Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συμπληγάδες στην αγορά ηλεκτρικών

Σε μια αγορά που βλέπει τη ζήτηση να "βουλιάζει" λόγω της κρίσης και τον κίνδυνο των επισφαλειών να αυξάνεται, οι περισσότερες εταιρίες έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν έντονα ζημιογόνα αποτελέσματα.

Συμπληγάδες στην αγορά ηλεκτρικών
Η κίνηση του μετόχου μειοψηφίας της Expert Hellas, κ. Χ. Κρασιά, να ζητήσει από την εταιρία να του πουλήσει το 48% των μετοχών της εισηγμένης Εικόνα Ήχος είναι ένα μόνο... επεισόδιο των μεγάλων ανακατατάξεων που αναμένονται στην αγορά των ηλεκτρικών συσκευών μέσα στο 2011.

Σε μια αγορά που βλέπει τη ζήτηση να βουλιάζει λόγω της οικονομικής κρίσης και τον κίνδυνο των επισφαλειών να αυξάνεται, οι περισσότερες εταιρίες έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν έντονα ζημιογόνα αποτελέσματα αλλά και πιέσεις ρευστότητας.

Άλλωστε, και η Expert Hellas, κάτω από αυτό το πρίσμα, θα συζητήσει το ενδεχόμενο πώλησης της Εικόνας Ήχος, η οποία:

Έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια (-1,16 εκατ. στις 30/9/2010 και μάλιστα όλα δείχνουν ότι η "τρύπα" αυτή θα έχει μεγαλώσει ακόμη περισσότερο μέχρι σήμερα).

• Διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο της Αθήνας προς μόλις 834 χιλ. ευρώ!

• Δεν είναι προφανές ότι μπορεί να επιστρέψει σε κερδοφόρο πορεία (επισήμως, εκπονείται επιχειρηματικό σχέδιο), καθώς οι πωλήσεις της παρουσιάζουν πτωτική τάση, ο δείκτης κυκλοφοριακής ρευστότητάς της είναι χαμηλότερος της μονάδας και οι ζημίες στο εννεάμηνο του 2010 δεν ήταν καθόλου μικρές (3,78 εκατ. ευρώ, ή διαφορετικά γύρω στο 30% των πωλήσεων)…

Στην αγορά αναμένουν με ενδιαφέρον την πορεία που θα έχει η Vell -έχει μετονομαστεί σε Γ. Δημητρίου- μετά την κίνηση του κ. Δημητρίου να συγχωνεύσει τις δραστηριότητες της δικής του εταιρίας με αυτές της εισηγμένης. Στόχος του επιχειρηματία είναι να εκμεταλλευτεί τις συνέργιες και τις οικονομίες κλίμακας που θα δημιουργηθούν από την πρόσθεση συμπληρωματικών προϊόντων μέσα από ένα διευρυμένο δίκτυο πωλήσεων.

"Λόγω της οικονομικής κρίσης θα υπάρξουν δραστικές αλλαγές σε ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς και στόχος μας είναι μέσα από αυτήν την κίνηση να προκύψει μία μεγάλη και υγιής ελληνική δύναμη στον χώρο της διανομής ηλεκτρικών συσκευών", είχε δηλώσει χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr ο βασικότερος μέτοχος της εισηγμένης.

Βέβαια, αν και ο κ. Δημητρίου έχει συνηθίσει να κολυμπά σε βαθιά νερά (πρώην αθλητής στην κολύμβηση), αναμφίβολα αναλαμβάνει μια σημαντική πρόκληση σε μια καθόλου εύκολη περίοδο.

Τη δική της απάντηση στα νέα δεδομένα της αγοράς καλείται να δώσει και η Ηλεκτρονική, η οποία, πέρα από τις περικοπές των δαπανών και τις αναδιαρθρώσεις των καταστημάτων και του προϊοντικού της μίγματος, μελετά το ενδεχόμενο και της κεφαλαιακής της ενίσχυσης μέσα από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου (με συμμετοχή των παλαιών μετόχων). Ο βασικότερος μέτοχος της εισηγμένης, κ. Ιωάννης Στρούτσης, προβλέπει και αυτός ότι θα υπάρξει τάση συγκέντρωσης της αγοράς σε λιγότερους "παίκτες", με πιθανότερα θύματα κάποιες από τις μικρότερες δυνάμεις.

Το γεγονός, πάντως, ότι η αποτίμηση μιας μεγάλης αλυσίδας όπως η Ηλεκτρονική στο Χρηματιστήριο της Αθήνας έχει υποχωρήσει κάτω από τα 5 εκατ. ευρώ(!) δείχνει το στρίμωγμα που αντιμετωπίζει ο κλάδος γενικότερα.

Σε καλύτερη θέση όσον αφορά στις οικονομικές επιδόσεις και στη ρευστότητα βρίσκεται η αλυσίδα Πλαίσιο (από τις ελάχιστες κερδοφόρες). Ο πρόεδρος της εισηγμένης έχει δηλώσει ότι στην παρούσα συγκυρία ο στόχος των κερδών παραμένει δευτερεύων και κύριο μέλημα είναι η διεύρυνση του μεριδίου αγοράς, παραδεχόμενος ότι η κρίση θα οδηγήσει κάποιες εταιρίες εκτός αγοράς.

Σε ό,τι αφορά τις μη εισηγμένες του κλάδου, οι οποίες καταλαμβάνουν και το υψηλότερο μερίδιο αγοράς στην παραδοσιακή λιανική ηλεκτρικών, τόσο η Κωτσόβολος όσο και η Media Markt πραγματοποίησαν μέσα στο 2010 επενδύσεις για την επέκταση ή την αναμόρφωση των δικτύων τους.

Έτσι, η Dixons διέθεσε 15 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση και τη δημιουργία νέων καταστημάτων, ενώ παράλληλα, διακρίνοντας την τάση, αποφάσισε τη μετατροπή της ομόσταβλης αλυσίδας Electroworld, θεωρώντας ότι η δημιουργία φυσικού δικτύου δεν θα ήταν αποδοτική. Ήδη, τέσσερα σημεία της φίρμας μετατράπηκαν σε Κωτσόβολος, η οποία παραμένει ηγέτιδα, με 101 σημεία πώλησης και τζίρο άνω των 430 εκατ. ευρώ.

Η Media Saturn ολοκλήρωσε τη χρήση του 2010 με νέες επενδύσεις, της τάξης των 45 - 60 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία τριών νέων καταστημάτων του δικτύου της. Έτσι, στο τέλος του 2010 αυτό αριθμεί πέντε σημεία πανελλαδικά, ενώ το "αδελφό" δίκτυο Media Markt ελέγχει ήδη οκτώ σημεία. Το 2010 οι ενδείξεις από τα καταστήματα του ομίλου είναι μικτές, όμως ο μέσος όρος δείχνει ελαφρά κάμψη των πωλήσεων, η οποία ωστόσο είναι μικρότερη από την πτώση που υφίσταται συνολικά η λιανική ηλεκτρικών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v