Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συμφωνία γα χρηματοδότηση αγωγού ΤΑΡ

Συμφωνία χρηματοδότησης του αγωγού ΤΑΡ από τις εταιρίες της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ στην Κασπία ανακοίνωσε χθες η εταιρεία του αγωγού. Τι περιλαμβάνει το ντιλ.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Συμφωνία γα χρηματοδότηση αγωγού ΤΑΡ
Συμφωνία χρηματοδότησης του αγωγού ΤΑΡ από τις εταιρίες της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ στην Κασπία ανακοίνωσε χθες η εταιρία του αγωγού.

Πρόκειται για μία ακόμη κίνηση που φέρνει πιο κοντά τους παραγωγούς φυσικού αερίου με τους υποψήφιους μεταφορείς του, καθώς επιπλέον στη συμφωνία προβλέπεται και option για συμμετοχή των εταιριών του Σαχ Ντενίζ στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ, σε ποσοστό έως και 50%.

Η συμφωνία χρηματοδότησης του ΤΑΡ θα αφορά τις προκαταρκτικές εργασίες για την υλοποίηση του αγωγού (μελέτες κ.λπ.), έως ότου η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ αποφασίσει στις αρχές του 2013 τη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο προτιμητέος αγωγός μεταφοράς.
 
Εάν ακολουθηθεί η βορειοδυτική διαδρομή (Τουρκία-Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Αυστρία), ο αγωγός που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη θα είναι ο Nabucco. Εάν επιλεγεί η νότια διαδρομή (Τουρκία, Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία) θα είναι ο ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline).

Ήδη οι κυβερνήσεις της Ιταλίας και της Ελλάδας βρίσκονται σε συνεχείς επαφές για τον συντονισμό των ενεργειών τους (επισκέψεις Αβραμόπουλου - Παπαγεωργίου στη Ρώμη), ενώ στόχος των δύο πλευρών είναι να επιτευχθεί σύντομα συμφωνία και με την Αλβανία για την υπογραφή τριμερούς διακρατικής συμφωνίας.

Μετά την απόρριψη εκ μέρους της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ του ελληνοϊταλικού αγωγού, από τους υποψήφιους για μεταφορά φυσικού αερίου, ο ΤΑΡ είναι ο μοναδικός αγωγός με διέλευση από ελληνικό έδαφος.
 
Έτσι, η παροχή από την ελληνική κυβέρνηση στήριξης στο συγκεκριμένο έργο θα αποτελούσε μονόδρομο για την Ελλάδα, αν δεν υπήρχαν σημαντικές εκκρεμότητες με την Αλβανία (χάραξη ΑΟΖ).

Τέλος, να σημειωθεί ότι η υλοποίηση του έργου θα σημάνει μία τεράστια άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους άνω του 1,2 δισ. ευρώ. Ήδη έχει αναγγελθεί ότι γίνονται συζητήσεις με τα Σωληνουργεία Κορίνθου για την προμήθεια σωλήνων του τμήματος του αγωγού μήκους 500 χιλιομέτρων επί ελληνικού εδάφους, ενώ η λειτουργία του αγωγού θα προσφέρει στις περιοχές της ΒΔ. Ελλάδας πρόσβαση στο φυσικό αέριο.

Στην κοινοπραξία που θα εκμεταλλευτεί το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ με αποθέματα 1,2 τρισ. κυβικών μέτρων επικεφαλής είναι η ΒΡ με 25%. Ανάλογο ποσοστό έχει η νορβηγική Statoil. Με μικρότερα ποσοστά συμμετέχουν η αζέρικη Socar, η ρωσική Lukοil, η ιαπωνική NICO, η γαλλική Total SA και η τουρκική TPAO.

Στον ΤΑΡ συμμετέχουν η Statoil, η ελβετική EGL, η γερμανική Ε.ΟΝ και πρόκειται να συμμετάσχει και η ιταλική ENEL.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο