Τρεις ελληνικοί όμιλοι στις παγκόσμιες δυνάμεις των κατασκευών

Κυριαρχούν οι Κινέζοι στην κορυφή του κλάδου, αλλά σχεδόν οι μισές από τις 100 μεγαλύτερες εταιρείες προέρχονται από την Ευρώπη. Οι προβλέψεις για τις επενδύσεις.

Τρεις ελληνικοί όμιλοι στις παγκόσμιες δυνάμεις των κατασκευών

Οι τρεις μεγαλύτερες ελληνικές τεχνικές εταιρείες, η Ελλάκτωρ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η J&P ΑΒΑΞ, συμπεριλαμβάνονται στον φετινό κατάλογο της εταιρείας συμβούλων/ελεγκτών Deloitte με τους 100 ισχυρότερους κατασκευαστικούς ομίλους του κόσμου.

Στη φετινή έκδοση «Global Powers of Construction», που βασίζεται στα έσοδα του 2017, έχουν την τιμητική τους οι Κινέζοι καθώς ελέγχουν τις τέσσερις πρώτες θέσεις του καταλόγου, με πρώτο τον κολοσσό China State Construction Engineering Corp. (CSCEC). Η CSCEC είχε έσοδα 138,1 δισ. ευρώ το 2017 και δύσκολα θα χάσει την πρωτοκαθεδρία μεταξύ των ισχυρών εργολάβων του πλανήτη στο ορατό μέλλον.

Στη δεύτερη θέση διατηρήθηκε η China Railway Group (CREC), με έσοδα 90,3 δισ. ευρώ, ενώ ο πρώτος Ευρωπαίος κατασκευαστής, η γαλλική Vinci (με σημαντικότατη παρουσία και στην Ελλάδα) βρίσκεται στην 5η θέση, με έσοδα 40,2 δισ. ευρώ το 2017.

Η ισπανική ACS κατέλαβε την 6η θέση με 34,9 δισ. ευρώ και η επίσης γαλλική Bouygues την 7η, με έσοδα 31,8 δισ. ευρώ. Οι ελληνικές εταιρείες καταλαμβάνουν την 81η (Ελλάκτωρ), 91η (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και 98η θέση (J&P ΑΒΑΞ), με συνολικές πωλήσεις περί τα 3,7 δισ. ευρώ το 2017. Προβλέπεται πως το 2019 οι επενδύσεις στις κατασκευές θα παρουσιάσουν αύξηση 10% στην Ελλάδα.

Τα συνολικά έσοδα των 100 τεχνικών εταιρειών που περιλαμβάνονται στη φετινή έκδοση της Deloitte έφτασαν πέρυσι το 1,1 τρισεκατομμύριο ευρώ, με αύξηση 6% έναντι του 2016. Η Ευρώπη μπορεί να μην έχει την πρωτοκαθεδρία, αλλά συμμετέχει με 45 εταιρείες στη φετινή λίστα, ενώ συμμετέχουν και 14 από την Ιαπωνία, 10 από την Κίνα, 11 από τις ΗΠΑ και επτά από τη Νότια Κορέα.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Deloitte, περίπου 69,4 τρισ. δολάρια θα απαιτηθούν για επενδύσεις σε υποδομές διεθνώς μεταξύ του 2017 και του 2035, ποσό που αντιπροσωπεύει το 4,1% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Σχεδόν το 60% των συγκεκριμένων επενδύσεων σε υποδομές θα πραγματοποιηθεί στις αναδυόμενες οικονομίες κυρίως της Ασίας, ενώ οι ΗΠΑ και ο Καναδάς θα πάρουν μερίδιο περί το 20%. Οπως επισημαίνεται, παρά το γεγονός πως οι επενδύσεις στις κατασκευές έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, δεν έχουν πλησιάσει τα επίπεδα του 2008, δηλαδή πριν από τη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση. Επιπλέον, υπάρχει άμεση σύνδεση της ανάπτυξης του ΑΕΠ με την αύξηση των επενδύσεων στις κατασκευές.

Στην Ευρωπαϊκή Ενωση προβλέπεται αύξηση των επενδύσεων στις κατασκευές κατά 3,4% το 2018 και 3% το 2019. Εξαιρετικά θετικές προβλέψεις για διψήφιους ρυθμούς ανόδου των επενδύσεων κάνουν οι αναλυτές της Deloitte για αγορές όπως η Ιρλανδία, η Κύπρος και η Σλοβενία.

Ενδιαφέρον έχουν οι επισημάνσεις της έκθεσης για το μείγμα εσόδων των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων. Σχεδόν ένα στα τέσσερα ευρώ εσόδων προέρχεται πλέον από δραστηριότητες πέραν των κατασκευαστών, ενώ το ποσοστό γίνεται ακόμα μεγαλύτερο σε αρκετούς από τους ισχυρότερους του κλάδου. Στην ισπανική Ferrovial, για παράδειγμα, που είναι και συνέταιρος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων Ιόνια Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, το 62% των εσόδων του 2017 ήταν από τομείς εκτός κατασκευών. Επιπλέον, το 77% του περυσινού κύκλου εργασιών προερχόταν από τις διεθνείς αγορές. Στην επίσης ισπανική ACS, μόλις το 10% του ανεκτέλεστου υπολοίπου αφορά συμβάσεις στην ιβηρική χερσόνησο.

Το 70% του κύκλου εργασιών της σουηδικής Skanska προέρχεται επίσης από το εξωτερικό όπως και το 50% των εσόδων του αμερικανικού ομίλου Fluor Corporation και το 84% της αυστριακής Strabag.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v