Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα μαύρα ο κλάδος της ένδυσης

Zημιογόνος στο σύνολό του εμφανίζεται το 2011 ολόκληρος ο κλάδος της ένδυσης και της υπόδησης, ο οποίος, σημειωτέον, είναι ένας από τους κατεξοχήν κερδοφόρους, με τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους στη λιανική.

Στα μαύρα ο κλάδος της ένδυσης
Zημιογόνος στο σύνολό του -πλην μικρών φωτεινών εξαιρέσεων- εμφανίζεται το 2011 ολόκληρος ο κλάδος της ένδυσης και της υπόδησης, ο οποίος, σημειωτέον, είναι ένας από τους κατεξοχήν κερδοφόρους, με τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους στη λιανική, που κυμαίνονται από 60% έως και 80%.

Η διαρκής πτώση στη ζήτηση αλλά και το γεγονός ότι οι εταιρείες δεν έχουν προσαρμόσει τα κόστη τους στα νέα δεδομένα της αγοράς οδηγούν μοιραία στη «μαύρη» εικόνα που διαμορφώνουν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2011, οι ενδείξεις για τους επόμενους μήνες καθώς και οι αποκαρδιωτικοί ισολογισμοί μεγάλων εταιρικών σχημάτων της αγοράς για τη χρήση του 2010.

Όσον αφορά στις εισηγμένες στο Χ.Α. εταιρείες:

* Η Χατζηιωάννου διέκοψε τη δραστηριότητα της παραγωγικής μονάδας της στην Ξάνθη, ενώ προχώρησε και στην πώληση της θυγατρικής της στη Βουλγαρία, μένοντας ουσιαστικά στον χώρο του σχεδιασμού και της εμπορίας των εσωρούχων και καλτσών που διακινεί στην αγορά, αλλά και στη λιανική μέσω της συμμετοχής της στη Sprider Stores.

O τζίρος της Χατζηιωάννου στο πρώτο τρίμηνο του 2011 έκλεισε στα 32,385 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 24,8%, ενώ το ίδιο διάστημα τα ενοποιημένα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) ήταν ζημίες 2,542 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 4,053 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2010.

* Αντίστοιχα, η ομόσταβλη Sprider, η οποία κινείται στο χαμηλό τιμολογιακό κομμάτι της αγοράς, δεν επέδειξε αντοχές. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της μειώθηκε κατά 27,3% και ανήλθε σε 25,438 εκατ. ευρώ, έναντι 34 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Το μικτό περιθώριο κέρδους της εταιρείας μειώθηκε κατά 8,4 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκε στο 49,5% επί του ενοποιημένου κύκλου εργασιών, από 57,9% το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν επίσης σε ζημίες 2,522 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 5,086 εκατ. ευρώ, ενώ τα ενοποιημένα αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ήταν ζημίες 6,16 εκατ. ευρώ, από κέρδη 206.000 ευρώ πέρυσι.

* Σημαντική κάμψη παρουσίασε και ο τομέας ένδυσης του ομίλου Folli Follie μέσω της Elmec Sport, η οποία έχει απορροφηθεί μετά τη συγχώνευση. Συγκεκριμένα, οι καθαρές πωλήσεις για τα πολυκαταστήματα του ομίλου (Attica και Factory Outlet) μειώθηκαν κατά 7,5%, στα 33,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι καθαρές πωλήσεις για τη χονδρική και λιανική των ενδυμάτων και υποδημάτων υποχώρησαν κατά 19,5%, στα 30,4 εκατ. ευρώ.

* Στη δυσχερέστερη θέση από την ίδρυσή της βρίσκεται η Ridenco, η οποία έχει προσφύγει στην προστασία του άρθρου 99, αλλά βλέπει τις ζημίες της να αυξάνονται και χάνει ουσιαστικά το εμπορικό της αντικείμενο, καθώς η Timberland και η Nautica διέκοψαν τη σχέση αντιπροσώπευσης, όπως και η La Martina, η νεότερη αντιπροσωπεία της εταιρείας.

Η εταιρία αναμένει την έκβαση της διαδικασίας συνδιαλλαγής, η οποία αναμένεται να καταλήξει οριστικά στις 21 Σεπτεμβρίου στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών. Η εταιρία διατηρεί δίκτυο 65 καταστημάτων σε Ελλάδα και εξωτερικό χωρίς τη διασφάλιση ότι αυτό θα συνεχίσει να διαθέτει εμπόρευμα. Προς το παρόν τα καταστήματα έχουν εμπορεύματα, τα οποία η εταιρία προμηθεύτηκε με μετρητά, καθώς οι πιστώτριες τράπεζες δεν εκδίδουν εγγυητικές στην Ridenco, κατόπιν και της αίτησης της υπαγωγής στο άρθρο 99. Σε ότι αφορά την αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων, στο εξωτερικό έχουν ήδη κλείσει οι θυγατρικές στην Εσθονία και την Τσεχία, στη Ρουμανία λειτουργούν μόνο 2 καταστήματα, από 4 σε Ουγγαρία και Ιταλία, 6 καταστήματα στην Τουρκία και από 2 σημεία σε Κύπρο και Ισπανία, ενώ στην Ελλάδα εξακολουθούν να λειτουργούν 45 καταστήματα.

Ο σχεδιασμός της εταιρίας δεν είναι ακόμη ξεκάθαρος όσον αφορά τον περιορισμό ή τη διατήρηση του δικτύου, καθώς ο Σεπτέμβριος (και η εκδίκαση της αίτησης συνδιαλλαγής) θα καθορίσει τις επόμενες κινήσεις.

