Κινητοποιήσεις προκαλεί η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) από την 1η Ιουλίου στον κλάδο των αυτοκινήτων, με τους επαγγελματίες των συνεργείων να κάνουν λόγο για τεχνική και λειτουργική αδυναμία προσαρμογής.
Οι ιδιοκτήτες συνεργείων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών σε όλη τη χώρα, προχωρούν σε 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες, καλώντας την κυβέρνηση να αναστείλει άμεσα την εφαρμογή του μέτρου για τις μικρές επιχειρήσεις και τη συγκρότηση νέου, λειτουργικού πλαισίου, με ουσιαστική συμμετοχή των εμπλεκόμενων επαγγελματιών.
Το νέο σύστημα επιβάλλει την ψηφιακή καταγραφή κάθε εισόδου οχήματος και τεχνικής εργασίας, ακόμα και για σύντομες ή επιτόπιες παρεμβάσεις, μέσω ειδικής πλατφόρμας που ενεργοποιείται την ίδια ημέρα. Η υποχρέωση αφορά το σύνολο των συνεργείων, ανεξαρτήτως μεγέθους ή δυνατοτήτων.
Οι επαγγελματίες υποστηρίζουν ότι η πλειονότητα των μικρών και οικογενειακών συνεργείων στερείται υποδομών, προσωπικού και κατάρτισης στη χρήση τέτοιων ψηφιακών εργαλείων. Επιπλέον, καταγγέλλουν ότι δεν προβλέφθηκε καμία μεταβατική περίοδος εφαρμογής, ούτε στοιχειώδης καθοδήγηση από τις αρμόδιες αρχές.
Σύμφωνα με τους ίδιους, το μέτρο δημιουργεί σύγχυση ως προς το ποιες εργασίες πρέπει να καταγράφονται, ενώ γεννά νομική ανασφάλεια για ενδεχόμενες ερμηνείες και κυρώσεις (σ.σ. προσωπικά δεδομένα κ.τλ.). Η αυτοματοποιημένη αξιοποίηση των δεδομένων από τη φορολογική διοίκηση θεωρείται από τους επαγγελματίες «παγίδα» που θα οδηγήσει σε αυθαίρετα πρόστιμα για τυπικές ή ελάχιστες παραλείψεις, ακόμη και όταν δεν προκύπτει φορολογική ζημία.
Καμιά παράταση
«Δεν θα υπάρξει παράταση. Το ψηφιακό πελατολόγιο θα ισχύσει κανονικά από την 1η Ιουλίου», δήλωσε στο «Πρώτο Πρόγραμμα» ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών Όμηρος Τσάπαλος.
«Πρέπει να πούμε στον κόσμο, όπου υπάρχει τεχνικά αντικειμενικό πρόβλημα, τεχνικό ζήτημα, δεν θα εξαντλήσουμε την αυστηρότητά μας στο να κόβουμε πρόστιμα με το «καλημέρα». Θέλουμε να εφαρμοστεί το μέτρο για να μπορέσουμε να περιορίσουμε ψηφιακά τη φοροδιαφυγή και να έρθει η ώρα να αντικαταστήσουμε και το τεκμήριο φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.
Εάν δεν το κάνουμε, εάν αργήσουμε να εφαρμόσουμε το ψηφιακό πελατολόγιο, το τεκμήριο των ελεύθερων επαγγελματιών δεν πρόκειται να αποσυρθεί. Είναι λίγο, βοήθησέ με να σε βοηθήσω, η λογική. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Πρέπει τα τεκμήρια και τα έκτακτα μέτρα να αποσυρθούν, εφόσον όμως αντικατασταθούν από σύγχρονες μεθόδους ψηφιακής ψηφιακού περιορισμού της φοροδιαφυγής. Και το ψηφιακό πελατολόγιο είναι ένα τέτοιο μέσο», πρόσθεσε ο κ. Τσάπαλος.
