Ονομάζεται Boxy. Είναι ένα χαρτοκιβώτιο και η δουλειά του είναι να κουβαλάει από απορρυπαντικά, οδοντόκρεμες και χαρτί κουζίνας, μέχρι κονσέρβες, ζυμαρικά, ρύζι, γάλα μακράς διάρκειας, χυμούς, εμφιαλωμένο νερό, κ.ά.. Όμως όσο εύκολη είναι η «ζωή» του στη θεωρία, στην πράξη η διαδρομή του δεν είναι γραμμική αλλά μοιάζει με μια μικρή Οδύσσεια.
Πλοία γεμάτα τουρίστες. Φορτηγά που δεν βρίσκουν θέση στο πλοίο, εμπορεύματα ξηρού φορτίου που περιμένουν για τον επόμενο ναύλο. Συστήματα που δεν «μιλούν» μεταξύ τους και μια θαλάσσια εμπορευματική μεταφορά που στην Ελλάδα ουσιαστικά δεν υπάρχει.
Το συγκεκριμένο χαρτοκιβώτιο αποτελεί μέρος ενός project που παρουσιάστηκε προ ημέρων στο συνέδριο του ECR Hellas από τους κ.κ. Μαρία Μπασινά (Europe Warehouse Service & Capacity Leader, P&G HELLAS), Χρήστο Γραμμένο, (Επικεφαλής Κέντρου Διανομής Γέφυρας Θεσσαλονίκης METRO), Νίκο Λιάκο, (Manager Supply Chain & Operations EY Ελλάδας) και Γιάννη Κανελλόπουλο, (Team Leader, Multimodal Logistics & Maritime Operations, Institute of Communication & Computer Systems (ICCS).
Τα ευρήματα στο πεδίο είναι αποκαλυπτικά για τον χρόνο που χάνεται κάτω από τον ήλιο στο λιμάνι, για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, για τις χαμένες εργατοώρες και κατ’ επέκταση όλων αυτών για το κόστος σε χρήμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τους 900.000 τόνους ξηρού φορτίου που κατευθύνονται στα Δωδεκάνησα, μόνο οι 690.000 φτάνουν στην ώρα τους. Αντίστοιχα προβλήματα εντοπίζονται στις Κυκλάδες (14% καθυστέρηση) και στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, ενώ Κρήτη και Αργοσαρωνικός παρουσιάζουν μικρότερη απόκλιση.
Η αιτία; Έλλειψη χώρου στα πλοία, η υποστελέχωση των αποθηκών και καθυστερήσεις στη φόρτωση, η συμφόρηση στα λιμάνια και η έλλειψη οδηγών.
Τι θα γινόταν όμως αν συγκεντρώνονταν όλα τα φορτία (33 παλέτες ανά φορτίο) σε ένα κοινό hub, με συμφόρτωση παλετών από πολλούς προμηθευτές (RTL), καλύτερη πρόβλεψη και μείωση δρομολογίων;
Το πιλοτικό πρόγραμμα «έτρεξε» στη Ρόδο την περίοδο Απρίλιος – Σεπτέμβριος 2024 και έδειξε πως αν όλα τα εμπορεύματα συγκεντρώνονταν για να αναχωρήσουν μαζί, τότε οι 4.353 αποστολές στο εξάμηνο, θα είχαν μειωθεί έως και 63,8%. Επιπλέον, θα επιτυγχανόταν και μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και λιγότερο CO₂/χλμ. Στο εξάμηνο, αυτό σημαίνει 57,3 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Προβλήματα όμως αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο χαρτοκιβώτιο και στον αστικό ιστό, αλλά για τελείως διαφορετικό λόγο. Οι ώρες κοινής ησυχίας περιορίζουν τα παράθυρα παράδοσης. Το καλοκαίρι, οι οδηγοί έχουν μόλις 2,5 ώρες για να παραδώσουν φορτία στο κέντρο και τον χειμώνα, 3 ώρες.
Κι όταν δεν υπάρχουν αρκετοί επαγγελματίες οδηγοί, το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο έντονο. Μόνο το 8% των παραδόσεων πραγματοποιείται βραδινές ώρες, ενώ χρειάζεται, όπως είπαν οι συμμετέχοντες στο πάνελ, να χρησιμοποιηθούν τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, η «τυφλή παράδοση» χωρίς φυσική υπογραφή και να ενισχυθεί η κουλτούρα νυχτερινών παραδόσεων.
Με τα στελέχη της αγοράς να ζητούν επίσης διεύρυνση του ωραρίου παράδοσης.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin