Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αγορά επίπλου: Στο 50% η συρρίκνωση κατανάλωσης

Συρρίκνωση της αγοράς κατά το ήμισυ την τελευταία διετία παρουσίασε η αγορά επίπλου και οικιακού εξοπλισμού, γεγονός που καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία για την κατανάλωση του κλάδου και στα αποτελέσματα εταιριών.

Αγορά επίπλου: Στο 50% η συρρίκνωση κατανάλωσης
Συρρίκνωση της αγοράς κατά το ήμισυ την τελευταία διετία παρουσίασε η αγορά επίπλου και οικιακού εξοπλισμού, γεγονός που καταγράφεται τόσο στα επίσημα στοιχεία για την κατανάλωση του κλάδου όσο και στα αποτελέσματα των εταιριών.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το Μάρτιο του 2011 οι λιανικές πωλήσεις του κλάδου σημείωσαν αρνητική μεταβολή της τάξης του 29,3%, επιτείνοντας την πτωτική τάση που ξεκίνησε ήδη από το 2009. Πέρα από τη πτώση της ζήτησης ωστόσο ο έντονος ανταγωνισμός για την προσέλκυση πελατών οδήγησε σε δραστική μείωση των περιθωρίων κέρδους με αποτέλεσμα κάποιες επιχειρήσεις να λειτουργούν ζημιογόνα, παρά τις προσπάθειες συγκράτησης του λειτουργικού κόστους.

Ειδικότερα, τον Δεκέμβριο του 2010 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η πτώση στην αγορά επίπλου και οικιακού εξοπλισμού άγγιξε το 35%, ενώ στο α’ δίμηνο του 2011 η πτώση συνέχισε να κινείται στο επίπεδο του 25%. Σύμφωνα δε με πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το Μάρτιο του 2011 οι λιανικές πωλήσεις του κλάδου σημείωσαν αρνητική μεταβολή της τάξης του 29,3%.

Σύμφωνα με υπολογισμούς στελεχών της αγοράς, η συνολική αξία της αγοράς επίπλου και οικιακού εξοπλισμού έχει υποχωρήσει στο 1 δισ. ευρώ, μειώνοντας δραματικά την πίττα για τις 3000 περίπου επιχειρήσεις που συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για δραματικό ξεκαθάρισμα τους από τον ανταγωνισμό.

Ειδικότερα, ο όμιλος Sato το 2010 παρουσίασε μείωση τζίρου κατά 25% στον όμιλο και κατά 35% στη μητρική καθώς και διεύρυνση των ζημιών ακόμη και σε λειτουργικό επίπεδο, τάση που συνεχίζεται και τους πρώτους μήνες του 2011. Στο α’ τρίμηνο οι ζημιές του ομίλου διευρύνθηκαν στα 1,51 εκατ. ευρώ από 934 χιλ. ευρώ ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 36,7% στα 7,819 εκατ. ευρώ.

Τα δε αποτελέσματα EBITDA διαμορφώθηκαν σε ζημιές ύψους 2,224 εκατ. ευρώ από ζημιές 577 χιλ.ευρώ στο περυσινό α’ τρίμηνο. Σημειώνεται ότι η μετοχή της Sato βρίσκεται στην κατηγορία επιτήρησης καθώς οι ζημιές του 2010 διαμορφώθηκαν σε επίπεδο μεγαλύτερο από 30% της καθαρής θέσης χωρίς να έχουν γίνει ενέργειες για την βελτίωση αυτής μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.

Με δεδομένη την αρνητική συγκυρία για την κατανάλωση, η διοίκηση του ομίλου προχωρά σε δραστικές κινήσεις περιορισμού των δαπανών, κλείσιμο μη αποδοτικών σημείων πώλησης και κινήσεις αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας της.

Το 2010 η εταιρία πούλησε με ζημιά τις θυγατρικές σε Γερμανία και Τουρκία, ενώ αποεπενδύθηκε από την αλυσίδα Bo Concept καταγράφοντας συνολικά μη επαναλαμβανόμενα έξοδα της τάξης των 9 εκατ. ευρώ περίπου. Το δίκτυο της συγκεντρώθηκε στα περισσότερο αποδοτικά σημεία, ενώ ο περιορισμός του αριθμού των σημείων πώλησης ενίσχυσε σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησης της Sato τις πωλήσεις των υφισταμένων.

