Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στήριξη και στον αγωγό ΤΑΡ δίνει η κυβέρνηση

Στροφή της κυβέρνησης στα θέματα των αγωγών επιβεβαιώνει η υπογραφή συμφωνίας με την Ελβετία στα ενεργειακά ζητήματα, η οποία μεταξύ άλλων προβλέπει στήριξη του αγωγού φυσικού αερίου Transadriatic Pipeline.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Στήριξη και στον αγωγό ΤΑΡ δίνει η κυβέρνηση
Στροφή της κυβέρνησης στα θέματα των αγωγών επιβεβαιώνει η υπογραφή συμφωνίας με την Ελβετία στα ενεργειακά ζητήματα, η οποία μεταξύ άλλων προβλέπει στήριξη του αγωγού φυσικού αερίου Transadriatic Pipeline, o οποίος εμφανιζόταν ανταγωνιστικός του ελληνοϊταλικού.

Η συμφωνία με την Ελβετία έχει τη σημασία της, καθώς μία από τις ιδρύτριες εταιρείες του ΤΑΡ είναι η ελβετική EGL, ενώ μέχρι πρόσφατα όσο ο ελληνοϊταλικός αγωγός ήταν μέσα στο παιχνίδι του Νότιου Διαδρόμου, η στάση της ελληνικής κυβέρνησης ήταν μέχρι και εχθρική στο σχέδιο αυτό.

Η απόρριψη του ελληνικού ενδιαφέροντος αγωγού από τους Αζέρους και την ΒΡ την υποχρέωσε να αλλάξει στάση και να προσφέρει ίση στήριξη στον άλλο αγωγό, που διέρχεται επίσης από την Ελλάδα.

Το πράσινο φως για την αλλαγή πορείας, ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιώργος Παπακωνσταντίνου, σύμφωνα με πληροφορίες το έλαβε την περασμένη εβδομάδα από το υπουργικό συμβούλιο, στο οποίο παρουσίασε τις εξελίξεις για τους αγωγούς του Νότιου Διαδρόμου. Ακολούθησε η χθεσινή υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας με την Ελβετία, ενώ πάντα βρίσκεται στο τραπέζι η προοπτική συγχώνευσης των δύο αγωγών.

Ειδικότερα, η συμφωνία με την Ελβετία στο συγκεκριμένο θέμα προβλέπει ότι οι δύο πλευρές αναγνωρίζουν την ύπαρξη επιμέρους σχεδίων αγωγών για το Νότιο Διάδρομο. Επίσης, οι δύο πλευρές (δηλαδή η Ελλάδα αφού η Ελβετία απέχει πολύ από το Νότιο Διάδρομο) θα συμβάλουν στην προώθηση του έργου, σύμφωνα με την εθνική, την κοινοτική και τη διεθνή νομοθεσία, διερευνώντας επίσης πιθανές συνέργειες κ.λπ.

Ας σημειωθεί ότι υψηλόβαθμα στελέχη του ΤΑΡ από τις εταιρείες EGL (Ελβετία), Statoil (Νορβηγία) και E.ON (Γερμανία) είχαν ζητήσει από πέρυσι το καλοκαίρι να συναντηθούν με τον υπουργό ΠΕΚΑ, χωρίς όμως αυτό να καταστεί δυνατό.

Ο αγωγός ΤΑΡ σχεδιάζεται να ξεκινήσει από την Κομοτηνή, να διασχίζει τις περιφέρειες από τη Θράκη έως τη Δυτική Μακεδονία και να εισέρχεται στο αλβανικό έδαφος από τη Δυτική Μακεδονία περίπου στο ύψος της Καστοριάς. Από την Αλβανία θα καταλήγει στην Ιταλία υποθαλασσίως με αγωγό περίπου 100 χιλιομέτρων.
 
Οι μέτοχοι του αγωγού έχουν δηλώσει ότι η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με δική τους ευθύνη (οι 3 εταιρείες έχουν ενεργητικό άνω των 100 δισ. ευρώ) και όπως είναι φυσικό η επένδυση στο ελληνικό έδαφος ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ θα αποτελεί άμεση ξένη επένδυση.

Οι μέτοχοι του αγωγού προβάλλουν επίσης το γεγονός ότι ο ΤΑΡ, με συγκριτικά μικρό κόστος, μπορεί να διπλασιάσει τη δυναμικότητά του, όρο που έχουν θέσει οι παραγωγοί του αερίου.

Με τον αγωγό επιδιώκεται να μεταφερθούν περίπου 10 δισ. κυβικά φυσικού αερίου προέλευσης Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία, και μέσω του δικτύου της να διοχετευθούν στην υπόλοιπη ευρωπαϊκή αγορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v