Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προς κατάργηση η βάση του «10»

Την κατάργηση της βάσης του «10» για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προβλέπει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο για το Νέο Σχολείο, το οποίο παρουσίασε η υπουργός Παιδείας στο υπουργικό Συμβούλιο της Τρίτης. Σύμφωνα με την υπουργό, η υιοθέτηση της βάσης του «10» το 2006 δεν αποδεικνύεται ότι πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών, καθώς δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα Πανεπιστ

  • Ant1
Προς κατάργηση η βάση του «10»

Την κατάργηση της βάσης του «10» για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προβλέπει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο για το Νέο Σχολείο, το οποίο παρουσίασε η υπουργός Παιδείας στο υπουργικό Συμβούλιο της Τρίτης.

Σύμφωνα με την υπουργό, η υιοθέτηση της βάσης του «10» το 2006 δεν αποδεικνύεται ότι πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών, καθώς δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν σήμερα καλύτερους φοιτητές από αυτούς που είχαν πριν το 2006.

Την ίδια ώρα, λόγω του βαθμολογικού πλαφόν καθηγητές και διοικητικό προσωπικό σε τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έμειναν χωρίς αντικείμενο εργασίας και με υποδομές που υπολειτουργούν. Παράλληλα, το εν λόγω σύστημα φέρεται, πάντα σύμφωνα με το υπουργείο, να ώθησε δεκάδες χιλιάδες νέους εκτός κρατικής εκπαίδευσης και προς ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, αλλά και σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Η ανταπόκριση των υποψηφίων στις σχολές και στα τμήματα των Α.Ε.Ι. μετά τη φετινή διαδικασία σε συνδυασμό με στοιχεία των προηγούμενων ετών θα αποτελέσουν, αναφέρει το υπουργείο, ενδεικτικά στοιχεία για τη συνολική χωροταξική και θεματική αναδιάρθρωση, η οποία μελετάται.

Επιπλέον, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει:

Α. Όσον αφορά στην Τριτοβάθμια:

- Θέσπιση νέου τρόπου πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα συνδέει την απόδοση στο νέο Λύκειο με τις προδιαγραφές που θα θέτουν τα ίδια τα Πανεπιστήμια και που θα συνδέονται με τις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών τόσο στη Δευτεροβάθμια όσο στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

- Καθιέρωση ηλεκτρονικού συγγράμματος και, μέχρι αυτή να γίνει, εκσυγχρονισμός του συστήματος διανομής συγγραμμάτων στους φοιτητές.

- Μείωση από 30 σε 15 του μέγιστου αριθμού των μελών των εκλεκτορικών σωμάτων για εκλογή μελών ΔΕΠ, κάτι που έχει ζητήσει και η Σύνοδος των Πρυτάνεων.

- Εξορθολογισμός του συστήματος μετεγγραφών φοιτητών.

Β. Όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς:

- Καθιέρωση πιστοποιητικού παιδαγωγικής κατάρτισης είτε στο πλαίσιο των σπουδών του υποψηφίου εκπαιδευτικού πριν ή μετά την αποφοίτηση είτε με επιτυχή παρακολούθηση Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ειδίκευσης. Το πιστοποιητικό θα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για συμμετοχή σε διαγωνισμό επιλογής.

- Αλλαγή στον τρόπο εισαγωγής των εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση με κατάργηση («κλείδωμα») από τις 30 Ιουνίου των πινάκων προϋπηρεσίας και διεξαγωγή ανά διετία διαγωνισμού επιλογής από το ΑΣΕΠ χωρίς προκήρυξη συγκεκριμένου αριθμού θέσεων. Οι υποψήφιοι που λαμβάνουν μέρος στις εξετάσεις και βαθμολογούνται τουλάχιστον με τη βάση (με το ισχύον σύστημα είναι το 55/100) θα εντάσσονται σε ενιαίο πίνακα για διορισμό ή πρόσληψη στην Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, εφ’ όσον επιτύχουν τη βάση στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, μοριοδοτούνται σύμφωνα με τις ακόλουθες γενικές κατηγορίες κριτηρίων, που διασφαλίζουν την επιλογή των ικανότερων: i. Επιτυχία σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, ii. Ακαδημαϊκά Προσόντα, iii. Προϋπηρεσία εκπαιδευτικού, iv. Κοινωνικά Κριτήρια.