Η εταιρία η οποία είχε επενδύσει κεφάλαια αλλά και προσδοκίες στην αλυσίδα Entos προχώρησε μετά το Πάσχα του 2011 σε μια κίνηση μόνιμης μείωσης των τιμών κατά 50%. Ακόμη και αν πρόκειται για τακτική marketing, η συγκεκριμένη τακτική καταδεικνύει την ανάγκη των εταιριών να διαγκωνιστούν με όπλο την τιμή σε μια αγορά που βαίνει μειούμενη.

Σημαντική κάμψη ωστόσο παρουσίασε και η ΙΚΕΑ, το λιανικό concept που αποτελεί την ατμομηχανή του ομίλου Φουρλή. Στο α’ τρίμηνο του 2011, η ΙΚΕΑ με πέντε καταστήματα έναντι 6 καταστήματα έναντι 5 πέρυσι παρουσίασε κάμψη πωλήσεων κατά 7,4% στα 67 εκατ.ευρώ ένώ τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 2,1 εκατ.ευρώ από 6,6 εκατ.ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Επίσης το περιθώριο EBITDA της συγκεκριμένης δραστηριότητας μειώθηκε σημαντικά στο α’ τρίμηνο ως αποτέλεσμα της πτώσης των πωλήσεων, αλλά και των δαπανών για την ανάπτυξη του ΙΚΕΑ στα Γιάννενα και του υπό κατασκευή καταστήματος στη Σόφια.

Η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι το κατάστημα της Λάρισας θα καταφέρει σύντομα να γίνει λειτουργικά κερδοφόρο ή να κάνει break even. Σε ότι αφορά την αγοραστική κίνηση η διοίκηση του ομίλου κάνει λόγο για αύξηση επισκεψιμότητας κατά 7% στο α’ τρίμηνο παρά την κάμψη πωλήσεων, γεγονός που αποδίδεται στην στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερα προιόντα. Σημειώνουν δε ότι τον Απρίλιο παρατηρήθηκε σημαντική ανάκαμψη των πωλήσεων, οι οποίες ευνοήθηκαν και για εποχικούς λόγους από τον εορτασμό του Πάσχα.

Μεγαλύτερη ύφεση μέσα στο 2011 στην εσωτερική αγορά αναμένει και η εταιρία Βαράγκης, η οποία στρέφεται στις αγορές του εξωτερικού και ειδικότερα της Μέσης Ανατολής προκειμένου μέσω ειδικών έργων να αναπληρώσει τις απώλειες. Στο α’τρίμηνο του 2011, ο κύκλος εργασιών της συρρικνώθηκε στις 517 χιλ.ευρώ από 2,832 εκατ.ευρώ ενώ οι ζημιές σε λειτουργικό επίπεδο ανήλθαν στις 530 χιλ.ευρώ από κέρδη 67 χιλ.ευρώ πέρυσι. Ακολούθως τα καθαρά αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημιές ύψους 537 χιλ.ευρώ από 291 χιλ.ευρώ περίπου στο αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο.

Η εταιρία ανέλαβε πρόσφατα έργο 1,6 εκατ. ευρώ στο Ομάν, ενώ έχει ιδρύσει θυγατρική στο Αμπου Ντάμπι για την προώθηση των εργασιών της. Η εισηγμένη πέρυσι ολοκλήρωσε με επιτυχία έργο για λογαριασμό κρατικού φορέα στο Αμπού Ντάμπι και συνεχίζει να διεκδικεί μια σειρά συμβάσεων στη Μέσης Ανατολής σε τομείς όπως τα ξενοδοχεία και τα κτίρια γραφείων.

Παράλληλα, προχώρησε σε δραστική μείωση των δαπανών της και του δικτύου της αλλά και στην κεφαλαιακή της ενίσχυση μέσω μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου 2 εκατ. ευρώ. Παράλληλα η εταιρία βρίσκεται στη διαδικασία σχεδιασμού νέων προϊόντων από πλαστικό, μέταλλο και αλουμίνιο, με απώτερο σκοπό να δημιουργηθούν προϊόντα ικανά να πουλήσουν στις αγορές του εξωτερικού σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v