Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤΕΕ: Ζητά κτηματογράφηση των υπολοίπων περιοχών

Την κήρυξη το συντομότερο δυνατό υπό κτηματογράφηση και των υπολοίπων περιοχών της χώρας ζητά το ΤΕΕ, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για την ολοκλήρωση της σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου έως το 2016.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
ΤΕΕ: Ζητά κτηματογράφηση των υπολοίπων περιοχών
Την κήρυξη το συντομότερο δυνατό υπό κτηματογράφηση και των υπολοίπων περιοχών της χώρας ζητά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για την ολοκλήρωση της σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου έως το 2016.

Παρουσιάζοντας το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο για το Εθνικό Κτηματολόγιο, το ΤΕΕ πρότεινε επίσης, τη δημιουργία ηλεκτρονικού κτηματολογίου, τη βελτίωση των διαδικασιών διόρθωσης των πρώτων εγγραφών, τη σύνταξη δασικών χαρτών, καθώς επίσης και την ίδρυση οριστικών κτηματολογικών γραφείων, προκειμένου να υλοποιηθεί εντός των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων το έργο σύνταξης του Κτηματολογίου, όπου ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται στο 1,7 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με το ΤΕΕ, τα δύο προγράμματα κτηματογράφησης που απομένουν να γίνουν, θα καταγράψουν 22,2 εκατ. δικαιώματα σε όλη την Ελλάδα.

Αξίζει να αναφερθεί, ότι οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ ζήτησαν από την εταιρία του Εθνικού Κτηματολογίου να επιδιώξει την καταβολή του τέλους κτηματογράφησης από τους ιδιοκτήτες ακινήτων που δήλωσαν την περιουσία τους με παλαιότερα προγράμματα κτηματογράφησης και δεν είχαν καταβάλει το ποσό των 35 ευρώ ανά δικαίωμα όπως έγινε στη διαδικασία που ακολουθήθηκε πέρυσι.


– Η ανακοίνωση του ΤΕΕ

Το ΤΕΕ, έχοντας εκπονήσει την αρχική μελέτη για τη δημιουργία του ΕΚ στη χώρα το 1994, παρουσίασε - το 2005 - ένα Επιχειρησιακό Σχέδιο ολοκλήρωσης της σύνταξης και της λειτουργίας του έως το 2016, το οποίο έγινε, σε γενικές γραμμές, αποδεκτό από την Πολιτεία και μάλιστα τμήματα αυτού θεσμοθετήθηκαν με την ψήφιση του ν.3481/06 και με την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων το 2008.

Σήμερα, σχεδόν μετά από 5 χρόνια και σε συνεργασία με εμπλεκόμενους επιστημονικούς ή επαγγελματικούς φορείς (Δικηγορικό Σύλλογο Αθήνας, Συμβολαιογραφικό Σύλλογο Αθηνών – Πειραιώς Αιγαίου και Δωδεκανήσου, Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Πανελλήνιο Σύλλογο Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών, Σύνδεσμο Εταιρειών Γεωπληροφορικής και Κτηματολογίου) προχωράμε στην επικαιροποίηση αυτού του σχεδίου με βάση τις προτάσεις και τα πορίσματα της Διεπιστημονικής Επιτροπής που έχουμε συγκροτήσει για αυτόν ακριβώς τον λόγο.

Τα βασικά απολογιστικά δεδομένα του έργου του Εθνικού Κτηματολογίου είναι:

• Στην 15ετία από την έναρξη σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου έχει ολοκληρωθεί μόνο το 17% του έργου (σε έκταση της χώρας το 6%), ενώ με βάση το τρέχον πρόγραμμα κτηματογράφησης των αστικών κέντρων θα έχει υλοποιηθεί μέχρι το 2012 μόνο το 40% του έργου (σε έκταση της χώρας το 10%)

• Στην 30ετία και πάνω από την ψήφιση του θεσμικού πλαισίου - «περί οριοθεσίας των δασικών εκτάσεων και προστασίας των δημοσίων δασικών εκτάσεων» (Ν. 248/76), «περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει διατάξεων της χώρας» (Ν. 998/79) – δεν έχει τελεσίδικα οριοθετηθεί καμία δημόσια δασική έκταση, δεν έχει κυρωθεί ούτε ένας δασικός χάρτης στο σύνολο της χώρας

• Στην 70ετία από την ψήφιση του θεσμικού πλαισίου καθορισμού αιγιαλού και παραλίας υπάρχει θεσμοθετημένη γραμμή αιγιαλού και παραλίας το πολύ για το 20% της ελληνικής ακτογραμμής

• Στην 5ετία λειτουργίας των Υποθηκοφυλακείων ως Μεταβατικών Κτηματολογικών Γραφείων αποδείχθηκε ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν ούτε ως μεταβατική λύση στο θεσμό αλλά αντίθετα το όλο σύστημα έχει προσθέσει στις συναλλαγές κόστος χωρίς αντίστοιχο αποτέλεσμα και αρκετές φορές μάλιστα «εκσυγχρονισμένη» γραφειοκρατία

