Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Από «πειραγμένες» αντλίες περνά 30% των καυσίμων

Σε εσφαλμένους υπολογισμούς και ελλιπή πληροφόρηση ως προς τη λειτουργία της αγοράς καυσίμων, αποδίδει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, τα στοιχεία έκθεσης που φέρεται να συνέταξε το ΔΝΤ.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Από «πειραγμένες» αντλίες περνά 30% των καυσίμων
Σε εσφαλμένους υπολογισμούς και ελλιπή πληροφόρηση ως προς τη λειτουργία της αγοράς καυσίμων, αποδίδει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, τα στοιχεία έκθεσης που φέρεται να συνέταξε το ΔΝΤ, σύμφωνα με τα οποία τα κέρδη των εταιρειών και διυλιστηρίων θα μπορούσαν ναείναι χαμηλότερα κατά 1 δισ. ευρώ.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου κ. Ψυχογιός και Αλιγιζάκης, τόνισαν ότι τα πραγματικά οικονομικά στοιχεία των εταιρειών δείχνουν εντεινόμενη επιδείνωση όλων των δεδομένων, σχεδόν το σύνολο των εταιριών εμπορίας είναι ζημιογόνες, ενώ τα 1 δισ. ευρώ που εμφανίζονται στην έκθεση του ΔΝΤ ως υπερκέρδη, σύμφωνα με τον ίδιο μπορούν να δικαιολογηθούν, μόνο αν θεωρηθεί ως «κέρδος», η διαφορά φόρου του πετρελαίου θέρμανσης κατά τη χειμερινή περίοδο που μέχρι τον Απρίλιο ήταν 60 ευρώ τα 1.000 λίτρα και του φόρου κατά τους υπόλοιπους μήνες που είναι 412 ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση η διοίκηση του Συνδέσμου θεωρεί ότι η κατάσταση του κλάδου είναι τέτοια, που σε καμία περίπτωση δεν επιδέχεται επικοινωνιακούς χειρισμούς, τη στιγμή που τα προβλήματα του λαθρεμπορίου και της απάτης των καταναλωτών με «πειραγμένες» αντλίες αυξάνονται, με αποτέλεσμα να στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός και τις επιπτώσεις της κρίσης να τις υφίστανται όσοι δεν δέχονται να παρανομήσουν.

Για το λόγο αυτό θα επιδιώξει να έχει επαφή με τους τεχνικούς συμβούλους της τρόικας, εκτιμώντας ότι αυτή έγινε αποδέκτης μη ακριβών στοιχείων σε ότι αφορά στους συντελεστές κόστους της αγοράς καυσίμων. Συνάντηση για το θέμα αυτό, είχε εξ άλλου τις προηγούμενες μέρες και με τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγνωνισμού κ. Κυριτσάκη.

Σύμφωνα με τους επικεφαλής του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας, η αβελτηρία του Δημοσίου να προχωρήσει στην εφαρμογή του υφιστάμενου Νόμου για την αγορά καυσίμων, έχει ως αποτέλεσμα το 30% του διακινούμενου όγκου από τα πρατήρια να περνούν από «πειραγμένες» αντλίες που δίνουν στον καταναλωτή λιγότερο καύσιμο από αυτό που πλήρωσε. Έτσι κατά μέσο όρο ο καταναλωτής χάνει περίπου 12 λεπτά στο λίτρο. Επίσης το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης καλά κρατεί και υπολογίζεται μεταξύ 250 και 400 εκατομμυρίων το χρόνο, ενώ της βενζίνης (εικονικές εξαγωγές κ.λπ.) υπολογίζεται σε 50-100 εκατομμύρια.

Αναφορικά με την εφαρμογή του νόμου για την αγορά καυσίμων, ο κ. Ψυχογιός τόνισε ότι ψηφίστηκε μεν, ωστόσο επί της ουσίας είναι ανενεργός, καθώς δεν εκδόθηκαν οι επτά εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις που προβλέπει. Για παράδειγμα δεν έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις για τις προδιαγραφές του συστήματος εισροών-εκροών, την τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα κ.λπ.

Σε ερωτήσεις για την πρόταση που φέρεται ότι κάνει η έκθεση του ΔΝΤ, όσον αφορά την άμεση πρόσβαση των «ελεύθερων πρατηρίων» στα διυλιστήρια, ώστε με τον τρόπο αυτό να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων, αφού δεν θα παρεμβαίνει εταιρεία εμπορίας, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου τόνισαν ότι κάτι τέτοιο ισχύει και σήμερα.

Ωστόσο από το κείμενο που διέρρευσε, δεν είναι σαφές αν η πρόταση αφορά την πρόσβαση ανεξάρτητων πρατηρίων ή ανεξάρτητων εταιρειών, δηλαδή εταιρειών που δεν είναι συνδεμένες με διυλιστήρια. Σε κάθε περίπτωση αφ΄ ενός η πρόσβαση είναι ελεύθερη και γίνεται με βάση τους κανόνες της αγοράς. Έτσι δεν μπορεί ένα ελεύθερο πρατήριο να απαιτεί από το διυλιστήριο τιμή ίση με αυτή της εταιρείας εμπορίας, αφού η δεύτερη πραγματοποιεί μακροχρόνια συμφωνία, και προμηθεύεται ποσότητες πολλαπλάσιες από αυτές ενός και μόνο πρατηρίου.

Τέλος αναφορικά με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, επισημαίνουν ότι η πτώση στις πωλήσεις το 2012 είναι σταθερά στο 15% έναντι του 2011, ενώ τα εν ενεργεία πρατήρια δεν ξεπερνούν τα 6.200. Σε ό,τι δε αφορά στα εμπορικά περιθώρια για εταιρείες, πρατήρια και μεταφορείς, αυτά βρίσκονται στα 8 λεπτά το λίτρο μαζί με το ΦΠΑ. Εάν δε πραγματικά το Δημόσιο θέλει να μειώσει τις τιμές των καυσίμων, αρκεί να μειώσει τους φόρους που είναι από τους υψηλότερους στην ΕΕ, κατέληξε η ηγεσία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο