Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΑΑ: Ο πήχης του 2025 και πώς θα χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις

Ετος-ορόσημο χαρακτήρισε το 2024 ο CEO Γιάννης Παράσχης. Πότε αναμένεται η αύξηση των εσόδων από μη αεροναυτιλιακές δραστηριότητες στο πλαίσιο της επέκτασης. Το άνοιγμα στην Ασία και ο ρόλος της Κίνας.

ΔΑΑ: Ο πήχης του 2025 και πώς θα χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις

Θετικές παραμένουν οι ενδείξεις για τις επιδόσεις του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας το 2025, παρά τις διεθνείς προκλήσεις, με τις προβλέψεις να παραπέμπουν σε μονοψήφιο ποσοστό αύξησης σε επίπεδο επιβατικής κίνησης.

«Το 2025 έχει ξεκινήσει καλά. Οι ενδείξεις παραμένουν θετικές, παρά τα πολλά ερωτηματικά που υπάρχουν στο διεθνές περιβάλλον. Η Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2024, βρίσκεται στο 1,8% σε σχέση με το 2019 σε ό,τι αφορά την αύξηση της κίνησης.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας βρίσκεται στο 24,5%. Αυτή η απόκλιση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Αναμένουμε ένα μονοψήφιο ποσοστό αύξησης για το 2025 και ένα αντίστοιχο χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό αύξησης για τα επόμενα χρόνια σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα», τόνισε ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, επισημαίνοντας πως τόσο οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, όσο και οι διεθνείς συνεχίζουν να επενδύουν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Σε ό,τι αφορά, μάλιστα, το άνοιγμα στις ασιατικές αγορές και δη στις προοπτικές της κινεζικής αγοράς, ο Γ. Παράσχης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε: «Η κινεζική αγορά βρίσκεται σε διαδικασία αργής ανάκαμψης μετά την πανδημία του κορωνοϊού. Τα γεωπολιτικά εξελίσσονται σύνθετα και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει το επόμενο διάστημα.

Η κινεζική αγορά και οι ασιατικές αγορές γενικότερα αποτελούν σημαντικό στόχο για εμάς. Έχουμε ήδη μια απευθείας σύνδεση με τη Σαγκάη και απευθείας συνδέσεις με το Πεκίνο και έχουμε και μια πρόσθετη αεροπορική σύνδεση που θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα από την Κίνα.

Η κινεζική αγορά βοηθά γιατί κινείται και αντικυκλικά σε έναν βαθμό, δεν ταξιδεύουν οι Κινέζοι τόσο πολύ στην αιχμή του καλοκαιριού. Τα νούμερα, ωστόσο, δεν είναι τέτοια που μπορούν να αλλάξουν δραματικά τις εξελίξεις, είναι όμως μια πηγή που εξετάζουμε πολύ σοβαρά».

Το πρόγραμμα επέκτασης

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο πρόγραμμα επέκτασης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας και στις οικονομίες κλίμακος που εξασφαλίζονται με την ενοποίηση των δύο μέχρι πρότινος διακριτών φάσεων υλοποίησης του project.

«Τόσο η σημαντική αύξηση της κίνησης, όσο και συγκεκριμένα οφέλη που προκύπτουν από την ενοποίηση φάσεων επέκτασης μάς οδήγησαν στη στρατηγική αναθεώρηση, στην επιτάχυνση του συνολικού προγράμματος για 40 εκατ. επιβάτες μέχρι το 2032, σε σχέση με τις δύο διακριτές φάσεις τις οποίες είχαμε μέχρι πριν από έναν χρόνο περίπου, όταν η πορεία της κίνησης αναμενόταν να είναι πολύ πιο ήπια», επεσήμανε ο Γ. Παράσχης.

Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του προγράμματος του 1,28 δισ. ευρώ, τα 800 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τραπεζικό δανεισμό και από την επικείμενη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί μέσω Scrip Dividend, ενός προαιρετικού προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος, συνολικού ύψους 240 εκατ. ευρώ.

Σε σχέση με τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ που υπολείπονται για την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης του έργου, ο Γ. Παράσχης τόνισε πως θα προέλθουν επίσης από δανεισμό, χωρίς να αποκλείει την έκδοση ομολογιακού δανείου.