Ο νεοδιόριστος μόνιμος εκπαιδευτικός παραμένει επί δύο έτη ως «δόκιμος εκπαιδευτικός».  Η διετία αυτή αξιοποιείται για την καλύτερη προετοιμασία του εκπαιδευτικού να αναλάβει διδακτικό και παιδαγωγικό έργο. Επίσης καθιερώνεται και ο θεσμός του «μέντορα» του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού. Με το πέρας της δόκιμης υπηρεσίας, ο νεοδιοριζόμενος θα αξιολογείται και θα προτείνεται είτε η μονιμοποίησή του στην Εκπαίδευση είτε η μετάταξή του σε άλλη υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας.

- Ο θεσμός του ωρομισθίου περιορίζεται δραστικά και διατηρείται μόνο για τις εξαιρετικές περιπτώσεις που αντικειμενικοί λόγοι δεν επιτρέπουν την πρόσληψη αναπληρωτή. Εάν το σύνολο των απαιτούμενων ωρών διδασκαλίας σε ένα ή περισσότερα σχολεία είναι λιγότερες από 16 ώρες, εισάγεται ο θεσμός του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο (οι εκπαιδευτικοί έχουν όλα τα δικαιώματα του αναπληρωτή).

- Εξορθολογισμός του συστήματος μεταθέσεων και αποσπάσεων που πλέον θα πραγματοποιούνται βάσει των πραγματικών κενών και αναγκών, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να υπηρετούν όλοι στις οργανικές τους θέσεις, μηδενός εξαιρουμένου. Στόχος είναι η συστηματική μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις  και η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού στις σχολικές μονάδες.

- Καθιέρωση αξιοκρατικού συστήματος επιλογής στελεχών διοίκησης της Εκπαίδευσης.

- Θέσπιση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας.

Γ. Μεταλυκειακή Εκπαίδευση:

Με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, προωθείται η ενσωμάτωση του άρθρου 48 της Συνθήκης των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων περί ελεύθερης παροχής υπηρεσιών - ελευθερίας εγκατάστασης. Κατά τη θέσπιση του νέου νόμου, η ρύθμιση συνδυάζεται με την ενίσχυση του εθνικού ελέγχου στην πιστοποίηση των ιδρυμάτων μεταλυκειακής εκπαίδευσης, προκειμένου η λειτουργία τους να ισορροπεί μεταξύ των κοινοτικών οδηγιών και των επιταγών του Εθνικού Συντάγματος.

Στο πλαίσιο αυτό αναβαθμίζεται ο ρόλος του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ), το οποίο θα αντικαταστήσει την Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου των Κολλεγίων.

Δ. Εκκλησιαστική Εκπαίδευση:

Προβλέπεται η κατάργηση ή συγχώνευση ορισμένων εκ των 10 Εκκλησιαστικών Γυμνασίων και 17 Εκκλησιαστικών Λυκείων, με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 1,5 εκατομμυρίου ευρώ ετησίως. Σημειώνεται ότι κάθε μαθητής της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης κοστίζει σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου, 16.500 ευρώ έναντι 5.000 ευρώ που είναι ο μέσος όρος σε επίπεδο ΟΟΣΑ.

Επιπλέον, αναβαθμίζεται ποιοτικά το εκπαιδευτικό έργο και εξορθολογίζεται η διοίκηση και οργάνωση των Εκκλησιαστικών Γυμνασίων και Λυκείων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο