Σε 8,6 δισ. ευρώ εκτιμάται η συνεισφορά του οικοσυστήματος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ) στην ελληνική οικονομία, ποσό που αντιστοιχεί στο 3,8% του ΑΕΠ, τη στιγμή που σε όρους απασχόλησης υποστηρίζει 214 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), από αυτά τα 8,6 δισ. ευρώ, τα 3,268 δισ. ευρώ αφορούν το ίδιο το οικοσύστημα λειτουργίας του αεροδρομίου, τα 5 δισ. ευρώ αφορούν τις ταξιδιωτικές δαπάνες των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα μέσω του ΔΑΑ και, τέλος, τα 314 εκατ. ευρώ αφορούν έσοδα από διασυνδέσεις στο κομμάτι των μεταφορών.
«Η πορεία του αεροδρομίου της Αθήνας τα τελευταία χρόνια μετά την πανδημία είναι από τις κορυφαίες στην Ευρώπη. Το 2023 ο συνολικός αριθμός αφίξεων στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας ανήλθε σε 28,2 εκατ. Υπάρχει ανάκαμψη. Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης το 2023 καταγράφηκε αύξηση κατά 10% σε σχέση με το 2019. Από το 2014 και μετά παρατηρείται μια σωρευτική αύξηση στο 85%.
Σε επίπεδο μεγέθους, το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν είναι ένα από τα 4-5 μεγαλύτερα της Ευρώπης, παρ’ όλα αυτά ανεβαίνει», τόνισε στο πλαίσιο της παρουσίασης της έρευνας του ΙΟΒΕ ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος, Νίκος Βέττας.
Επεσήμανε, δε, πως το οικοσύστημα του ΔΑΑ περιλαμβάνει εκτός από τις αεροπορικές εταιρείες, τους χρήστες των χώρων, τις παραχωρήσεις, το πάρκο λιανικών αγορών και δραστηριότητες του Δημοσίου που είναι απαραίτητες. Σε ό,τι αφορά την επίδραση του αεροδρομίου, «διαχωρίζεται στην άμεση και στην έμμεση που προκαλείται από διάφορες σχέσεις με άλλους οικονομικούς παίκτες».
Τα στοιχεία της μελέτης
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, η συνολική επίδραση από τη λειτουργία του αεροδρομίου ανέρχεται σε 3,3 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ της χώρας. Από αυτά, το 1,657 δισ. ευρώ αποτελεί την άμεση επίδραση, 793 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στην έμμεση επίδραση (προμηθευτές) και 818 εκατ. ευρώ που αφορά τις προκαλούμενες επιδράσεις.
Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, η συνολική συνεισφορά αντιστοιχεί σε 50 χιλιάδες θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι 18.900 είναι οι άμεσες, οι 17.200 οι έμμεσες και οι 13.500 εκείνες που επηρεάζονται από δραστηριότητες του αεροδρομίου. Μάλιστα, από τις άμεσες θέσεις απασχόλησης, οι 4.700 καλύπτονται από τη στενή περιοχή των Μεσογείων. Ως προς την επίδραση στο ελληνικό Δημόσιο, αυτό συλλέγει 1,2 δισ. ευρώ και από αυτά τα 568 εκατ. ευρώ είναι άμεση συνεισφορά στα δημόσια έσοδα.
Με βάση τη μελέτη, ο μεγαλύτερος αντίκτυπος του αεροδρομίου αφορά την Αττική. Η επίδραση, λοιπόν, του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο ΑΕΠ που παράγεται στην Αττική αντιστοιχεί στο 2,7% και διαμορφώνεται σε 2,8 δισ. ευρώ.
«Ένα σημαντικό κομμάτι της οικονομίας εξαρτάται από εισερχόμενο τουρισμό. Έτσι, εκτός από την επίδραση από την ίδια τη λειτουργία του αεροδρομίου, το ΙΟΒΕ μέτρησε και την επίδραση στην οικονομία από τους τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα μέσω του αεροδρομίου», ανέφερε ο Ν. Βέττας.
Η συνολική επίδραση που καταγράφεται μέσω της δαπάνης των τουριστών που έρχονται στο αεροδρόμιο (πλην της μεταφοράς τους) εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 2,2% του ΑΕΠ της χώρας.
Σε όρους απασχόλησης η δαπάνη αυτή επηρεάζει 157.000 θέσεις εργασίας, ενώ μέσω των τουριστών που έρχονται δημιουργούνται επιπλέον δημόσια έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, όπως αποτυπώθηκε στη μελέτη του ΙΟΒΕ, η συνολική επίδραση από τις διασυνδέσεις του αεροδρομίου στο κομμάτι των μεταφορών ανέρχεται σε 314 εκατ. ευρώ και 7.800 θέσεις απασχόλησης.
Η πορεία το 2025
«Η μελέτη έγινε με βάση τα αποτελέσματα του 2023, όταν και είχε καταγραφεί αύξηση επιβατικής κίνησης στο 10% έναντι του 2019. Ευτυχώς η πορεία του 2023 συνεχίστηκε και το 2024 και σημειώθηκε περαιτέρω άνοδος κατά 13,5% έναντι του 2023, άρα οι θετικές επιπτώσεις είναι ακόμη υψηλότερες φέτος. Τα νούμερα του α’ εξαμήνου του 2025 παραπέμπουν σε αύξηση 8% σε σχέση με το 2024, άρα η θετική αυτή πορεία συνεχίζεται.
Πλέον, εισερχόμαστε σε μία φάση κατά την οποία θα έχουμε περαιτέρω θετικές και πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία, λόγω και του νέου προγράμματος επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ που θα υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια, δημιουργώντας τις υποδομές για να υποδεχθούμε έως 40 εκατ. επισκέπτες τον χρόνο», επεσήμανε ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ.
Ερωτηθείς για το ζήτημα των υπηρεσιών της αεροναυτιλίας με αιχμή τις καθυστερήσεις στις πτήσεις, ένα ζήτημα που απασχολεί τον κλάδο πανευρωπαϊκά, ο CEO του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας τόνισε πως «υπάρχει κορεσμός και στο έδαφος και στον αέρα και χρειάζονται πρόσθετες επενδύσεις σε συστήματα, σε ανθρώπινο δυναμικό και ξεκάθαρη δέσμευση στην παραγωγικότητα».
Αναφερόμενος, δε, στην πορεία του ελληνικού τουρισμού για φέτος τόνισε ότι οι τάσεις είναι ευνοϊκές. «Η ορμή είναι θετική και οι γενικές τάσεις ευνοϊκές. Είναι γεγονός ότι βλέπουμε περισσότερη προθυμία από τους ταξιδιώτες να δαπανήσουν περισσότερα. Ωστόσο, το συνολικό γεωπολιτικό περιβάλλον παγκοσμίως δημιορυγεί ανασφάλεια και σύννεφα σκοτεινά και επηρεάζονται τα ταξίδια, η σταθερότητα, το ενδιαφέρον για ταξίδια και το διαθέσιμο εισόδημα. Ταυτόχρονα έχουμε δει τους ανθρώπους να επιλέγουν πιο ασφαλείς προορισμούς και η Ελλάδα είναι ασφαλής προορισμός», είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ΔΑΑ.