* Μοναδική εξαίρεση από τις εισηγμένες αποτελεί η ΕΛΒΕ Ενδυμάτων, η οποία παρουσίασε μεν κάμψη τζίρου στα 15,3 εκατ. ευρώ από 17 εκατ. ευρώ στο περυσινό πρώτο τρίμηνο και πίεση στην κερδοφορία της στις 676.000 ευρώ από 981.000 ευρώ, αλλά τουλάχιστον συνεχίζει να είναι κερδοφόρα. Με όλες τις εταιρείες του κλάδου της σε δραματική κατάσταση, αυτή έχει βρεθεί ουσιαστικά χωρίς τραπεζικό δανεισμό, αφού αυτός δεν ξεπερνά τα 4 εκατ. ευρώ, και με ταμειακά διαθέσιμα υπερδιπλάσια του τραπεζικού δανεισμού της.

--- Οι εκτός Χ.Α.

Αρνητική εικόνα, η οποία δεν φαίνεται να ανατρέπεται εντός του 2011, παρουσίασε το σύνολο της αγοράς ένδυσης και εκτός των εισηγμένων εκπροσώπων του.

Ο όμιλος Γλου έχει διατηρήσει την προσωρινή διαταγή μέχρι την έκδοση της οριστικής απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου όσον αφορά την υπαγωγή του άρθρο 99, ωστόσο, η εταιρία ακόμη και αν προστατευτεί από τους υπόλοιπους πιστωτές της, καλείται να αντιμετωπίσει τις υψηλές απαιτήσεις αλλά και τις σοβαρές αιτιάσεις της Puma. Πέραν της διένεξης με τη γερμανική πολυεθνική, οι συνολικές υποχρεώσεις του ομίλου Γλου κυμαίνονται λίγο πάνω από τα 100 εκατ.ευρώ, εξ αυτών ληξιπρόθεσμες έχουν καταστεί περίπου 40-45 εκατ.ευρώ, ενώ τέλος ο τραπεζικός δανεισμός κυμαίνεται στα 15 εκατ.ευρώ.

Η κρίση ωστόσο αγγίζει και την exclusive αγορά ένδυσης που διαχειρίζεται ακριβά επώνυμα brands, τα οποία αν και απευθύνονται σε ειδικό καταναλωτικό κοινό μεσαίας και υψηλής εισοδηματικής τάξης, φαίνεται ότι δεν αναχαίτισαν τις πιέσεις. Ετσι, αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 99 υπέβαλλε προσφάτως και ο όμιλος Λάκης Γαβαλάς, που εκπροσωπεί στην Ελλάδα πάνω από 60 μάρκες, (D&G, Burberry, Sonia Rykiel,DSquared κ.α.). Η εταιρία βαρύνεται με πρόστιμο 4,2 εκατ.ευρώ λόγω μη απόδοσης ΦΠΑ στο β’ εξάμηνο του 2010, αντιμετωπίζει δραστικό περιορισμό τζίρου, επισφάλειες από πελάτες χονδρικής και σημαντική πίεση στη ρευστότητα της.

Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρία επιχείρησε το τελευταίο διάστημα να αξιοποιήσει το νεόδμητο ακίνητο της επί της Εθνικής οδού Αθηνών –Λαμίας έναντι 40 εκατ.ευρώ, χωρίς ωστόσο να επιτύχει ικανοποιητική προσφορά, ενώ άκαρπες υπήρξαν και οι προσπάθειες εκμίσθωσης του. Τέλος σημειώνεται ότι ξένες φίρμες, όπως η βρετανική Burberry και η ιταλική «D&G» τις οποίες αντιπροσώπευε η εταιρία, πλέον παραδίδουν εμπορεύματα απευθείας στους πελάτες, ενώ η φίρμα DSquared που επίσης ανήκε στο δυναμικό της ίδιας εταιρίας πλέον έχουν περάσει στον όμιλο Παγώνη.

Πέρα όμως από τα κανόνια πιέσεις δέχονται και οι ηγετικές εταιρίες του κλάδου της ένδυσης και υπόδησης.

Ο όμιλος Inditex, με 8 αλυσίδες και κατά τεκμήριο με ηγετικό μερίδιο αγοράς, υποχρεώθηκε σε κάμψη πωλήσεων που σε μέσο όρο αγγίζει το 10%, ενώ οι πιέσεις στην κερδοφορία του υπήρξαν πολλαπλάσιες, με πτώση σε αρκετές αλυσίδες έως και 80%, αλλά και με ζημίες σε κάποιες από αυτές.

Σύμφωνα με τους ισολογισμούς του 2010, επίσης, ο όμιλος Λεμονή (που λειτουργεί μεταξύ άλλων τις αλυσίδες καταστημάτων υπόδησης Καλογήρου, Χαραλάς και Νine West, καθώς και τα καταστήματα Dolce & Gabbana και Fendi) παρουσίασε κάμψη πωλήσεων 10,7%, στα 94,88 εκατ. ευρώ, και ζημίες προ φόρων ύψους 9,21 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 1,43 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Αντίστοιχα, ο όμιλος Notos Com (πολυκαταστήματα Notos Galleries και εκτενές δίκτυο λιανικής Lacoste, Gant κ.ά.) εμφάνισε μείωση πωλήσεων 18,8%, στα 262,5 εκατ. ευρώ, και ζημίες προ φόρων ύψους 9,9 εκατ. ευρώ από κέρδη 2,55 εκατ. ευρώ, ενώ η Οδ. Φωκάς Α.Ε. (πολυκαταστήματα Fokas) είχε πτώση πωλήσεων κατά 20%, στα 69 εκατ. ευρώ, και ζημίες 7,68 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 211.543 ευρώ το 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v