Μια αποκλειστική συνεργασία του Euro2day.gr

Η L'Oréal «θέλει» την Apivita

Οι επαφές με τον γαλλικό όμιλο για πιθανή εξαγορά. Οι άλλοι -εγχώριοι και διεθνείς- διεκδικητές και τα «σκοτεινά» σημεία του due diligence. Το αποτύπωμα της Apivita σε Ελλάδα και εξωτερικό. Πώς κινούνται τα οικονομικά μεγέθη.

Η L'Oréal «θέλει» την Apivita

Σε συζητήσεις για την εξαγορά της ελληνικής εταιρίας φυσικών καλλυντικών Apivita, συμφερόντων της οικογένειας Κουτσιανά, βρίσκεται, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ο γαλλικός πολυεθνικός όμιλος L'Oréal.

Στη σκιά της συνάντησης του Έλληνα πρωθυπουργού A. Τσίπρα και του προέδρου και διευθύνοντα σύμβουλου του ομίλου L'Oréal Ζαν Πολ Αγκόν -που κατά τον όμιλο είχε «ιδιωτικό χαρακτήρα» και κατά το Μέγαρο Μαξίμου αφορούσε επενδύσεις στην Ελλάδα-, διεξάγονται εδώ και δύο μήνες συζητήσεις μεταξύ των πλευρών Apivita - L'Oréal για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού.

Οι επαφές τους δεν έχουν μέχρι στιγμής κατάληξη, ωστόσο, το ενδιαφέρον του γαλλικού ομίλου είναι ενεργό, ενώ η διοίκηση της Apivita επείγεται για «λύσεις», καθώς η δανειακή της επιβάρυνση είναι εξόχως πιεστική.

Η επαφή της Apivita με τη L'Oréal πάντως δεν ήταν η μοναδική που είχε η ελληνική εταιρία. Κατά το παρελθόν, η οικογένεια Κουτσιανά έχει έρθει σ’ επαφή με δυνητικούς επενδυτές, εντός και εκτός Ελλάδος -μεταξύ των οποίων και η πολυεθνική Johnson & Johnson-, ενώ η πλέον πρόσφατη και προχωρημένη συζήτηση διεξαγόταν με ελληνικό εισηγμένο όμιλο. Η επικοινωνία των δύο εγχώριων πλευρών υπήρξε αρκετά προχωρημένη, αφορούσε δε το 60% της Apivita, ωστόσο, «ανακόπηκε» όταν η πλευρά της Apivita έθεσε όριο στο «βάθος» που μπορούσε να φθάσει το due diligence, το οποίο απαιτούσε να διεξαχθεί η πλευρά της ελληνικής εν δυνάμει εξαγοράστριας εταιρίας.

H Apivita

Η εταιρία ιδρύθηκε πριν από 37 χρόνια, από την «τρέλα» της Νίκης και του Νίκου Κουτσιανά, δύο Ελλήνων φαρμακοποιών, οι οποίοι επένδυσαν στις έννοιες της αειφορίας και της αξιοποίησης της ελληνικής χλωρίδας. Δημιούργησαν το brand Αpivita, το οποίο έμελλε να παίξει τον δικό του ρόλο στο δίκτυο του ελληνικού φαρμακείου, αλλά και να αξιώσει χώρο στη διεθνή αγορά.

Η ελληνική αγορά καλλυντικών φαρμακείου πάντως καλύπτει μόλις το 7% της εγχώριας ζήτησης ενώ οι διεθνείς αγορές αποδεικνύονται ένα «δύσκολο» στοίχημα για ελληνικές εταιρίες, με περιορισμένους πόρους και διοικητικές αδυναμίες. Είναι χαρακτηριστικό πως η Apivita επένδυσε στις ΗΠΑ, χωρίς ανταπόδοση, ενώ οι μειοψηφικές συμμετοχές μεγαλύτερων ομίλων στο μετοχικό της κεφάλαιο (π.χ. Notos Com) δεν οδήγησαν στο scale up που ευαγγελιζόταν η ηγετική ομάδα της εταιρίας.

Στο δια ταύτα, το 2016 -σύμφωνα με πηγές εκ μέρους της Apivita- σημειώθηκε αύξηση μεγεθών, μετά από ένα «οδυνηρό» 2015. Έτσι, στη χρήση του 2016, η εταιρία τερμάτισε με κύκλο εργασιών της τάξης των 37 εκατ. ευρώ περίπου, έναντι 32,3 εκατ. ευρώ περίπου που εμφάνισε το 2015.

Περίπου το 30% του κύκλου εργασιών της εταιρίας προήλθε από το εξωτερικό (12 εκατ. ευρώ πωλήσεις), με τη θυγατρική της Ισπανίας να πραγματοποιεί πωλήσεις της τάξης των 7 εκατ. το 2016. Βελτίωση αναφέρει η εταιρία ότι παρουσίασε και σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, καθώς τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 5,8 εκατ. ευρώ, από 4,7 εκατ. ευρώ το 2015.

Σημειώνεται ότι η εταιρία στην περασμένη χρήση του 2015 ολοκλήρωσε τρεις νέες τροποποιήσεις υφιστάμενων κοινοπρακτικών ομολογιακών δανείων, που έχουν εκδοθεί με τις πέντε ελληνικές τράπεζες και διαχειρίστρια την Εθνική Τράπεζα. Από την αναδιάρθρωση αυτή, η εταιρία απέφυγε να καταβάλει ποσό 3.495.590 ευρώ μέσα στη χρήση του 2016. Επίσης, η εταιρία συνήψε τον Μάρτιο του 2016 νέο μακροπρόθεσμο δάνειο με την Τρ. Αττικής, διάρκειας 9 ετών, ύψους 1,1 εκατ. ευρώ, όπου συγκεντρώθηκαν ισόποσες υφιστάμενες βραχυπρόθεσμες δανειακές οφειλές προς τη συγκεκριμένη Τράπεζα.

Η εταιρία αναφέρει ότι συνεχίζει να επενδύει στις αγορές του εξωτερικού, στις οποίες μετράει πολυετή παρουσία όπως το Χονκγ Κονγκ (όπου έχει παρουσία με 10 καταστήματα), στην Ιαπωνία (όπου μέσω μικτής εταιρίας ελέγχει 5 καταστήματα), στη Ρουμανία και την Κύπρο. Σημειώνεται ότι μέσα στο 2016 η εταιρία εγκαινίασε καταστήματα στη Λευκωσία, στο Βουκουρέστι, στο Κίεβο και στο Άμστερνταμ.

Επιπλέον, στην Αγγλία η εταιρία επιχειρεί το επαναλανσάρισμά της με μία νέα συνεργασία με τα premium πολυκαταστήματα Harvey Nichols και θα βρίσκεται σε 8 από αυτά σε διάφορες μεγάλες βρετανικές πόλεις και στο Λονδίνο. Παράλληλα, η εταιρία επεκτείνεται στην Ιταλία, όπου προωθεί την τοποθέτηση και συνεργασία με μεγάλα φαρμακεία σε ολόκληρη τη χώρα.

Πέννυ Κούτρα p.koutra@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus