Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Πετάει» στα αεροδρόμια η ΚΑΕ

Τρέχει το επενδυτικό πρόγραμμα αναβάθμισης των καταστημάτων στα περιφερειακά αεροδρόμια. Οι επιδόσεις του 2017 και οι εκτιμήσεις για το 2018. Η επίπτωση από την παύση λειτουργίας των πρατηρίων καυσίμων στα σύνορα.

«Πετάει» στα αεροδρόμια η ΚΑΕ

Μπόνους από το αυξημένο τουριστικό ρεύμα κατέγραψε το 2017 η Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών, ενισχύοντας τα μεγέθη της κυρίως στο δίκτυο των αεροδρομίων, όπου κατευθύνεται και ο κύριος όγκος των επενδύσεών της. Η θετική τάση διατηρείται και στην τρέχουσα χρήση, κατά την οποία ωστόσο η εταιρία αναμένεται να καταγράψει την επίπτωση από την απώλεια της άδειας λειτουργίας τριών συνοριακών πρατηρίων καυσίμων.

Σε ενοποιημένη βάση το 2017, η ΚΑΕ -η οποία ελέγχεται κατά 100% από τον ελβετικό όμιλο Dufry- εμφάνισε πωλήσεις ύψους 294 εκατ. ευρώ έναντι 288 εκατ. ευρώ το 2016 ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 38 εκατ. ευρώ από 32 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, η εταιρία εμφάνισε αύξηση πελατών κατά 14,5% στο δίκτυο καταστημάτων της στα αεροδρόμια, όπου αντίστοιχα οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10,81% στα  198,5 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι συνεχιζόμενες προσφυγικές ροές και η πολιτική κρίση στην Τουρκία επέδρασαν αρνητικά στις πωλήσεις της εταιρίας στα λιμάνια, οι οποίες κατέγραψαν πτώση κατά 8%. Σύμφωνα με την αναλυτική έκθεση αποτελεσμάτων του 2017, οι απεργιακές κινητοποιήσεις των αγροτών και τελωνειακών, οι άσχημες καιρικές συνθήκες και η πολιτική κρίση στην Τουρκία επηρέασαν αρνητικά την απόδοση των παραμεθόριων καταστημάτων, που σημείωσαν μείωση πωλήσεων κατά 1%.

Αντίθετα οι πωλήσεις στα πρατήρια καυσίμων στους μεθοριακούς σταθμούς Κήπων Έβρου, Κακαβιάς και Ευζώνων ενισχύθηκαν κατά 2% και διαμορφώθηκαν στα 17,9 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα στα 7,6 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ωστόσο ότι η ΚΑΕ υποχρεώθηκε σε κλείσιμο των εν λόγω πρατηρίων από την 1.7.2018, χάνοντας εκ της νομοθεσίας το δικαίωμα λειτουργίας, γεγονός που θα έχει ανάλογη επίπτωση στη φετινή χρήση. Η διοίκηση των ΚΑΕ εξετάζει την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων αυτών (αναπόσβεστη αξία παγίων 1,1 εκατ.), εκτιμώντας ότι δεν θα προκύψει σημαντική απομείωση αξίας.

Επενδύσεις

Το 2018 συνεχίζονται οι επενδύσεις αναβάθμισης της παρουσίας των ΚΑΕ στα περιφερειακά αεροδρόμια, μετά τη σχετική συμφωνία που η εταιρία έχει συνάψει με τη Fraport. Ήδη ολοκληρώθηκε η αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου Ηρακλείου, έργο που υλοποιήθηκε με αποκλειστική χρηματοδότηση των ΚΑΕ (10 εκατ. ευρώ). Επιπλέον σε συνεργασία με τη Fraport Ελλάδος αναβαθμίζονται τα καταστήματα στα αεροδρόμια Χανίων, Καβάλας, Ζακύνθου, Ρόδου και Σάμου, ανακαινίζεται η περιοχή Satellite στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με τη μορφή "walkthrough" και αναδιαμορφώνονται οι χώροι στην περιοχή Extra Schengen, που αθροιστικά αφορούν σε  επενδύσεις ύψους 9,18 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της παραχώρησης της διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το ελληνικό δημόσιο στη Fraport Ελλάδος, υπεγράφη σύμβαση παραχώρησης 40 ετών για τη λειτουργία και ανάπτυξη των καταστημάτων στα αεροδρόμια αυτά μεταξύ της ΚΑΕ και της Fraport Ελλάδος και καταβλήθηκε στην τελευταία προκαταβολή έναντι μελλοντικών μισθωμάτων ύψους 50 εκατ. ευρώ. Η ελβετική Dufry, μητρική της ΚΑΕ, εξέδωσε δάνειο 90 εκατ. ευρώ προς την ελληνική εταιρεία για την αποπληρωμή βραχυπρόθεσμου δανεισμού (40 εκατ. ευρώ) και για τη Fraport ως προκαταβολή έναντι μελλοντικών μισθωμάτων (50 εκατ. ευρώ). 

Επιπλέον, η ΚΑΕ και οι θυγατρικές της έχουν λάβει επιβεβαίωση για τη χρηματοοικονομική της στήριξη από τη μητρική Dufry μέσω παράτασης αποπληρωμής των δόσεων του ενδοομιλικού δανείου, εάν και εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Εντός της εξεταζόμενης χρήσης πάντως αποπληρώθηκαν δόσεις 58 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται, τέλος, ότι έως την ημερομηνία δημοσίευσης του ισολογισμού της ΚΑΕ, πρόεδρος του δ.σ. της παρέμενε ο Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, διευθύνων σύμβουλος της Folli Follie, η οποία το 2014 ολοκλήρωσε την πλήρη πώληση της εταιρίας προς τους Ελβετούς. Ο ίδιος διατηρούσε θέση μη εκτελεστικού μέλους στo δ.σ. της Dufry έως και τον Ιούνιο του 2018, οπότε και παραιτήθηκε, αλλά εξακολουθεί να ελέγχει μειοψηφικό ποσοστό στην εισηγμένη ελβετική εταιρία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v