Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Autohellas: «Χρυσώνει» μετόχους μέσα στην κρίση!

Μπαράζ μερισμάτων και επιστροφών κεφαλαίου από το 2008 έως σήμερα. Η ανθεκτικότητα των κερδών, οι θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές και οι αξιοσημείωτες επενδύσεις σε τράπεζες και λοιπές δραστηριότητες.

Autohellas: «Χρυσώνει» μετόχους μέσα στην κρίση!
Η Autohellas συγκαταλέγεται στη λίστα των πλέον αποδοτικών μετοχών κατά την τελευταία πενταετία και αυτό λόγω όχι μόνο της σχετικά περιορισμένης πτώσης που έχει σημειώσει (-11,34% στην πενταετία, +25,86% στην τριετία, +56,43% στη διετία, +102,78% το τελευταίο δωδεκάμηνο) αλλά και των σημαντικών ποσών που έχει δώσει με τη μορφή μετρητών στους μετόχους της.

Γενικότερα, η εισηγμένη φημίζεται για τα μεγάλα ποσά που αποφέρει στους μετόχους της, είτε μέσα από τη διανομή μερισμάτων, είτε με επιστροφές κεφαλαίου. Το 2008 για παράδειγμα προχώρησε στη διανομή μερίσματος 0,18 ευρώ και στην επιστροφή κεφαλαίου 1,30 ευρώ ανά μετοχή! Το 2009 το μέρισμα διαμορφώθηκε στο 0,12 ευρώ ανά μετοχή, γεγονός που επαναλήφθηκε το 2010. Την επόμενη χρονιά δεν διανεμήθηκε μέρισμα, ωστόσο το 2012 η Autohellas επανήλθε με 0,15 ευρώ και φέτος αποφάσισε να προχωρήσει σε νέα επιστροφή κεφαλαίου: θα «μοιράσει» 0,64 ευρώ ανά τρεις σημερινές μετοχές της!

Συνολικά, κατά την εξαετία 2008-2013, η εταιρεία θα έχει μοιράσει πάνω από 2 ευρώ, όταν η τρέχουσα τιμή της στο ταμπλό (κλείσιμο 16/8/2013) διαμορφώνεται στα 2,18 ευρώ!

Η άμυνα στην κρίση

Ένας βασικός παράγοντας επιτυχίας είναι ο αποτελεσματικός τρόπος άμυνας της εταιρείας απέναντι στη βαθιά κρίση που πλήττει την εγχώρια οικονομία. Το κομμάτι της βραχυπρόθεσμης ενοικίασης αυτοκινήτων (Rent A Car) διατήρησε την καλή πορεία του λόγω του ανερχόμενου αριθμού ξένων τουριστών, ενώ οι απώλειες από τη δραστηριότητα της μακροενοικίασης αυτοκινήτων περιορίστηκαν εξαιτίας: α) των πολιτικών περικοπής δαπανών που εφαρμόστηκαν, β) της μείωσης στην προσφορά από εταιρείες του κλάδου που είτε αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από την αγορά, είτε περιόρισαν δραματικά τον προσφερόμενο στόλο τους, γ) της σταδιακής επέκτασης στην αγορά των Βαλκανίων.

Το αποτέλεσμα ήταν η εισηγμένη να διατηρήσει υψηλή κερδοφορία, η οποία σε προ φόρων επίπεδο διαμορφώθηκε πέρυσι στα 11,48 εκατ. ευρώ, ενώ το πρώτο φετινό εξάμηνο τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων υποχώρησαν ελαφρά (από τα 31 στα 30,2 εκατ. ευρώ) και τα προ φόρων κέρδη εκτινάχθηκαν από τις -514 χιλιάδες στα 3,02 εκατ. ευρώ, λόγω και της βελτίωσης των αποτελεσμάτων από επενδυτική δραστηριότητα.

Η ανοδική πορεία του τουρισμού που σημειώνεται το φετινό καλοκαίρι αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική κερδοφορία την Autohellas, παρά την εγγραφή αρνητικής αναβαλλόμενης φορολογίας (αλλαγή φορολογικού συντελεστή από το 20% στο 26%). Γενικόλογος στόχος για φέτος της εισηγμένης (όπως αναφέρεται στις εξαμηνιαίες λογιστικές της καταστάσεις) είναι «η διατήρηση της κερδοφορίας της».

Οι άλλες επενδύσεις

Μια δεύτερη σημαντική εξέλιξη για τον όμιλο τα τελευταία χρόνια είναι η πολύ σημαντική βελτίωση στο μέτωπο των ταμειακών ροών. Η επίτευξη υψηλών κερδών συνοδεύτηκε από την πώληση της συμμετοχής της στην Avis, από τη μείωση του στόλου της και από την ενοικίαση αυτοκινήτων μεγαλύτερης μέσης ηλικίας.

Ο συνδυασμός αυτών των κινήσεων όχι μόνο οδήγησε στη μείωση του καθαρού δανεισμού της, όχι μόνο έδωσε την ευκαιρία για σημαντικά μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου, αλλά παράλληλα επέτρεψε στην Autohellas να προχωρήσει και σε μια σειρά άλλων επενδύσεων είτε εντός (αγορά ακινήτων) είτε εκτός του τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων.

Οι επενδύσεις αυτές συνοδεύτηκαν από σημαντικές ζημίες σε μερικές περιπτώσει όπως για παράδειγμα κάποια επιπλέον ανοίγματα στον ελληνικό τραπεζικό τομέα, ενώ σε άλλες αφήνουν περιθώρια για την επίτευξη σημαντικών κερδών στο μέλλον.

Ενδεικτική είναι η επιμονή της Autohellas στις αγορές μετοχών της Aegean Airlines (η οικογένεια Βασιλάκη είναι μέτοχος και στις δύο εταιρείες). Ενώ στο τέλος του 2010 η Autohellas κατείχε 4.947.920 μετοχές της Aegean, το 2011 αγόρασε επιπλέον 635.458 μετοχές με μέσο κόστος κτήσης το 1,58 ευρώ. Πέρυσι αγόρασε άλλες 393.167 μετοχές με μέσο κόστος το 1,39 ευρώ και το πρώτο φετινό εξάμηνο ενίσχυσε τη θέση της με ακόμη 803.259 μετοχές προς 2,95 ευρώ. Η Aegean που διαθέτει θετικό καθαρό ταμείο αναμένεται φέτος να επανέλθει στην κερδοφορία και η τρέχουσα τιμή της στο ταμπλό (16/8/2013) διαμορφώνεται στα 3,16 ευρώ. Στις 30/6/2013, η Autohellas κατείχε το 9,493% της γνωστής αεροπορικής εταιρείας.

Αξιοσημείωτη επίσης είναι και η επενδυτική τοποθέτηση της εισηγμένης στην εταιρεία Sportsland, ύψους 5,48 εκατ. ευρώ για το 50% της εταιρείας, όταν το υπόλοιπο 50% ελέγχεται από τον κ. Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο. Πρόκειται για μια επένδυση για την οποία έχουν κρατηθεί πολύ χαμηλοί τόνοι και η απόδοσή της φαίνεται να έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v