Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι προσφορές κινούν την αγορά ηλεκτρικών

Aνάσα από τη ρευστότητα των 15 εκατ. ευρώ που διανέμονται μέσω του προγράμματος επιδότησης για αντικατάσταση κλιματιστικών αναμένει η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών. Πώς κινούνται οι εταιρίες τώρα.

  • της Πέννυς Κούτρα
Οι προσφορές κινούν την αγορά ηλεκτρικών
Aνάσα από τη ρευστότητα των 15 εκατ. ευρώ που διανέμονται μέσω του προγράμματος επιδότησης για αντικατάσταση κλιματιστικών αναμένει η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών, καθώς το μέτρο ήδη λειτουργεί ικανοποιητικά, φέρνοντας καταναλωτική κίνηση στα καταστήματα των αλυσίδων.

Από την αύξηση της ζήτησης για τα συγκεκριμένα προϊόντα κλιματισμού και την τόνωση του τζίρου οι αλυσίδες επιπλέον προσβλέπουν στη σταδιακή μείωση των αποθεμάτων τους αλλά και στην παράπλευρη τόνωση της αγοραστικής κίνησης, αφού ήδη εντός αυτών τρέχουν προσφορές έκπτωσης για κλιματιστικά και για άλλα προϊόντα (λευκές και μαύρες συσκευές αλλά και ηλεκτρονικά).

Οι περισσότεροι παράγοντες του συγκεκριμένου τομέα θεωρούν ότι φέτος οι πωλήσεις συνολικά θα επιβραδυνθούν από 5% έως 10%. Το 2008 η ελληνική αγορά ηλεκτρονικών καταναλωτικών προϊόντων αυξήθηκε, σύμφωνα με την εταιρία ερευνών GfK, κατά 1% φτάνοντας τα 3,12 δισ. ευρώ.

Οι τελευταίες εκτιμήσεις για το φετινό έτος κάνουν λόγο για πτώση στις πωλήσεις, ενώ το πιο αισιόδοξο σενάριο είναι οι πωλήσεις να διατηρηθούν σε επίπεδα ανάλογα με αυτά του 2008. Ορισμένοι τομείς, όμως, όπως οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, όχι μόνο δεν επηρεάζονται από το δυσμενές οικονομικό κλίμα, αλλά αντιθέτως αναπτύσσονται με πολύ υψηλούς ρυθμούς.

Το α΄ τρίμηνο του 2009 οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών, φορητών και επιτραπέζιων έτρεξαν με ρυθμό ανάπτυξης 22,5%, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις πως το τρέχον έτος θα αποτελέσει άλλη μία πολύ καλή χρονιά. Η υψηλή ζήτηση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, όμως, δεν αρκεί για να αντισταθμίσει τη γενικότερη πτωτική πορεία της αγοράς, που σε ορισμένες αλυσίδες έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα.

Παράλληλα, οι περισσότερες αλυσίδες προχωρούν σε προσφορές και σε εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές και με την ελπίδα να μειώσουν τις απώλειες και στο μέλλον να καρπωθούν μεγαλύτερα μερίδια εις βάρος της όποιας κερδοφορίας.

Τα προβλήματα

Σε αυτό το περιβάλλον, ωστόσο, αρκετές περιφερειακές αλυσίδες αρχίζουν να εμφανίζουν προβλήματα στη λειτουργία τους. Ειδικότερα, η συνεταιριστική Magnet Electric αναμένει να υπαχθεί στο άρθρο 99, με χρέη που υπολογίζεται ότι φτάνουν προς τις τράπεζες στα 16 εκατ. ευρώ. Το δίκτυο της Magnet, που λειτουργούσε με τη μορφή συνεταιρισμού, αριθμεί περίπου 60 καταστήματα.

