Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πόλεμος... εφοδιασμού στο λιμάνι του Πειραιά

Εξώδικο κατά της Cosco από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων για τις κινήσεις της εταιρίας να εμπλακεί στον εφοδιασμό πλοίων. Τι απαντούν κύκλοι της εταιρίας.

Πόλεμος... εφοδιασμού στο λιμάνι του Πειραιά

Στην αντεπίθεση περνούν οι εφοδιαστές πλοίων μετά την πρόθεση της Cosco Shipping Lines (Greece) να ασχοληθεί και με αυτόν τον τομέα, αξιοποιώντας τη ελεύθερη ζώνη. Σχετική αναφορά είχε κάνει αποκλειστικά η στήλη «Χαμαιλέοντας» του euro2day.gr προκαλώντας αρχικά αντιδράσεις κατά της «κινεζικής πρωτοβουλίας», του προέδρου του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη που έκανε λόγο για «νέα φωτιά που ανάβει η Cosco» και «καλείται να σβήσει η ελληνική κυβέρνηση».

Στη συνέχεια ακολούθησε ο καθ’ ύλην αρμόδιος Πανελλήνιος Σύλλογος Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων ο οποίος με εξώδικο του κατά της Cosco Shipping διαμαρτύρεται για το γεγονός ότι η κινεζική εταιρεία απέστειλε επιστολή στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναφορικά με τη διαδικασία εφοδιασμού πλοίων «δίχως προηγουμένως να συμβουλευθεί και να συνομιλήσει με το Σύλλογο μας, εκμεταλλευόμενη προφανώς τη δεσπόζουσα θέση του Ομίλου Cosco στον Πειραιά. Επίσης καλεί την Cosco «να ανακαλέσει εντός πέντε ημερών την επιστολή και σε κάθε περίπτωση δηλώνει ότι θα προβεί σε όλες τις ενδεδειγμένες ενέργειες για την προστασία των δικαιωμάτων και των έννομων συμφερόντων των μελών του»

Στο εξώδικο ο ΠΣΕΠΕ αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η Cosco Shipping Lines «δεν ασκεί δραστηριότητα τέτοιου είδους (σ.σ. εφοδιασμού πλοίων) και δεν δεν διαθέτει εμπειρία και ως εκ τούτου «δεν δύναται να εκφέρει γνώμη αναφορικά με το ζήτημα αυτό» . Επίσης επισημαίνει ότι δεν μπει να υποκαθιστά το συλλογικό όργανο των εφοδιαστικών επιχειρήσεων και να λειτουργεί ως εκπρόσωπος τους”

Επίσης αναφέρει ότι η Cosco Shipping «συστάθηκε το έτος 1997 και λειτουργούσε για πολλά έτη μόνο ως ναυτιλιακό πρακτορείο. Σήμερα δε έχει ως κύριο αντικείμενο εργασιών τις υπηρεσίες πρακτόρευσης πλοίων εξωτερικού και, δευτερευόντως, τις υπηρεσίες θαλάσσιας και ακτοπλοϊκής μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, καθώς και εκτελωνιστικές εργασίες. Η εταιρεία σας είναι, επίσης, μέλος του διεθνούς ομίλου «Cosco Group», ο οποίος κατέχει δεσπόζουσα θέση στο Λιμάνι του Πειραιά, καθόσον μέσω των εταιριών του διαχειρίζεται, από το έτος 2008, τις προβλήτες II και III του Λιμένα και, μέσω του ποσοστού 51% των μετοχών της εταιρίας «ΟΛΠ Α.Ε.», που αποτελεί τη διαχειριστική αρχή του Λιμένα Πειραιά, διαχειρίζεται μεταξύ άλλων και την προβλήτα I».

Στη συνέχεια ο Σύλλογος Εφοδιαστών διερωτάται «Με ποιο δικαίωμα επιχειρείτε να υποκαταστήσετε τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον εφοδιασμό πλοίων και ιδιαίτερα το συλλογικό όργανο αυτών των επιχειρηματιών, που είναι ο «Πανελλήνιος Σύλλογος Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων», ενεργώντας κατ’ ουσίαν ως εκπρόσωπος των εφοδιαστικών επιχειρήσεων; Δικαίωμα, αλλά και θεσμική υποχρέωση, υποβολής προτάσεων προς τους αρμόδιους φορείς, τόσο για τη βελτίωση της διαδικασίας εφοδιασμού πλοίων, όσο και για την αντιμετώπιση άλλων θεμάτων που σχετίζονται με αυτήν την δραστηριότητα, έχει πρωτίστως ο πανελλήνιος εκπρόσωπος των εφοδιαστών πλοίων, ήτοι ο Σύλλογός μας».

Στη συνέχεια επισημαίνει ότι «Χάριν στις διαρκείς, επίμονες και άοκνες προσπάθειες του Συλλόγου μας, από την ίδρυσή του έως σήμερα, έχει διαμορφωθεί ένα νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο σαφώς χρήζει βελτιώσεων, πλην όμως, σε γενικές γραμμές, δεν δημιουργεί προβλήματα στην διεκπεραίωση των εφοδιασμών πλοίων».

