Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι νάρκες στο σχέδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Οι 2+1 κινήσεις για την υποστήριξη του μεγάλου έργου από τον ΑΔΜΗΕ. Τι ζητά η κυπριακή πλευρά για να πάρει την επενδυτική απόφαση.

Οι νάρκες στο σχέδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Πολλά επεισόδια θα δούμε ακόμα σε σχέση με την ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την Κύπρο. Αν και από τον ΑΔΜΗΕ γίνονται εντατικές προσπάθειες για την επιτάχυνση του έργου υπάρχει έντονος σκεπτικισμός στην κυπριακή πλευρά. Αυτός ο σκεπτικισμός εκφράστηκε το τελευταίο διάστημα, μέσω του αιτήματος να υπάρξει μια μελέτη κόστους - οφέλους για το τμήμα Κύπρου-Κρήτης.

Όπως επισημαίνουν βέβαια πηγές του ΑΔΜΗΕ, αυτό που επισημάνθηκε στις τελευταίες συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν χθες και προχθές στην Κύπρο είναι πως δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί νέα μελέτη, αλλά επικαιροποίησή της. Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε, με την ολοκλήρωση της επικαιροποίησης της μελέτης θα υπάρξει και η τελική επενδυτική απόφαση της κυπριακής κυβέρνησης.

Βέβαια, από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος είναι και φορέας υλοποίησης του έργου (Great Sea Interconnector) επισημαίνεται πως υπήρξε ξεκάθαρη δέσμευση από την κυπριακή κυβέρνηση για συμμετοχή στο έργο. Η δέσμευση έλεγε ότι θα συμμετείχε στο έργο με 100 εκατ. ευρώ.

Όπως ανέφερε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης μετά τη συνάντηση που είχε στην Λευκωσία με στελέχη του Υπουργείου Ενέργειας, της ρυθμιστικής αρχής και του Διαχειριστή Μεταφοράς του Ισραήλ, «οι εκπρόσωποι του Ισραήλ μας ζήτησαν να επιταχύνουμε τη μελέτη κόστους - οφέλους σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που έχουμε ήδη».

«Είχαμε συζητήσεις που έφθασαν σε μεγάλο βάθος και για την τεχνική λειτουργία και για το ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά ακόμη και για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των κρατών», υπογράμμισε.

Τα επόμενα βήματα

Μέχρι τον Ιούνιο αναμένεται να ολοκληρωθεί η μελέτη κόστους -οφέλους για το τμήμα Κρήτης - Κύπρου και θα ακολουθήσει η μελέτη κόστους -οφέλους για το τμήμα Ισραήλ - Κύπρου. Στόχο στο τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί το Cross-Border Cost Allocation που αφορά την κατανομή κόστους μεταξύ των κρατών.

Υπενθυμίζεται, πως με απόφαση του 2017 προβλεπόταν πως θα αποπληρωθεί το έργο κατά 63% από τους Κύπριους καταναλωτές και κατά 37% από τους Έλληνες. Μάλιστα, αυτή η απόφαση επιβεβαιώθηκε το 2023.

Να σημειωθεί πως η ηλεκτρική διασύνδεση βρίσκεται στον κατάλογο με τα 166 έργα κοινού και αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Επιπλέον, συνεχίζονται οι διεργασίες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δανειοδότησή του έργου με 500 εκατ. ευρώ.

Το τριπλό επενδυτικό ενδιαφέρον

Σίγουρα η ολοκλήρωση βημάτων που προαναφέρθηκαν θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο, ώστε να υποστηριχθεί ακόμα περισσότερο το έργο από τις αρχές του Ισραήλ. Βέβαια το επενδυτικό ενδιαφέρον για συμμέτοχή στο έργο έχει ήδη αποτυπωθεί, καθώς το 2023 είχε υπογραφεί Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) μεταξύ του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ενέργειας της Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ), του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου και της TAQA, καθετοποιημένου ενεργειακού ομίλου με έδρα το Άμπου Ντάμπι.

Παράλληλα, στο σχήμα υλοποίησης του έργου έχει εκφράσει ενδιαφέρον να εισέλθει και το Aluma Infrastructure Fund από το Ισραήλ, ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και από το κρατικό αμερικανικό ταμείο DFC.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v