιστοιχία υφιστάμενων έργων και διαγωνισμών με τις πιστώσεις που θα έπρεπε να τις καλύπτουν. Χαρακτηριστικά, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Άβαξ, Κ. Μιτζάλης, υπογράμμισε πως δεν μπορεί να υπάρχει ανάδοχος έργου, αλλά να λείπουν οι εξασφαλισμένοι πόροι.

Ο Γ. Περδικάρης, πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, με τη σειρά του ζήτησε μεγαλύτερη «ορατότητα» όσον αφορά τα μελλοντικά έργα, επικαλούμενος και τη μελέτη του ΙΟΒΕ, που υπολογίζει σε 52 δισ. ευρώ τις επενδύσεις σε υποδομές και κτιριακά έργα για τα επόμενα χρόνια. Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε, χρειάζεται ξεκάθαρος προγραμματισμός ώστε ο κατασκευαστικός κλάδος να επενδύσει σε πάγιο εξοπλισμό, προσέλκυση εργαζομένων και κατ’ αντιστοιχία να δεσμεύσει ίδιους επενδυτικούς πόρους.

Από την πλευρά του, ο κ. Ντ. Μπενρουμπή, διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίος, εκτίμησε πως μετά το πέρας της τριετίας, έρχεται κορεσμός στα «καθαρά δημόσια έργα». Συμφώνησε πως οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι και ως εκ τούτου θα προκύψουν ανάγκες για νέες συμβάσεις έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ, γεγονός που θα κινητοποιήσει περαιτέρω το επενδυτικό κεφάλαιο.

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ιντρακάτ - Άκτωρ Αλ. Εξάρχου αναφέρθηκε στο ζήτημα των εγγυητικών και πως αυτές αφενός δεσμεύουν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων και αφετέρου στην πεπερασμένη δυνατότητα του εγχώριου χρηματοπιστωτικού συστήματος να εκδίδει νέες εγγυητικές, καταλήγοντας πως χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις και μια νέα αντιμετώπιση για το θέμα.

Τέλος, στο σύνολό τους οι εκπρόσωποι των εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων επανέλαβαν τα πάγια ζητήματα της αναθεώρησης τιμών υλικών, στην ανάγκη εξεύρεσης ανθρώπινων πόρων αλλά και στην καλύτερη ωρίμανση έργων από τη μελέτη, την αδειοδότηση έως και τη χρηματοδότηση και τη ροή αυτής όπως προβλέπεται στις συμβάσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v