Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

H βιομηχανία και το χονδρεμπόριο χάνουν ένα οχυρό

Tο τελευταίο οχυρό τους, τα μικρά σημεία πώλησης, ο αριθμός των οποίων συρρικνώνεται δραματικά, φαίνεται να χάνουν η βιομηχανία καταναλωτικών αγαθών και το χονδρεμπόριο.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
H βιομηχανία και το χονδρεμπόριο χάνουν ένα οχυρό
Tο τελευταίο οχυρό τους, τα μικρά σημεία πώλησης, ο αριθμός των οποίων συρρικνώνεται δραματικά, φαίνεται να χάνουν η βιομηχανία καταναλωτικών αγαθών και το χονδρεμπόριο.
 
Τα περίπτερα και τα ψιλικατζίδικα μπορεί να μην αποτελούν το βαρύ πυροβολικό της ελληνικής οικονομίας, ωστόσο, ακόμη και εν μέσω κρίσης και παρά τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν, είναι, αν όχι οι μόνοι, σίγουρα από τους λίγους πελάτες της βιομηχανίας και του χονδρεμπορίου που εξακολουθούν να πληρώνουν τοις μετρητοίς.
 
Όλα δείχνουν, όμως, ότι αυτό δεν θα συνεχιστεί για πολύ, καθώς τα λουκέτα, ως επακόλουθο της οικονομικής κρίσης και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος του Έλληνα καταναλωτή, είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο.

Αυτό έχει γίνει πιο εμφανές κυρίως στα ψιλικατζίδικα, κατά βάση οικογενειακές επιχειρήσεις, τα οποία δεν αντέχουν την πίεση του ανταγωνισμού των μεγάλων οργανωμένων αλυσίδων. Την ίδια ώρα, σημαντική είναι και η μείωση τόσο των επισκέψεων των καταναλωτών όσο και των χρημάτων που δαπανούν σε αυτήν την αγορά.

--- Τα στοιχεία

Από την έρευνα "Kiosk GR 2011", την οποία διενήργησε η Exceed Consulting το δίμηνο Μαΐου - Ιουνίου, προκύπτουν τα εξής:

* Η μέση αξία των αγορών από το περίπτερο έχει επί της ουσίας μειωθεί. Έτσι, ενώ εμφανίζεται αυξημένη κατά 0,3 ευρώ σε σχέση με την έρευνα του 2009 (3,6 ευρώ έναντι 3,3 ευρώ), λαμβάνοντας υπόψη όλες τις φορολογικές αυξήσεις σε βασικές κατηγορίες όπως είναι τα καπνικά προϊόντα, η πραγματική αξία των αγορών από το περίπτερο έχει υποχωρήσει.

* Παράλληλα, ποσοστό 28% όσων συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε πως αγοράζει λιγότερο συχνά από το περίπτερο σε σχέση με έναν χρόνο πριν (στην Αθήνα ανέρχεται στο 30%), ενώ το 62% των ερωτώμενων ανέφερε πως αγοράζει από το περίπτερο με την ίδια συχνότητα.

Ειδικότερα, γι’ αυτούς που δήλωσαν πως αγοράζουν λιγότερο συχνά, σε ποσοστό 82% ο λόγος είναι για να ξοδεύουν λιγότερα χρήματα, για το 11% η αιτία είναι πως τα προϊόντα που ψώνιζε από το περίπτερο τα αγοράζει πλέον από το σούπερ μάρκετ και, τέλος, για το 7% ο λόγος είναι πως ψωνίζει λιγότερο συχνά από το περίπτερο γιατί το θεωρεί πιο ακριβό.

* Παρά τη μείωση των επισκέψεων και των... αποδείξεων, οι πελάτες των περιπτέρων εξακολουθούν να είναι πιστοί και αφοσιωμένοι στις μάρκες, στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό για τη βιομηχανία, η οποία στα ράφια των σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζει τον ανελέητο πόλεμο των private label προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι 9 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 89%) δήλωσαν... πιστοί σε συγκεκριμένη μάρκα όταν πρόκειται να ψωνίσουν από το περίπτερο. Για τους Θεσσαλονικείς το ποσοστό αυτό φτάνει το 95%.

* Την ίδια ώρα, τα 2/3 των πελατών του περιπτέρου (65%), άντρες και γυναίκες, γνωρίζουν ποια μάρκα θέλουν να αγοράσουν, ενώ το 31% έχει υπόψη του την κατηγορία και αποφασίζει επιτόπου ποια μάρκα θα επιλέξει. Οι απόλυτα αυθόρμητες αγορές περιορίζονται στο 4%. Οι Θεσσαλονικείς είναι πιο αποφασισμένοι να αγοράσουν την αγαπημένη τους μάρκα (70%) από τους Αθηναίους (63%).

* Όσο πιο μεγάλος σε ηλικία είναι ο πελάτης του περιπτέρου τόσο πιο αποφασισμένος είναι για τη μάρκα που θέλει να αγοράσει. Έτσι, οι μικροί πελάτες του περιπτέρου, ηλικίας 12+ ετών, είναι μόλις κατά 35% αποφασισμένοι για τη μάρκα που θα επιλέξουν, οι μισοί ξέρουν την κατηγορία, ενώ ποσοστό 15% αρέσκεται στην απόλυτα αυθόρμητη αγορά. Στον αντίποδα, οι πελάτες ηλικίας 50+ έχουν αποφασίσει τη μάρκα που θα αγοράσουν από το περίπτερο σε ποσοστό 70%, κατά 28% ξέρουν την κατηγορία και μόλις το 2% προτιμά τις αυθόρμητες αγορές.

* Το 60,5% των αγορών αφορά σε τσιγάρα και άλλα καπνικά είδη (χαρτάκια, φίλτρα, αναπτήρες κ.λπ.). Το 21,3% των αγορών είναι νερό και αναψυκτικά, ενώ το 23,6% αφορά σε εφημερίδες, περιοδικά, κάρτες κ.ά. Τέλος, το 12% των αγορών είναι ζαχαρώδη προϊόντα (τσίχλες, σοκολάτες κ.λπ.).

* Κατά μέσο όρο οι καταναλωτές αγοράζουν 1,2 προϊόν από το περίπτερο δαπανώντας 3,6 ευρώ, ενώ τις Κυριακές σημειώνεται η υψηλότερη μέση αξία αγορών (4,8 ευρώ). Στην Αθήνα η μέση αξία αγορών είναι 4,1 ευρώ, ενώ στη Θεσσαλονίκη αρκετά χαμηλότερη, 2,7 ευρώ.

--- Η τάση

Η αγορά των περιπτέρων αναδιαμορφώνεται, με τάση προς ενίσχυση της κατηγορίας μεσαίου μεγέθους. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από την ενίσχυση μικρών περιπτέρων εξαιτίας του κλεισίματος άλλων μικρών γειτονικών, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και από τη συρρίκνωση κάποιων μεγαλύτερου μεγέθους περιπτέρων σε μεσαία.

Σημειώνεται ότι τα μικρά περίπτερα καταγράφουν ετήσιο τζίρο έως και 350.000 ευρώ, τα μεσαία 350.000 - 700.000 ευρώ και τα μεγάλα περίπτερα από 700.000 ευρώ και πάνω.

*** Οι σχετικοί πίνακες που αφορούν μεταξύ άλλων στις αγορές από τα περίπτερα δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο