Ξέσπασε πόλεμος για τον τεχνικό σύμβουλο του Μετρό Θεσσαλονίκης

Μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα διαφθοράς για πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης και ζημία του δημοσίου, κατέθεσε ο Κ. Νικητόπουλος της εταιρείας συμβούλων μηχανικών ΟΜΕΚ. Σκληρή απάντηση από την κοινοπραξία υπό την Salfo.

Ξέσπασε πόλεμος για τον τεχνικό σύμβουλο του Μετρό Θεσσαλονίκης

Ένα ακόμα μέτωπο ανοίγει για το μετρό Θεσσαλονίκης, μετά τη μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε χθες στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης (αρμοδίου για εγκλήματα διαφθοράς) ο επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων μηχανικών ΟΜΕΚ Κ. Νικητόπουλος.

Ο επικεφαλής της ΟΜΕΚ, που είχε διεκδικήσει τη σύμβαση του τεχνικού συμβούλου της Αττικό Μετρό για το μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 18 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ), αλλά είχε χάσει από μια κοινοπραξία υπό την Salfo, με πολυσέλιδη μηνυτήρια αναφορά ζητεί την παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Υποστηρίζει πως η σύμβαση εκτελείται πλημμελώς καθώς «κατά προτροπή ή/και με συνέργεια στελεχών του αναδόχου της ανωτέρω σύμβασης (Συμβούλου), παρανόμως επετράπη και εξακολουθεί να επιτρέπεται, επί ζημία της περιουσίας της Α.Μ. (σ.σ. Αττικό Μετρό) και αντίστοιχης ωφέλειας του αναδόχου:

(i) Η εξ αποστάσεως παροχή υπηρεσιών των στελεχών του Συμβούλου.

(ii) Η σχεδόν πλήρης αλλαγή - αντικατάσταση, κατά τη διάρκεια της σύμβασης, της ομάδας του Συμβούλου, όπως αυτή είχε προταθεί κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού, αξιολογηθεί και βαθμολογηθεί για την ανάδειξή του ως μειοδότη και συνεπώς ανάδοχο εκτέλεσης της εξεταζόμενης Σύμβασης».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Salfo (που ηγείται την κοινοπραξίας του τεχνικού συμβούλου) Γιάννης Φωτεινός με τον οποίο επικοινώνησε το Euro2day.gr υποστήριξε πως η κοινοπραξία εκτελεί τη σύμβαση με βάση τους όρους που προβλέπονται και πως εύχεται να φτάσει η υπόθεση στο ακροατήριο, ώστε να αποδειχθούν οι ισχυρισμοί του.

Ο ίδιος δήλωσε πως οι νομικοί του σύμβουλοι αναμένεται να καταθέσουν και μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση κατά του κ. Νικητόπουλου, ενώ επισήμανε την πολυετή επιτυχημένη παρουσία της Salfo στις αγορές της Μέσης Ανατολής.

Ο κ. Νικητόπουλος απάντησε, σε αντίστοιχο ερώτημα του Euro2day.gr, πως είναι προφανές πως αναλαμβάνει να αποδείξει την αλήθεια των ισχυρισμών του και πως περίμενε ενάμιση χρόνο, ώστε να διαπιστώσει αν πράγματι εκτελείται η σύμβαση του τεχνικού συμβούλου, προκειμένου να καταθέσει τη μηνυτήρια αναφορά.

Στην τελευταία υποστηρίζεται πως «η Διοίκηση της Α.Μ. επιτρέπει σε πληθώρα στελεχών του Τεχνικού Συμβούλου του Μετρό Θεσσαλονίκης να παρέχουν τις υπηρεσίες τους από τα σπίτια - ιδιωτικά γραφεία τους στην Αθήνα και ΟΧΙ από τις εγκαταστάσεις - εργοτάξια της Α.Μ. Επιπλέον, ο υπεύθυνος, εκ μέρους του Κυρίου του Έργου, επιβλέπων μηχανικός, ο οποίος εκτιμούμε ότι είναι ο κ. Κωνσταντινίδης (σ.σ. ο διευθυντής του έργου), και όχι μόνον, προφανώς βεβαιώνει άνευ αποδείξεως την παροχή των υπηρεσιών των στελεχών του Τεχνικού Συμβούλου από τα σπίτια - ιδιωτικά γραφεία τους. Η παραπάνω παράνομη διαδικασία έχει επιφέρει ήδη ζημία εκατομμυρίων ευρώ στην περιουσία της Α.Μ».