Απαντώντας στο κατά πόσο μπορεί να απλοποιηθεί η διαδικασία, όπως ζητά το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας (Β.Ε.Α.) ο εκπρόσωπος τύπου του Υπουργείου Οικονομικών, επισήμανε ότι είναι μια ούτως ή άλλως απλοποιημένη διαδικασία. «Πόσω μάλλον αν συγκριθεί με το τι ίσχυε μέχρι το 2012, όπου και τότε υπήρχε η υποχρέωση καταγραφής των εισερχομένων και εξερχομένων οχημάτων από τα συνεργεία, τα φανοποιεία και ούτω καθεξής. Τότε μάλιστα δεν ήταν με ψηφιακό τρόπο. Ήταν με έγχαρτο τρόπο που καταλαβαίνετε πόσο περισσότερο χρόνο χρειαζόταν προκειμένου να γίνει μια τέτοια καταγραφή.
Τώρα λοιπόν, υπάρχει μία πλατφόρμα της ΑΑΔΕ ψηφιακή, το ψηφιακό πελατολόγιο, όπου με βάσει τεστ που έχουμε κάνει, η ΑΑΔΕ βασικά, γιατί αυτή το τρέχει, σε 40 δευτερόλεπτα, μπορείς να ολοκληρώσεις τη διαδικασία στην ουσία. Χρειάζεται 40 δευτερόλεπτα προκειμένου να γίνει καταγραφή στο ψηφιακό πελατολόγιο».
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τσάπαλος, μέχρι στιγμής στους τρεις μήνες πιλοτικής λειτουργίας έχουν εγγραφεί καταρχάς 4.000 συνεργεία αυτοκινήτων και πάρκινγκ και 1.100 γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Έχουν γίνει 185.000 καταγραφές. «Άρα αν ήταν τόσο δύσκολο ή γραφειοκρατικό ή χρονοβόρο, τόσες χιλιάδες καταγραφές δεν θα γινόντουσαν. Θα γίνονταν πολύ λιγότερες. Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους» τόνισε.
Σημαντικό εργαλείο
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, το Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό εργαλείο για την προώθηση της φορολογικής συμμόρφωσης, τη διενέργεια ελεγκτικών επαληθεύσεων, την υποβοήθηση των επιτόπιων ελέγχων και την εξαγωγή δεικτών εύρους συναλλακτικής δραστηριότητας ανά κλάδο δραστηριότητας και τοποθεσία, με σκοπό τη διαφύλαξη των δημοσίων εσόδων.
Στο Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων, οι υπόχρεοι οφείλουν να καταγράφουν και να αποστέλλουν στην ΑΑΔΕ, σε πραγματικό χρόνο, τα δεδομένα που προκύπτουν από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
Το μέτρο είναι υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου για: συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων, φανοποιεία, επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα, χώρους στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια οχημάτων, και: επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.
Από το μέτρο εξαιρούνται:
- Επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (financial leasing).
- Επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας (καταλαμβάνονται και περιπτώσεις που αποκτά δικαίωμα λήψης υπηρεσίας και το παραστατικό εκδίδεται με την έναρξη αυτής, πάντα με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης).
- Η καταγραφή εργασιών που λαμβάνουν χώρα από συνεργεία των οντοτήτων πώλησης καινούριων αυτοκινήτων, οι οποίες απαιτούνται για να κινηθούν τα καινούργια αυτοκίνητα και να παραδοθούν καθ’ όλα έτοιμα στους αγοραστές (π.χ. αποκήρωση).
- Η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης σε κατόχους οχημάτων, από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση των θέσεων δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο κ.λπ.), ο δε κάτοχος του οχήματος μισθώνει το χώρο με συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια και διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.
- Η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον εισάγονται στην εγκατάσταση της υπόχρεης οντότητας άνευ του οχήματος που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).
- Η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.
- Η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και επισκευής οχημάτων επί του τόπου της βλάβης ή σε άλλο υποδεικνυόμενο σημείο.
Το πρόστιμο
Κάθε εκπρόθεσμη εγγραφή στο ψηφιακό πελατολόγιο, κάθε ελλιπής εγγραφή ή κάθε μη εγγραφή, θεωρείται ως παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης και στις περιπτώσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε παράβαση.