Σούπερ Μάρκετ: Ποια προϊόντα απειλεί η ευρωπαϊκή οδηγία για μείωση της πίστωσης

Οι επικείμενες αλλαγές στους όρους πληρωμών των προμηθευτών από τα σούπερ μάρκετ θέτει σε κίνδυνο αρκετά προϊόντα. Τι προκύπτει από τα στοιχεία της NielsenIQ και τι από έρευνα της ΕΕ. 

Σούπερ Μάρκετ: Ποια προϊόντα απειλεί η ευρωπαϊκή οδηγία για μείωση της πίστωσης

Το μήνυμα από την πλευρά των σούπερ μάρκετ είναι σαφές. Αν ο νέος κανονισμός της Ε.Ε. για πληρωμή στις 30 ημέρες όλων των εμπορικών συναλλαγών υιοθετηθεί, ένα μεγάλο ποσοστό των προϊόντων που δεν κινούνται γρήγορα, θα φύγει από τα ράφια.

Μόνο που οι κωδικοί που δεν κινούνται ή που δεν παράγουν τον τζίρο που θα ήθελαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν είναι λίγοι. Η NielsenIQ τους έχει υπολογίζει στο 42%. Δηλαδή πάνω από 4 στους 10 κωδικούς (ποσοστό 42%) που βρίσκονται στα ράφια πραγματοποιούν μόλις το 2% του τζίρου. 

Για την NielsenIQ, όπως χαρακτηριστικά σχολίασε πρόσφατα ο Κωνσταντίνος Μπάμπος, Senior Business Partner, αυτό «θα πρέπει να κινητοποιήσει τόσο τους προμηθευτές, όσο και τους λιανέμπορους, καθώς η απόσυρση μη αποδοτικών κωδικών από τα καταστήματα θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του κόστους, που συνδέεται με την διαχείριση, τα logistics, τις πρώτες ύλες, και άρα τελικά να αυξήσει την κερδοφορία, μειώνοντας ταυτόχρονα και την πολυπλοκότητα». 

Και η απόσυρση είναι κάτι που το σκέφτονται πλέον σοβαρά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αν και εφόσον περάσει ο νέος Κανονισμός της ΕΕ για τις πληρωμές. Λιγότεροι κωδικοί που δεν κινούνται, σημαίνει λιγότερο στοκ στις αποθήκες, που κοστίζει, χώρο στο ράφι για τα προϊόντα που κινούνται περισσότερο και άρα έχουν καλύτερες πωλήσεις και μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη στα «χέρια» τους έναντι των προμηθευτών. 

Σε ό,τι αφορά τώρα τους προμηθευτές, κάποιοι προσπαθούν να εξορθολογίσουν το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων τους και κάποιοι άλλοι να κερδίσουν πελάτες ανανεώνοντάς το. Κάτι που αποτυπώνεται και στις μετρήσεις.

Από την ανάλυση των δεδομένων της αγοράς, διαπιστώθηκε από τη NielsenIQ ότι το 12% των προϊόντων που πωλήθηκαν πέρυσι στην αγορά ήταν νέα. Μάλιστα από την ίδια ανάλυση προέκυψε ότι οι νέοι κωδικοί είναι αυτοί που οδηγούν την ανάπτυξη των πωλήσεων, και σε αυτή ποντάρει το 72% των προμηθευτών. Βέβαια κανείς δεν προσδιορίζει τι εννοούμε νέοι κωδικοί. Δηλαδή πόσο διαφορετικοί είναι με τους υπάρχοντες ή αν η ανανέωση αφορά παραδείγματος χάριν διαφορετικό άρωμα, γεύση, άλλη συσκευασία.

Η ουσία πάντως είναι ότι σήμερα μόλις 2 στους 10 κωδικούς (ποσοστό 18%) «παράγει» το 80% του τζίρου των FMCGs (σ.σ. ταχυκίνητοι κωδικοί) στα σούπερ μάρκετ. Και αυτό το 2% είναι που πληρώνεται ακόμη και εντός της εβδομάδας. Όσο για τους υπόλοιπους εξοφλούνται στην καλύτερη μέσα στο δίμηνο, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις, που δεν είναι η μειοψηφία, στις οποίες η εξόφληση ξεπερνά τις 120 ημέρες. 

Το θέμα με τις καθυστερήσεις στις πληρωμές δεν είναι ελληνικό. Πέρυσι στην ΕΕ ξεκίνησαν περίπου 1.500 έρευνες από τις οποίες περίπου το 17% κατέληξε στη διαπίστωση παράβασης που επιβλήθηκε πρόστιμο.

Οι πιο συχνά αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ήταν καθυστερήσεις πληρωμών για ευπαθή ή μη ευπαθή γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα (50% και 13%), πληρωμές που δεν σχετίζονται με συγκεκριμένη συναλλαγή (7%), πληρωμές που ζητήθηκαν από τον προμηθευτή για ενέργειες μάρκετινγκ (7 %) καθώς και για αποθήκευση, έκθεση και εισαγωγή (7%).

Περίπου το 41% των αθέμιτων πρακτικών εντοπίστηκαν στη λιανική (47% το 2022), 36% στη βιομηχανία τροφίμων (27% το 2022) και 22% σε επίπεδο χονδρικού εμπορίου (25% το 2022). 

Η τελευταία έρευνα της ΕΕ σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων έδειξε ότι η ευαισθητοποίηση σχετικά με την ύπαρξη κανόνων για αυτό το σημαντικό θέμα εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλή (38% των ερωτηθέντων). Μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων (57%) δήλωσε άγνοια. 

Όταν ρωτήθηκαν γιατί δεν ανέφεραν μια αθέμιτη εμπορική πρακτική που βίωσαν, οι ερωτηθέντες ανέφεραν κυρίως φόβο για κάποιας μορφής αντίποινα από τον αγοραστή (30%), ακολουθούμενη από τη θεώρησή ως κοινή πρακτική στον κλάδο (23%). 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v