Ο Κ. Νικητόπουλος υποστηρίζει, επίσης, πως στη σύμβαση του τεχνικού συμβούλου προβλέφθηκαν «συγκεκριμένες και αναλυτικά καθοριζόμενες απαιτήσεις εμπειρίας των στελεχών που θα χρησιμοποιήσει ο Σύμβουλος. Η εμπειρία μάλιστα των ανωτέρων στελεχών έχει ιδιαιτέρως βαρύνουσα σημασία (μεγάλο συντελεστή βαρύτητας) για την αξιολόγηση και βαθμολόγηση της προσφοράς των διαγωνιζομένων».

Μάλιστα, «ακριβώς λόγω αυτών των αυστηρών απαιτήσεων εμπειρίας των στελεχών του Συμβούλου, η τυχόν αντικατάστασή τους κατά τη διάρκεια της Σύμβασης επιτρέπεται μόνον υπό πολύ αυστηρούς όρους και μόνον για πολύ σπουδαίους λόγους, όπως αναλυτικά διαλαμβάνεται παρακάτω. Εν προκειμένω έχουμε πληροφορηθεί ότι με σαθρές αιτιολογίες έχει εγκριθεί από τη Διοίκηση της Α.Μ. η αντικατάσταση της πλειοψηφίας (για να μην πούμε του συνόλου) των στελεχών του Συμβούλου που προτάθηκαν κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού, με άλλα, πολύ υποδεέστερης εμπειρίας, προκαλώντας έτσι μη αναστρέψιμη ζημιά στην εκτέλεση του εξαιρετικά σπουδαίου έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης».

Στη μηνυτήρια αναφορά επισημαίνεται πως «οι μεγάλες καθυστερήσεις της υλοποίησης του Μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται και εξ αντικειμενικών λόγων, λόγω της ανεπαρκούς υλοποίησης της Σύμβασης του Τεχνικού Συμβούλου. Σημειώνεται ότι οι καθυστερήσεις αυτές επιβαρύνουν με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τον προϋπολογισμό του έργου».

Ο διαγωνισμός για τον τεχνικό σύμβουλο της Αττικό Μετρό για το μετρό Θεσσαλονίκης προκηρύχθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2014. Επειτα από προσφυγές που είχε καταθέσει η OMEC (η οποία ήταν για πολλά χρόνια τεχνικός σύμβουλος της Αττικό Μετρό στην Αθήνα και συνεργαζόταν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό με τον διεθνή όμιλο AECOM), μειοδότρια αναδείχθηκε η Κοινοπραξία «3TS CONSULTANTS».

Στην τελευταία συμμετείχαν η Salfo, η Euroestudios, η Θύμιος Παπαγιάννης & συνεργάτες ΑΕΜ, η Setec tpi και η Τρίεδρος Μελετητική. Στη μηνυτήρια αναφορά υποστηρίζεται πως ο νυν Συντονιστής του τεχνικού συμβούλου είναι «στέλεχος επί εικοσαετίας της Salfo», που «τοποθετήθηκε μετά από αντικατάσταση του στελέχους με διεθνή εμπειρία που είχε προταθεί κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού. Επίσης σημειώνεται ότι ο νυν Συντονιστής δεν έχει κατά την τελευταία εικοσαετία καμία εμπειρία σε θέματα μετρό όπως (προφανώς) απαιτούσε η προκήρυξη». Η σύμβαση υπεγράφη στις 15 Ιανουαρίου 2018.

Ο κ. Νικητόπουλος υποστηρίζει στη μηνυτήρια αναφορά του πως εξαιτίας της έλλειψης εμπειρίας του τεχνικού συμβούλου σε ηλεκτρομηχανολογικά έργα (και επειδή δεν συμμετέχει στον τεχνικό σύμβουλο κάποιο διεθνές στέλεχος με εμπειρία), ακριβώς σε αυτόν τον τομέα παρατηρούνται οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v