« Η αποστολή της ως άνω επιστολής σας σχετικά με τον εφοδιασμό πλοίων, τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, δεν είναι ούτε συμπτωματική ούτε τυχαία» αναφέρει σε άλλο σημείο ο Σύλλογος Εφοδιαστών και αφού θεωρεί ως «απολύτως θεμιτό» να επιθυμεί η Cosco Shipping να ασχοληθεί ενεργά με τα αντικείμενο του εφοδιασμού υπογραμμίζει ότι «η δραστηριότητά σας αυτή να είναι σύμφωνη με τη νομοθεσία και τα συμβατικά κείμενα που έχει υπογράψει ο όμιλος Cosco με το Ελληνικό Δημόσιο. Υποβάλλουμε λοιπόν το εξής ρητορικό ερώτημα: Είναι άραγε ποτέ δυνατόν ο διαχειριστής λιμένα ή συνδεόμενες επιχειρήσεις με τον διαχειριστή λιμένα να εκτελούν έργο εφοδιαστή; Σε ποιά χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπεται αυτό»;

Επίσης εγκαλεί την Cosco Shipping ότι το ενδιαφέρον της για τους εφοδιασμούς πλοίων «είναι υποκριτικό και προσχηματικό». «Αν η εταιρία σας ενδιαφερόταν πραγματικά για την περαιτέρω ανάπτυξη του εν λόγω κλάδου, θα έπρεπε να υποβάλει τις προτάσεις της στον Σύλλογό μας, ο οποίος είναι το αρμόδιο συλλογικό όργανο των εφοδιαστικών επιχειρήσεων» σημειώνει .

Υπογραμμίζει ακόμη ότι «σας διαβεβαιώνουμε λοιπόν ότι θα πολεμήσουμε λυσσαλέα κάθε προσπάθεια τροποποίησης της κείμενης νομοθεσίας, που σκοπό έχει τη στρέβλωση του ανταγωνισμού, κυρίως στο Λιμάνι του Πειραιά, «στραγγαλίζοντας» κυριολεκτικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου μας».

Ο ΠΣΕΕΠ ζητά τέλος από την Cosco Shipping να ανακαλέσει την επιστολή και να ορισθεί «από κοινού συνάντηση για τη συζήτηση των προτάσεών σας».

Στον ΠΣΕΠΕ απάντησαν κύκλοι της Cosco Shipping Lines επισημαίνοντας ότι: Η εταιρεία μας από πολλών ετών έχει υποβάλλει εμπεριστατωμένες προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών που συνδέονται με τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά. Με αγώνα που δόθηκε έναντι δυνάμεων προστατευτισμού, καταφέραμε και καταστήσαμε τον Πειραιά ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης και το μεγαλύτερο της Μεσογείου.

Είναι προφανές ότι χωρίς της χρήση των ηλεκτρονικών διαδικασιών και όλων των εργαλείων που παρέχει η ενωσιακή νομοθεσία για τελωνειακές διαδικασίες απλουστευμένες και κοινά εφαρμοζόμενες σε όλα τα κράτη μέλη δεν μπορεί να αναδειχθεί ο Πειραιάς, όπως στοχεύει η Ελληνική Πολιτεία ως πόλος έλξης επενδύσεων και κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου.

Από το 2017 η εταιρεία μας έχει υποβάλει υπομνήματα που αφορούν, μεταξύ των άλλων, τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας εφοδιασμού πλοίων.

Επισημαίνουμε ότι η ενωσιακή νομοθεσία προβλέπει την εφαρμογή διατάξεων εξαγωγής και επανεξαγωγής για τη διασφάλιση των τελωνειακών και φορολογικών διοικήσεων αλλά και για να υπάρχει ένα ομοιόμορφο πλαίσιο εφαρμογής της διαδικασίας. Άλλωστε και ο Σύλλογος εφοδιαστών πλοίων έχει επανειλημμένα αναφερθεί στην εφαρμογή του ενωσιακού αυτού πλαισίου για τους εφοδιασμούς πλοίων.

Επαναδιαβεβαιώνουμε όλους τους ενδιαφερόμενους ότι σκοπός της παρέμβασής μας είναι η διαμόρφωση του κατάλληλου πλαισίου διαδικασιών που θα έχει σταθερή ενωσιακή νομική υπόσταση, όπου με βάση τις ηλεκτρονικές διαδικασίες θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να αποτελέσει ο Πειραιάς ελκυστικό προορισμό για τη δημιουργία HUBS εμπορευμάτων που θα προορίζονται για τον εφοδιασμό πλοίων και παράλληλα θα τον επαναφέρει στον χάρτη τον λιμανιών με εφοδιαστικό ενδιαφέρον.

Είναι προφανές η ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών θεωρούμε ότι πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να είναι κοινή πρόταση όλων των φορέων.

Στόχος μας η ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών και η εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου. Η διατήρηση της ένχαρτης διαδικασίας, της υπογραφής και της σφραγίδας σε έντυπα δε μας βρίσκει σύμφωνους. Είναι απόφαση που ανήκει στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση και στους αρμόδιους Θεσμικούς φορείς, καθότι εκείνοι έχουν την αρμοδιότητα αλλά και την ευθύνη της εφαρμογής της διαδικασίας και των συνεπειών αυτής.

*Δείτε το εξώδικο από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων στη διπλανή στήλη "Συνοδευτικό Υλικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v