Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ΑΒ Βασιλόπουλος αλλάζει πίστα «σκανάροντας» εξαγορές

Εν μέσω ισχυρού ανταγωνισμού και εξαγορών που αναδιαμορφώνουν τον κλάδο, η θυγατρική της Ahold Delhaize επενδύει σε franchise και fast delivery, σκανάροντας εξαγορές στην Περιφέρεια.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος αλλάζει πίστα «σκανάροντας» εξαγορές

Τρία χρόνια μετά την αλλαγή ηγεσίας και εν μέσω νέας αναδιάταξης δυνάμεων στον κλάδο -με δύο εξαγορές να αλλάζουν τους συσχετισμούς δυνάμεων-, η ΑΒ Βασιλόπουλος φαίνεται να έχει αφήσει πίσω της την εσωστρέφεια.

Η αλυσίδα στο τιμόνι της οποίας βρίσκεται ο Νίκος Λαβίδας (φωτό) έχει αναδιαμορφώσει το επιχειρησιακό της μοντέλο, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη μέσω franchise, ενισχύοντας την παρουσία της στην Περιφέρεια, όπου παράγεται πάνω από το 55% του τζίρου του κλάδου, και ανεβάζοντας ταχύτητα στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Στο επίκεντρο βρίσκονται και οι εξαγορές μικρών περιφερειακών αλυσίδων, ως μέρος της στρατηγικής της για στοχευμένη ανάπτυξη.

Η μετατόπιση είναι ξεκάθαρη. Το δίκτυο franchise -σ.σ. δηλαδή τα καταστήματα της γειτονιάς που εμφανίζουν και τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης-, σήμερα αριθμεί 410 σημεία, σε σύνολο 650 καταστημάτων. Ο στόχος για το 2026 είναι τα 500 franchise επί συνόλου 700 σημείων του δικτύου. Το μοντέλο στηρίζεται πλέον στο sell-in, με περισσότερη προβλεψιμότητα, μειωμένα κόστη και μεγαλύτερη ευελιξία.

Την ίδια στιγμή, ο τουρισμός, η ανάκαμψη της κατανάλωσης και η αυξημένη κινητικότητα σε νησιωτικές και ηπειρωτικές περιοχές επανακαθορίζουν τις επενδύσεις. Η περιφέρεια της χώρας παρήγαγε το 56% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ στο πρώτο πεντάμηνο του 2025. Εκεί η ΑΒ, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, επιδιώκει να ενισχύσει την παρουσία της.

Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση, η αλυσίδα παρακολουθεί στενά 4-5 μικρότερες αλυσίδες στην ελληνική περιφέρεια ως πιθανούς στόχους εξαγοράς. Υπό το πρίσμα ενσωμάτωσης στο μοντέλο franchise, με στόχο την επέκταση του δικτύου αλλά και τη διατήρηση λειτουργικής συνοχής.

Την ίδια στιγμή η ψηφιακή παρουσία της δείχνει αντοχή, παρά το γεγονός ότι η αγορά του online grocery έχει παύσει να καταγράφει εκρηκτικούς ρυθμούς. Στο πεντάμηνο του 2025, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις έφτασαν τα 131 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 6% σε ετήσια βάση, με τον online τζίρο της ΑΒ Βασιλόπουλος να κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα.

Η πραγματική επιτάχυνση έρχεται από το fast delivery. Οι online πωλήσεις αποφέρουν περί τα 80 εκατ. ευρώ στην ΑΒ Βασιλόπουλος, εκ των οποίων 20 εκατ. ευρώ το fast delivery. Μάλιστα το κατάστημα της ΑΒ στο Μαρούσι έχει μετατραπεί και σε κόμβο εξυπηρέτησης express παραγγελιών για την ευρύτερη Αττική, επιβεβαιώνοντας πως η last-mile υποδομή αποτελεί πια κρίσιμο στοιχείο του omnichannel μοντέλου.

Παράλληλα, η ENA Cash & Carry, ο χονδρικός βραχίονας του ομίλου, προσπαθεί να ξεφύγει από το μοντέλο γενικής χονδρικής και να εστιάσει στον κλάδο HoReCa. Η στρατηγική της επανεκκίνησης περιλαμβάνει νέους κωδικούς, εξειδικευμένη τιμολόγηση και στοχευμένες υπηρεσίες προς μικρές και μεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις.

Σε επίπεδο αποτελεσμάτων, τα 2 δισ. ευρώ πωλήσεις αποτελούν τη βάση, αν και ο στόχος του management δεν είναι η αύξηση του τζίρου με κάθε κόστος. Η στρατηγική δίνει έμφαση στην κερδοφορία, στον λειτουργικό έλεγχο και στη μακροπρόθεσμη σταθερότητα και μοιάζει να αποδίδει. Με επιστροφή στα κέρδη και με πωλήσεις άνω των 2 δισ. ευρώ για την περασμένη οικονομική χρήση.

«Όσα είπαμε πριν τρία χρόνια, γίνονται. Η ψυχολογία μέσα στην εταιρεία έχει αναστραφεί», λέει στέλεχος με γνώση του μετασχηματισμού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο