ΥΠΕΧΩΔΕ: 10+1 "καυτές πατάτες" για τη νέα ηγεσία

Αντιμέτωποι με ένα μεγάλο αριθμό εκκρεμοτήτων, τις οποίες δεν μπόρεσε να διευθετήσει η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα βρεθούν αμέσως μόλις αναλάβουν τα χαρτοφυλάκιά τους οι επικεφαλής των δύο υπουργείων.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
ΥΠΕΧΩΔΕ: 10+1 καυτές πατάτες για τη νέα ηγεσία
Αντιμέτωποι με μεγάλο αριθμό εκκρεμοτήτων, τις οποίες δεν μπόρεσε ή δεν θέλησε να διευθετήσει η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα βρεθούν αμέσως μόλις αναλάβουν τα χαρτοφυλάκιά τους οι επικεφαλής των δύο υπουργείων που -όπως φαίνεται- θα συσταθούν για τους τομείς των Υποδομών και του Περιβάλλοντος.

Η "τακτοποίηση" των ημιυπαίθριων χώρων, η απόσυρση των παλαιών οχημάτων και η επιβολή "πράσινων" τελών κυκλοφορίας αλλά και η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τις τεχνικές εταιρίες θα είναι από τα πρώτα ζητήματα που θα κληθούν να επιλύσουν οι νέοι υπουργοί.

Δεν είναι όμως τα μόνα, καθώς ο κατάλογος των εκκρεμοτήτων που... κληροδότησε η απερχόμενη ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι μακρύς. Πιο συγκεκριμένα: 

* Τα χωροταξικά πλαίσια και ειδικότερα εκείνο που αναφέρεται στον τουρισμό χρήζουν αλλαγών, καθώς έχουν προκαλέσει και συνεχίζουν να προκαλούν αντιδράσεις από κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς. Σημειώνεται επίσης πως παρά τη θεσμοθέτησή τους τα χωροταξικά πλαίσια ουσιαστικά δεν εφαρμόζονται στην πράξη. 

* Ο εκσυγχρονισμός της πολεοδομικής νομοθεσίας που είχε υποσχεθεί από το 2004 ο κ. Γιώργος Σουφλιάς, αλλά δεν προώθησε, αποτελεί κομβικό σημείο για την οικιστική ανάπτυξη και συνάμα για την προστασία του περιβάλλοντος. Πιθανότατα ένα σχετικό νομοσχέδιο, με το οποίο μεταξύ άλλων θα απλοποιείται η διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών, να πάρει σύντομα τον δρόμο προς τη Βουλή. 

* Η αξιοποίηση του ΕΣΠΑ μέσω της προώθησης και ανάθεσης έργων υποδομής, κυρίως στην περιφέρεια της χώρας, θα δώσει ανάσα στις μικρομεσαίες τεχνικές εταιρίες που βρίσκονται σε άσχημη οικονομική κατάσταση εξαιτίας της έλλειψης κατασκευαστικού αντικειμένου. 

* Η σύνταξη του Κτηματολογίου, αν και έχει προχωρήσει ως έναν βαθμό, απαιτεί ακόμη αρκετές ενέργειες μέχρις ότου ολοκληρωθεί. Στον αέρα όμως βρίσκεται το θέμα της δημιουργίας δασικών χαρτών, οι οποίοι θα αποτρέψουν τις καταπατήσεις. 

* Οι συμβάσεις παραχώρησης και τα προβλήματα που δημιουργούν (π.χ. αύξηση διοδίων, ανυπαρξία εναλλακτικών οδών) αναμένεται να εξεταστούν εκ νέου, με στόχο να περιοριστούν οι δυσάρεστες επιπτώσεις τους. Αντικείμενο διευθέτησης ανάμεσα στο Δημόσιο και στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία αποτελεί και η σύμβαση για το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζεται πως η συγκεκριμένη σύμβαση έχει ακυρωθεί και η ανάδοχος κοινοπραξία διεκδικεί ως αποζημίωση από το ελληνικό δημόσιο το ποσό των 130 εκατ. ευρώ.

Μεγάλα έργα και επιλογή αναδόχων

Από τα ζητήματα που αφήνει σε εκκρεμότητα η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι επίσης η προώθηση σειράς μεγάλων έργων υποδομής όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου και οι επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας (Χαϊδάρι -Πειραιάς, γραμμή U). Οι νέοι υπουργοί θα πρέπει να δώσουν λύσεις και στο θέμα της αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό αλλά και στην υπόθεση της εκτροπής του Αχελώου που βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και δεκαετίες.

Κρίσιμα είναι ακόμη τα ζητήματα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων, η αποτελεσματική προστασία των δασών και η μείωση των ρύπων. Τέλος, ο υπουργός που θα έχει την ευθύνη των υποδομών θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για την αλλαγή του σημερινού τρόπου επιλογής αναδόχων για τα δημόσια έργα, δεδομένου ότι οι άμεσα εμπλεκόμενοι (τεχνικές εταιρίες, παράγοντες του υπουργείου) υποστηρίζουν πως το σύστημα της απλής μειοδοσίας έχει κλείσει τον κύκλο του.
 
Αποφάσεις θα πρέπει να πάρει όμως και για το κρίσιμο ζήτημα -και διαχρονικό έπειτα από τόσα έτη συζήτησης- του εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v