Την ίδια στιγμή, με επίσημη ανακοίνωσή της η Εικόνα Ήχος ενημέρωσε ότι κλείνει το υποκατάστημά της στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, το οποίο αδυνατεί να καλύψει τα άμεσα λειτουργικά του έξοδα και επιβαρύνει πολύ την εταιρεία.

Οι πωλήσεις του συγκεκριμένου σημείου πώλησης πέρυσι διαμορφώθηκαν σε 1,04 εκατ. ευρώ, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2009 αυτές έφτασαν στα 211.670 ευρώ. Στρατηγική που έχει στόχο τη μείωση των δαπανών προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα ακολουθεί όμως και η Hλεκτρονική.

Για το εννεάμηνο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης η εταιρεία παρουσίασε μειωμένο κύκλο εργασιών κατά 12% και ζημίες προ φόρων 2,2 εκατ. ευρώ, ενώ η διοίκησή της προβλέπει ελαφρά βελτίωση από τα τέλη του τρέχοντος έτους. Ο όμιλος έχει δρομολογήσει κινήσεις αντιμετώπισης της αρνητικής συγκυρίας, όπως η μείωση των δαπανών σε κάθε επίπεδο, ο ορθολογισμός του κόστους διοίκησης και διάθεσης και η βελτίωση της δομής του οργανισμού, ενώ η ρευστότητα παραμένει σε καλά επίπεδα.

ΠΩΣ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΩΡΑ

Παρά τη δύσκολη συγκυρία, όμως, αρκετοί από τους βασικούς παίκτες συνεχίζουν την επέκτασή τους.

Η Πλαίσιο Computers, μία από τις αλυσίδες που παραδοσιακά εμφανίζουν σταθερή ανάπτυξη, το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους είχε μείωση του κύκλου εργασιών περίπου 14,5%,ωστόσο βρίσκεται σε στάδιο ολοκλήρωσης σημαντικής επένδυσης στη Μαγούλα, η οποία έφτασε τα 26 εκατ. ευρώ και δημιουργεί τη βάση για μελλοντική ανάπτυξή της. Στα τέλη Ιουνίου αναμένεται να εγκαινιαστεί το νέο κατάστημα που θα λειτουργεί στις εν λόγω εγκαταστάσεις, σε έκταση 1.500 τ.μ.

Το νέο κέντρο διανομής, συναρμολόγησης και αποθήκευσης στη Μαγούλα παρέχει θέσεις για 28.000 προϊόντα, 11.500 παλέτες και 55 φορτηγά για τη διανομή των προϊόντων, ενώ θα στεγάζει και τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας.

Σχέδια επέκτασης δρομολογεί και η Fnac, η οποία στοχεύει να φτάσει συνολικά τα 10 καταστήματα στην Ελλάδα και να παρουσιάσει κέρδη το 2012, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε νέα επένδυση 3 - 4 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του τρίτου καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας. Ο κύκλος εργασιών της πέρυσι αυξήθηκε 13%, ενώ για φέτος, παρά την οικονομική κρίση, οι πωλήσεις της υπολογίζεται να εμφανίσουν αύξηση 7%.

Ο επόμενος σταθμός μετά το Μοναστηράκι θα είναι πιθανότατα πάλι στην Αττική με έμφαση στα ανατολικά ή στα δυτικά προάστια. Θα ακολουθήσει η Θεσσαλονίκη και τέλος άλλες μεγάλες πόλεις όπως η Λάρισα, η Πάτρα και πιθανόν το Ηράκλειο.

Στόχο τα 100 καταστήματα κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους έχει θέσει η Εlectronet, η οποία πρόσθεσε στο δίκτυό της έξι νέα καταστήματα και ο συνολικός αριθμός τους πλέον φτάνει τα 96. Τα νέα σημεία πώλησης βρίσκονται στις περιοχές Καρπενήσι, Σπάρτη, Ελευσίνα, Κέρκυρα, Άνοιξη Αττικής και στη Θεσσαλονίκη.

