Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Motor Oil: Τα 2+1 projects μετάβασης στα εναλλακτικά καύσιμα

Το πλάνο για δημιουργία «κοιλάδας υδρογόνου». Η αποθήκευση C02 και η παραγωγή μεθανόλης. Η στρατηγική για τα βιοκαύσιμα και οι επενδύσεις που στηρίζονται από την Κομισιόν.

Motor Oil: Τα 2+1 projects μετάβασης στα εναλλακτικά καύσιμα

Βασική προτεραιότητα της Motor Oil είναι η ανάπτυξη του υδρογόνου και των εναλλακτικών καυσίμων. Μεταξύ των στόχων είναι και εκείνος της απανθρακοποίησης των διυλιστηρίων. Όχημα για την εκπλήρωση του στόχου είναι το Blue Med, με βασική στρατηγική και αποστολή την παραγωγή πράσινου υδρογόνου (ανανεώσιμο) μέσω ΑΠΕ και μπλε υδρογόνου που θα γίνεται μέσω της δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στο διυλιστήριο της εταιρείας. Όπως εξηγούν πηγές της εταιρείας, εφαρμόζοντας την τεχνολογία της δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα απομακρύνεται το ¼ των εκπομπών του διυλιστηρίου, που είναι μια σημαντική ποσότητα.

Το έργο IRIS

Τον Δεκέμβριο υπογράφηκε η συμφωνία επιδότησης-επιχορήγησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση του έργου δέσμευσης CO2. Η χρηματοδότηση είναι της τάξης των 127 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο όπου πρέπει να ετοιμαστούν οι συμφωνίες για τον τεχνικό σχεδιασμό, για τη χρηματοδότηση του έργου από τράπεζες.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες θα οδηγήσουν με τη σειρά τους την εταιρεία, προς τα τέλη του 2025, στο να πάρει την τελική απόφαση επένδυσης. Από τα μέσα του 2025 θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου, που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τριών ετών. Η λειτουργία του αναμένεται στα μέσα του 2028.

Το μεγάλο θέμα μετά τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα είναι η αποθήκευση. Προφανώς εξετάζεται η υποδομή στον Πρίνο. Παράλληλα, ένα μέρος του CO2 που θα δεσμεύεται, θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή μεθανόλης.

Το project EPHYRA

Παράλληλα, υπάρχει το project EPHYRA. Είναι το έργο που προβλέπει την κατασκευή μιας μονάδας ηλεκτρόλυσης στο διυλιστήριο. Σύμφωνα με τα όσα έχουν συμφωνηθεί με την ευρωπαϊκή επιτροπή, μετά τα μέσα του 2026 η μονάδα αυτή θα παράγει πράσινο υδρογόνο. Το έργο υλοποιείται και βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Αυτή η μονάδα εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Τριήρης».

Το project «Τριήρης»

Το συγκεκριμένο project aφορά μια «κοιλάδα υδρογόνου», η οποία θα προσφέρει υδρογόνο που θα παράγεται στη μονάδα ηλεκτρόλυσης, πιλοτικά σε επιχειρήσεις. Σε αυτή την προσπάθεια συμμετέχουν πολύ μεγάλες εταιρείες, όπως η ΔΕΗ, η Ολυμπία Οδός, η Βιοχάλκο, αλλά και δημόσιοι φορείς όπως η Περιφέρεια Πελοποννήσου, ο ΟΣΥ, ο οποίος μάλιστα θα προμηθευτεί λεωφορεία που θα κινούνται μέσα στην Αθήνα με υδρογόνο.

Ο Δήμος Λουτρακίου θα προμηθευτεί ένα όχημα που θα κινείται με υδρογόνο, επίσης για τις ανάγκες του δήμου. Θα υλοποιηθούν και δύο πρατήρια υδρογόνου. Ένα στους Αγίους Θεοδώρους και ένα στην Ακράτα, τοποθεσίες που επιλέχθηκαν γιατί είναι κοντά στην Πάτρα και επιπλέον επειδή η Ιταλία αναπτύσσει υποδομές ανεφοδιασμού υδρογόνου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v