Το Εθνικό Κτηματολόγιο, όπως ο τεχνικός και νομικός κόσμος έχει επανειλημμένα προτείνει και τεκμηριώσει, πέραν από την προφανή σκοπιμότητα του για τον εκσυγχρονισμό και διασφάλιση του τύπου αλλά και του πραγματικού περιεχομένου των συναλλαγών, είναι και μια ισχυρή θεσμική και πραγματική ασπίδα απέναντι σε κάθε επίδοξο καταπατητή δημόσιας ή ιδιωτικής έκτασης. Μπορεί παράλληλα να συνδράμει σαν ουσιαστικό εργαλείο διαχείρισης του χώρου και ανάπτυξής του και με αυτόν τον τρόπο και ουσιαστικής περιβαλλοντικής προστασίας του.

Η δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση και προοπτική της, ειδικά όσον αφορά το δημόσιο χρέος της χώρας, δημιουργεί μεν ένα δεσμευτικό πλαίσιο, ταυτόχρονα όμως επιβάλλει την επίσπευση της καταγραφής της περιουσίας του Δημοσίου (της Γενικής Κυβέρνησης και όχι μόνο της Κεντρικής Διοίκησης) επί της γης και έτσι την αποτίμησή της. Η αναγκαιότητα αυτή αλλά και η εθνική καταστροφή από τις πυρκαγιές 2007 και 2009 επιβάλλουν άλλη ταχύτητα και αναπροσαρμογές στον σχεδιασμό της σύνταξης του έργου.

Οι σημερινές τεχνολογικές δυνατότητες και εξελίξεις βοηθούν αποφασιστικά ώστε το Εθνικό Κτηματολόγιο να επιτελέσει τους σκοπούς του, όπως αυτοί ορίζονται στο υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο.

Με βάση τα πορίσματα της Διεπιστημονικής Επιτροπής καταθέτουμε ένα επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο που θα οδηγήσει στο στόχο της ορθής λειτουργίας του Εθνικού Κτηματολογίου και της ολοκλήρωσης της σύνταξής του μέχρι το 2016. Τα βασικά σημεία αυτού του σχεδίου είναι:

Ίδρυση Οριστικών Κτηματολογικών Γραφείων υπό τον ΟΚΧΕ με τοπική αρμοδιότητα τους Νομούς της χώρας.

Άμεσα λειτουργούν ως τέτοια τα έμμισθα υποθηκοφυλακεία που έχουν έδρα πρωτεύουσα νομού του οποίου διοικητικές του περιφέρειες (ΟΤΑ) έχουν ενταχθεί στο ΕΚ. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η λειτουργία Κτηματολογικών Γραφείων και στις υπόλοιπες πρωτεύουσες νομών των οποίων διοικητικές περιφέρειες έχουν ενταχθεί στο ΕΚ, ενώ τα υπόλοιπα θα είναι έτοιμα ώστε να υποδεχθούν τις κτηματολογικές εγγραφές των αστικών κέντρων, η σύνταξη των οποίων ήδη εκπονείται. Έτσι μέχρι το 2012 θα έχει ολοκληρωθεί η συγκρότησή τους στο σύνολο της χώρας.

Αναβάθμιση και οργάνωση του ΟΚΧΕ ως φορέα λειτουργίας του ψηφιακού Εθνικού Κτηματολογίου στα πλαίσια της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της χώρας.


Ηλεκτρονικό Κτηματολόγιο

Το Ηλεκτρονικό Κτηματολόγιο αποτελεί προϋπόθεση για την εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων, για την υψηλή αποδοτικότητα της προστιθέμενης αξίας που έχει ή και μπορεί να δημιουργήσει.

Η βελτίωση του Συστήματος Πληροφορικής Εθνικού Κτηματολογίου ώστε να εμφανίζει τα «ενεργά» εμπράγματα δικαιώματα, η τήρηση και ταυτόχρονη ενημέρωση της χωρικής πληροφορίας, η δεκτικότητα καταχώρησης πρόσθετων πληροφοριών και ο σχεδιασμός για την ενσωμάτωσή τους («ανοιχτό κτηματολόγιο») καθώς και η ηλεκτρονική πρόσβαση, με ανάλογη διαβάθμιση, στις διάφορες κατηγορίες χρηστών (συμβολαιογράφοι, δικηγόροι, μηχανικοί) όπως και σε κάθε πολίτη για ορισμένη κατηγορία αιτημάτων και θεμάτων θα αποτελέσουν από τους σημαντικότερους εκσυγχρονισμούς της Δημόσιας Διοίκησης της χώρας με σημαντικά οφέλη για τους συναλλασσόμενους και το ίδιο το Κράτος.