Η Multirama, η οποία πολύ σύντομα θα βρίσκεται εκτός του ταμπλό της Σοφοκλέους, σχεδιάζει και αυτή νέα καταστήματα όπως και η Public. Οι δύο αλυσίδες που εκπροσωπούν τα συμφέροντα του επιχειρηματία κ. Πάνου Γερμανού θα επεκταθούν και στο εξωτερικό. Αναλυτικότερα η Μultirama από τις αρχές του έτους και μέχρι σήμερα έχει ανοίξει τρία νέα σημεία πώλησης, ενώ δραστηριοποιείται έντονα στη Βουλγαρία με συνολικά επτά καταστήματα.

Η ανάπτυξη της αλυσίδας θα συνεχιστεί και καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς. Σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Public, για το 2009 προγραμματίζει επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία τριών ακόμη φυσικών σημείων πώλησης και ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Ειδικότερα, η εταιρεία, η οποία εγκαινίασε μόλις πρόσφατα το δεύτερό της κατάστημα στην Κύπρο, προωθεί τη δημιουργία ενός ακόμη σημείου στα Ιωάννινα, με έναρξη λειτουργίας τον Οκτώβριο.

Επίσης σχεδιάζει ένα ακόμα στον Πειραιά, με έναρξη λειτουργίας τον Δεκέμβριο, κι επιπλέον στοχεύει στη δημιουργία του πρώτου σημείου πώλησης στη Βουλγαρία, και συγκεκριμένα στη Βάρνα, με έναρξη λειτουργίας τον Σεπτέμβριο. Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό κατάστημα, αναμένεται να είναι στον αέρα τον Δεκέμβριο του 2009. Για το τρέχον έτος αναμένει αύξηση του κύκλου εργασιών σε ποσοστά 17% και 5% σε ό,τι αφορά τα ίδια καταστήματα. Σημειώνεται ότι ο τζίρος του 2008 ανήλθε στα 34 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα και στα 10 εκατ. ευρώ για την Κύπρο.

Σχέδια για τουλάχιστον δύο νέα καταστήματα το β΄ εξάμηνο του έτους (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη) έχει η Media Markt. Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς ο όμιλος εγκαινίασε στην ελληνική αγορά και την αλυσίδα Saturn με δύο σημεία στη Λεωφόρο Συγγρού και στον Γέρακα. Το πρώτο κατάστημα Saturn στη Λεωφόρο Συγγρού αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερα σε μέγεθος της αλυσίδας σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Aνθεκτικός απέναντι στην οικονομική κρίση εμφανίζεται και ο όμιλος DSGI που ελέγχει τις αλυσίδες Kωτσόβολος και Electroworld, σκοπεύοντας στη δημιουργία νέων καταστημάτων καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς. Πρόσφατα εγκαινιάστηκαν τρία νέα σημεία πώλησης στην Κάλυμνο, στη Θήβα και στη Σητεία, τα οποία αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchise. H δε αλυσίδα Electroworld, η οποία φιλοδοξεί να κατακτήσει τη 2η ή την 3η θέση στην εγχώρια αγορά, αριθμεί ήδη επτά καταστήματα και το αμέσως επόμενο κατάστημα αναμένεται να είναι στην Αθήνα.

Τέλος η Expert συνεχίζει και αυτή από τις αρχές του νέου έτους την ανάπτυξή της, έχοντας προσθέσει πρόσφατα τρία νέα καταστήματα στην Καρδίτσα, στο Αίγιο και στη Νέα Μάκρη Αττικής, ενώ είχε προηγηθεί νέο μεγάλο κατάστημα στη Λάρισα το οποίο εγκαινιάστηκε τον Μάρτιο και άλλο ένα στη Βέροια. H Expert διαθέτει σήμερα 117 σημεία πώλησης και σύμφωνα με τη διοίκησή της το μερίδιο αγοράς της διαμορφώνεται στο 15%.

* Αναδημοσίευση από το 587ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ& ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 19 - 23 Ιουνίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v