Ψηφιακό πελατολόγιο: Αγνωστη λέξη η απόδειξη για 6 στους 10

Σε ποιους κλάδους η φοροδιαφυγή χτυπάει κόκκινο. Γκρίνια για το ψηφιακό πελατολόγιο και επιστολές με αποδέκτες τον Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Γιώργο Πιτσιλή. Τα αιτήματα για απόσυρση του μέτρου.

Ψηφιακό πελατολόγιο: Αγνωστη λέξη η απόδειξη για 6 στους 10

Τα ευρήματα που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Οικονομικών δείχνουν ότι η φοροδιαφυγή κάθε άλλο παρά άγνωστη λέξη είναι σε πάρκινγκ, πλυντήρια αυτοκινήτων και συνεργεία.

Προφανώς όχι για όλους τους επαγγελματίες. Αλλά τα αποτελέσματα ελέγχων που έχουν προηγηθεί δείχνουν παραβατικότητα που αγγίζει ακόμα και το 60% με 65% και υπ' αυτό το πρίσμα κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι πως η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου ξεκίνησε πιλοτικά από τον κλάδο αυτοκινήτου.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις αποφάσεις που έχουν εκδοθεί, εταιρείες ενοικίασης, συνεργεία, πάρκινγκ και πλυντήρια αυτοκινήτων έχουν υποχρέωση συμμόρφωσης με το μέτρο από την 1η Ιουλίου, με απειλή προστίμου 100 ευρώ για κάθε όχημα το οποίο δεν καταγράφεται στην εφαρμογή και δεν συνοδεύεται κατά την έξοδο από απόδειξη.

Η γκρίνια δεν άργησε να εκδηλωθεί. Με επιστολές τους στο υπουργείο Οικονομικών και στην ΑΑΔΕ, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) κάνουν λόγο για περίπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες καθώς και για κενά και εμπλοκές στην εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου.

Στην τελευταία επιστολή μάλιστα, από τα Επιμελητήρια με αποδέκτες τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, η ΚΕΕΕ ζητά την απόσυρση του μέτρου καθώς «όχι μόνο δεν διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ψηφιακής τους μετάβασης, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες στη λειτουργία τους», υπογραμμίζοντας πως «το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι η σχετική πλατφόρμα δεν επικοινωνεί με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης. «Ο σχεδιασμός ενός εργαλείου προσαρμοσμένου στις ανάγκες του κλάδου θα ήταν η λύση», σημειώνει η ΚΕΕΕ.

Ο ΣΕΠΕ, από την πλευρά του, επισημαίνει ότι δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις, ώστε, μετά την απόφαση, να υλοποιηθούν οι προδιαγραφές, οι οποίες απορρέουν από την απόφαση, και να υπάρχει η δυνατότητα σε όλους για έναρξη πιλοτικής εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογίου. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, το δοκιμαστικό περιβάλλον που είχε δοθεί και οι τεχνικές προδιαγραφές του διαφέρουν από αυτές που ισχύουν μετά την απόφαση, γεγονός που προκαλεί σύγχυση. «Κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν θεωρούμε ότι θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη διακίνηση ψηφιακών παραστατικών την 1η Ιουνίου 2025 και θεωρούμε τουλάχιστον άδικο να επιβληθούν πρόστιμα στους πελάτες μας», τονίζεται στην επιστολή.

Στο οικονομικό επιτελείο, όλοι εμφανίζονται ανοιχτοί στη διευθέτηση τυχόν προβλημάτων, εφόσον υπάρχουν. Κανένας όμως δεν συζητά το ενδεχόμενο απόσυρσης του μέτρου στο οποίο η κυβέρνηση, από κοινού με άλλα μέσα όπως το ψηφιακό δελτίο αποστολής, ποντάρει για τον περαιτέρω περιορισμό της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση των δημοσιονομικών περιθωρίων για φορολογικές ελαφρύνσεις «στους συνεπείς φορολογούμενους». Η αναφορά σε φορολογικές ελαφρύνσεις «για τους συνεπείς φορολογούμενους» αναδεικνύεται κυρίως από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη.

Τι ισχύει

Οι εκδοθείσες αποφάσεις ορίζουν ότι από την 1η Ιουλίου η προαιρετική σήμερα εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου γίνεται υποχρεωτική για:

- Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων

- Φανοποιεία

- Επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα

- Χώρους στάθμευσης

- Πλυντήρια αυτοκινήτων

- Επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.

Εξαιρέσεις

Από το μέτρο εξαιρούνται:

- Οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).

- Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας.

- Οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πλύσης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση).

- Η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.

- Η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).

- Η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για τη φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.

- Η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).

Η εφαρμογή είναι ήδη ενεργή στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ και από τον επόμενο μήνα αναμένεται η βελτιωμένη της έκδοση για κινητά τηλέφωνα, μέσω της οποίας οι επαγγελματίες θα σκανάρουν τις πινακίδες των οχημάτων και στη συνέχεια την εκδοθείσα απόδειξη και όλα τα στοιχεία θα διαβιβάζονται απευθείας. Αν δεν υπάρξει παράταση, μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα προσαρμογής της αγοράς (πάντα δίνεται ένα τέτοιο περιθώριο), θα αρχίσουν να μοιράζονται πρόστιμα 100 ευρώ για κάθε όχημα το οποίο δεν καταγράφηκε όπως ορίζουν οι διατάξεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v