«Ο δανεισμός παραμένει κατά προτεραιότητα ο τρόπος χρηματοδότησης του προγράμματος επέκτασης, η επιτάχυνση του προγράμματος μας δίνει τη δυνατότητα χρήσης ιδίων κεφαλαίων. Στο πλαίσιο αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μία ΑΜΚ μέσω επανεπένδυσης μερίσματος μέσω scrip dividend, ύψους 240 εκατ. ευρώ. Από το φετινό μέρισμα 100 εκατ. ευρώ προτείνεται προαιρετικά για επανεπένδυση και 140 εκατ. ευρώ θα προταθεί για τα επόμενα χρόνια», τόνισε και προσέθεσε αναφορικά με το πρόγραμμα:

«Το σημαντικό είναι το αεροδρόμιο δεν έχει ανάγκη επέκτασης διαδρόμων ή τροχοδρόμων. Το παράλληλο σύστημα που έχουμε μας πάει πολύ πιο πάνω από τα 50 εκατ. επιβάτες ετησίως. Το πρόγραμμα αφορά κυρίως την επέκταση των αεροσταθμών, των terminals, του parking αεροσκαφών, καθώς και τη δημιουργία ενός πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων.

Τώρα, είμαστε σε διαδικασία ανάθεσης της α’ φάσης που προβλέπει την ανάπτυξη του νέου χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και του πολυώροφου πάρκινγκ οχημάτων, δύο έργων που αντιστοιχούν σε ένα πρόγραμμα της τάξης των 220 εκατ. ευρώ περίπου».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΔΑΑ, η αναθεώρηση του προγράμματος θα δώσει σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας νωρίτερα απ’ ό,τι είχε σχεδιαστεί αρχικά και θα επιτρέψει συνέργειες μεταξύ της εμπορικής ανάπτυξης και του κόστους κατασκευής.

«Έτσι θα έχουμε έναν χώρο 34.000 τ.μ., αυξημένο κατά 150%, που μας δίνει μια ιδιαίτερη αναπτυξιακή δυναμική στο κομμάτι των μη αεροπορικών εσόδων που είναι και το μη ρυθμισμένο κομμάτι».

Ως προς την αύξηση των εσόδων από μη αεροναυτιλιακές δραστηριότητες, βάσει του επενδυτικού προγράμματος, η διοίκηση του ΔΑΑ τόνισε πως δεδομένου ότι το α’ εξάμηνο του 2027 αναμένεται η ολοκλήρωση του πολυώροφου σταθμού parking αυτοκινήτων, από το β’ εξάμηνο του 2027 προβλέπεται αύξηση του συγκεκριμένου εσόδου.

Παράλληλα, όπως επεσήμανε η διοίκηση του ΔΑΑ, τα έσοδα από μη αεροναυτιλιακές δραστηριότητες εντός του αεροσταθμού, δηλαδή τα εμπορικά έσοδα, θα καταγράψουν αύξηση μετά το 2028, όταν θα αρχίσει η παράδοση σημαντικών χώρων που προβλέπονται από το πρόγραμμα.

Ο Γ. Παράσχης αναφέρθηκε και στο στρατηγικό πρόγραμμα του ΔΑΑ, το οποίο βρίσκεται στην τελική φάση υλοποίησής του, και η ολοκλήρωσή τους θα σηματοδοτήσει την ανάδειξη του «Ελευθέριος Βενιζέλος» ως του πρώτου αεροδρομίου στην Ευρώπη που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες του σε ηλεκτρική ενέργεια στις εγκαταστάσεις του από καθαρές πηγές. Επεσήμανε δε πως ένα μέρος του προγράμματος Route 2025 έχει χρηματοδοτηθεί με επιδοτούμενα δάνεια από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι επιδόσεις του 2024

Έτος ορόσημο χαρακτήρισε ο Γ. Παράσχης το 2024, όταν ο ΔΑΑ κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ σε επίπεδο επιβατικής κίνησης και «εντυπωσιακή αύξηση σε σχέση και με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Όπως τόνισε, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, σημειώνοντας την υψηλότερη αύξηση έναντι του 2019.

«Το 2024 ήταν έτος-ορόσημο για την εταιρεία, καθώς εκτός από την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο, αποτέλεσε την ιστορικά καλύτερη χρονιά τόσο σε επίπεδο κίνησης, όσο και οικονομιών αποτελεσμάτων από την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου το 2001.

Είμαστε το 8ο αεροδρόμιο σε επιβατική κίνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ σε ό,τι αφορά τη διασυνδεσιμότητα, δηλαδή τις δυνατότητες διεθνών συνδέσεων που μπορεί ένας επιβάτης να επιλέξει σε ένα αεροδρόμιο, η OAG μας χαρακτηρίζει ως τον 9ο πιο καλά διασυνδεδεμένο κόμβο στην Ευρώπη», τόνισε ο CEO του ΔΑΑ, που πέρυσι συγκέντρωσε το 40% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας.

Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας εξυπηρέτησε το 2024 31,9 εκατ. επιβάτες, αριθμός που αντιπροσωπεύει αύξηση της τάξης του 13,1% σε σχέση με το 2023.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v