Μέτρα βελτίωσης διαδικασιών διόρθωσης των πρώτων εγγραφών

Η βελτιστοποίηση των διαδικασιών διόρθωσης των πρώτων εγγραφών - με ταυτόχρονη διασφάλιση της νομιμότητας, της μείωσης του κόστους και του χρόνου διόρθωσης - επιβάλλουν ένα σύνολο ρυθμίσεων που θα οδηγούν στην αξιοποίηση της διοικητικής διαδικασίας διόρθωσης, όταν η δικαστική διαδικασία δεν είναι εκ του νόμου υποχρεωτική.

Σε αυτά τα πλαίσια προτείνονται η άμεση υπαγωγή των μεταβατικών κτηματολογικών γραφείων (και μέχρι αυτά να οδηγηθούν στο σύστημα των οριστικών κτηματολογικών γραφείων) στον ΟΚΧΕ, η σύνταξη κανονισμού λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων και η αναδιοργάνωση του ΟΚΧΕ ώστε να αποτελέσει έμπρακτη δυνατότητα της διοικητικής διαδικασίας διόρθωσης.

Σύνταξη Δασικών Χαρτών και οριογραμμών αιγιαλού, παραλίας, παλαιού αιγιαλού στο σύνολο της χώρας στα πλαίσια σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου

Η Σύνταξη και η κύρωση δασικών χαρτών για το σύνολο της χώρας και ο αντίστοιχος καθορισμός της γραμμής αιγιαλού - βάσει των σύγχρονων τεχνολογικά υποβάθρων που έχουν παραχθεί - αποτελεί βασική αναγκαιότητα της ολοκλήρωσης του Εθνικού Κτηματολογίου. Η εκπόνηση των δασικών χαρτών με τις διαδικασίες του Ν. 2664/98, αλλά πλέον και με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από τους πόρους του Εθνικού Κτηματολογίου, μπορεί να συμβαδίζει με το πρόγραμμα κτηματογράφησης ώστε η ανάρτηση των δασικών χαρτών να γίνεται ταυτόχρονα με την ανάρτηση της κτηματογράφησης, η δε κύρωσή τους να προηγείται, όπως και η θεσμοθέτηση των γραμμών αιγιαλού, των πρώτων εγγραφών.

Κήρυξη του υπολοίπου της χώρας υπό κτηματογράφηση και πρόγραμμα ολοκλήρωσης της έως το 2016

Ολοκλήρωση της διαδικασίας κτηματογράφησης των αστικών κέντρων μέχρι το 2012 και άμεσα σχεδιασμός νέου προγράμματος κτηματογράφησης για την υπόλοιπη χώρα με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016. Κήρυξη του υπολοίπου της χώρας υπό κτηματογράφηση και ενιαία διαγωνιστική διαδικασία τόσο για τις μελέτες κτηματογράφησης όσο και σύνταξης δασικών χαρτών. Προαπαιτήσεις για την ολοκλήρωση ενός τέτοιου προγράμματος αποτελούν:

Η σύνταξη δασικών χαρτών και οριογραμμών αιγιαλού

Η ολοκλήρωση και αξιοποίηση του Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων με την οριοθέτηση με ορθό τεχνικά τρόπο των αγροτικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, πρόγραμμα που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει στόχο την ορθή και δίκαιη κατανομή των αγροτικών ενισχύσεων και την αποφυγή περαιτέρω καταλογισμών σε βάρος της χώρας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Κατοχύρωση της οικονομικής αυτοτέλειας της κτηματογράφησης. Με τα σημερινά δεδομένα το κόστος ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης (συμπεριλαμβανομένων και του μεγαλύτερου μέρους του κόστους των Δασικών χαρτών) μπορεί να καλυφθεί αποκλειστικά από τους ανταποδοτικούς πόρους του (πάγιο και αναλογικό τέλος). Η ορθολογική διαχείριση των ανταποδοτικών πόρων του Εθνικού Κτηματολογίου εξασφαλίζει την ολοκλήρωση της σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου χωρίς να απαιτηθεί η χρηματοδότησή του από την Πολιτεία, μάλιστα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη για τα δημόσια οικονομικά περίοδο της χώρας.

Η ορθή λειτουργία του Εθνικού Κτηματολογίου και η ολοκλήρωση του μέχρι το 2016 απαιτούν ισχυρή πολιτική βούληση για την υπέρβαση κατεστημένων αντιλήψεων, πρακτικών. Οι πρωτοτυπίες - δυσκολίες του έργου, απαιτούν την συνεχή, σε τεχνοκρατικό πρώτα απ’ όλα επίπεδο, διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως και ενημέρωση, συμμετοχή, συνεργία και στήριξη των πολιτικών κομμάτων.

Πιστεύουμε ότι το έργο της Διεπιστημονικής Επιτροπής Κτηματολογίου που καταθέτουμε είναι ένα δείγμα προώθησης του συνολικού έργου και του θεσμού και όχι των «μερικών» συμφερόντων ή οπτικής κάθε επιστημονικού ή επαγγελματικού κλάδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο