Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λιμάνια: Σχέδιο αξιοποίησης περίμενε η τρόικα

Προς έκπληξη της τρόικας, σε καμία από τις 13 σελίδες του σχεδίου δεν περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις για το πως πρέπει να αξιοποιηθούν ο ΟΛΠ, ο ΟΛΘ.

Λιμάνια: Σχέδιο αξιοποίησης περίμενε η τρόικα
Σχέδιο για την αξιοποίηση των λιμανιών περίμεναν στην τρόικα και στο Μέγαρο Μαξίμου, αλλά τελικά έλαβαν προ ημερών ένα κείμενο 13 σελίδων στα αγγλικά το οποίο απλώς περιγράφει τα θετικά και τα αρνητικά της πώλησης ποσοστού και της πολυετούς παραχώρησης.

Τα στελέχη της τρόικας έτριβαν τα μάτια τους όταν διαπίστωσαν πως σε καμία από τις 13 σελίδες δεν περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς πρέπει να αξιοποιηθούν ο ΟΛΠ, ο ΟΛΘ και άλλα δέκα μεγάλα λιμάνια της χώρας που λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας.

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι πως για την ολοκλήρωση του περίφημου «σχεδίου Ποσειδών» το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και οι έξι σύμβουλοί του είχαν λάβει απανωτές παρατάσεις.

Μάλιστα, όπως είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr, η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε αναγκαστεί, με εντολή του ιδίου του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά, να εκδώσει ανακοίνωση στις 28 Φεβρουαρίου προκειμένου να κατευνάσει την τρόικα η οποία περίμενε εκείνη την ημέρα το τελικό σχέδιο!

Σε εκείνο το λακωνικό δελτίο τύπου η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υποστήριζε πως εξετάζονται δύο εναλλακτικές περιπτώσεις για την αξιοποίηση των λιμανιών:

Πρώτον, η παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμένα με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υψηλού επίπεδου υπηρεσιών.

Δεύτερον, «η ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένα (Master Concession), μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Α.Ε. και παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμένα μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Α.Ε., προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να εξασφαλιστούν επενδύσεις και υψηλά επίπεδα υπηρεσιών».

Στη συνέχεια έγινε γνωστό ανεπισήμως πως το ΤΑΙΠΕΔ προκρίνει τη λύση του Master Concession, δηλαδή την ενιαία παραχώρηση κάθε λιμένα, χωρίς να το προτείνει σαφώς στο 13σελιδο κείμενο που έστειλε στην τρόικα η οποία περίμενε την τελική πρόταση.

Εκτός από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων το Νοέμβριο του 2012 μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ δέκα οργανισμοί λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας).

Σε πρώτη φάση, όπως συμβαίνει και με την ΕΥΑΘ, το Δημόσιο θα πωλήσει το 51% των μετοχών με στόχο να μεταβιβάσει το επιπλέον ποσοστό σε μελλοντικό χρόνο, όταν οι συνθήκες στην αγορά είναι καλύτερες.

Είναι λίγοι πλέον εκείνοι που δεν πιστεύουν πως ο ΟΛΠ θα περάσει στον έλεγχο της κινεζικής Cosco, όπως προκύπτει και από το πρόσφατο ταξίδι του κ. Σαμαρά στο Πεκίνο. Για τον ΟΛΘ είχε εκδηλωθεί κατά το παρελθόν ενδιαφέρον από την επίσης κινεζική Hutchison (εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v