Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΑΣΘ: H Covid-19, ο καύσωνας και τα λεωφορεία χωρίς κλιματισμό και παράθυρα!

Ένα στα έξι λεωφορεία εκτός κυκλοφορίας το καλοκαίρι, λόγω απουσίας ή μη λειτουργίας κλιματισμού. Ρελάνς της διοίκησης κατά των εργαζόμενων και «εμφύλιος», με τους Θεσσαλονικείς στη μέση.

ΟΑΣΘ: H Covid-19, ο καύσωνας και τα λεωφορεία χωρίς κλιματισμό και παράθυρα!
  • του ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη Βασίλη Ιγνατιάδη

Ο συνωστισμός μέσα στο μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης, το αστικό λεωφορείο, θεωρήθηκε όχι άδικα ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που ευνόησαν την εξάπλωση του κορωνοϊού στην πόλη, στη διάρκεια της πανδημίας.

Οι πολίτες, μην έχοντας άλλη επιλογή, συχνά χρειάζεται να στριμώχνονται μαζί με δεκάδες άλλους και σε άμεση σωματική επαφή με ορισμένους εξ αυτών, προκειμένου να μετακινηθούν. Ένα ενδεικτικό μετρήσιμο στοιχείο είναι ότι μεταξύ των 2.000 εργαζόμενων στον Οργανισμό ασθένησαν από κορωνοϊό 250 άτομα και 6 έφυγαν από τη ζωή, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδικάτου Εργαζόμενων.

Κινήσεις πολιτών ανέδειξαν το πρόβλημα των μη ασφαλών μετακινήσεων με τις ευρηματικές πρωτοβουλίες #CoronOAΣΘ και #ΣυνΟΑΣΘισμός, με καμπάνιες μέσω των κοινωνικών δικτύων, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, παραστάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο και δημιουργία Παρατηρητηρίου Αστικών Συγκοινωνιών. 

Ο μικρός και γερασμένος στόλος λεωφορείων ενισχύθηκε με διάφορες «ενέσεις» (σύμβαση με τα ΚΤΕΛ, προμήθεια οχημάτων με leasing, δωρεά 50 λεωφορείων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης), προκειμένου να πυκνώσουν τα δρομολόγια και να μειωθεί ο συνωστισμός. Ωστόσο, δεν έλειψαν αστοχίες, αυτογκόλ και ερασιτεχνισμοί, που οδήγησαν σε τραγελαφικές καταστάσεις. Αυτές θα έφταναν στα όρια του ανέκδοτου, αν δεν σήμαιναν την καθημερινή ταλαιπωρία δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων, την έκθεσή τους σε κίνδυνο, αλλά και τη διασπάθιση χρήματος. 

Ο πολύπαθος ΟΑΣΘ, με «αμαρτίες» δεκαετιών, βρίσκεται για πολλοστή φορά στο επίκεντρο αρνητικής δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες. Τον Απρίλιο ήταν τα αστικά που σε πήγαιναν... Βουδαπέστη, γιατί κανένας δεν είχε φροντίσει να ρωτήσει πώς αλλάζει η φωτεινή ένδειξη στην πρόσοψη, όταν έγινε η προμήθεια με χρονομίσθωση από την ουγγρική πρωτεύουσα. Σήμερα είναι ο καύσωνας, που οδήγησε πίσω στα αμαξοστάσια τα περίφημα λεωφορεία της Λειψίας, που ένα χρόνο πριν αγόρασε και παραχώρησε στον ΟΑΣΘ ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Από τα 49 που αποκτήθηκαν τελικά από την αδελφοποιημένη γερμανική πόλη, αυτά που κυκλοφορούσαν στους δρόμους δεν ξεπερνούσαν τα 15 με 17, λόγω διάφορων προβλημάτων που παρουσίασαν, έλλειψης τεχνογνωσίας για την επίλυσή τους και απουσίας ανταλλακτικών.

Τα 17 ακινητοποιήθηκαν τις τελευταίες μέρες με πρωτοβουλία των εργαζόμενων, όπως προβλέπεται από τον κανονισμό, καθώς τόσο αυτά όσο και το σύνολο των 49 δεν διαθέτουν κλιματισμό! Με το θερμόμετρο να «φλερτάρει» αυτές τις μέρες με τους 40 βαθμούς Κελσίου, στο εσωτερικό των οχημάτων αναπτύσσονται θερμοκρασίες που μπορεί να ξεπεράσουν και τους 60 βαθμούς, για τον επιπλέον λόγο ότι τα συγκεκριμένα λεωφορεία δεν έχουν ούτε ανοιγόμενα παράθυρα, παρά μόνο δύο μικρά φινιστρίνια σε κάποια απ’ αυτά.

Μαζί με τα «γερμανικά», στα αμαξοστάσια οδηγήθηκαν και άλλα λεωφορεία, λόγω βλάβης ή ανεπαρκούς λειτουργίας του κλιματισμού. Συνολικά, σύμφωνα με το Συνδικάτο Εργαζόμενων στον Οργανισμό, έχουν βγει εκτός κυκλοφορίας περίπου 50 οχήματα σε ένα σύνολο 300 διαθέσιμων, δηλαδή το 1/6 του στόλου των περίπου 300 διαθέσιμων σήμερα οχημάτων.

Αν, μάλιστα, ληφθεί υπόψη η δήλωση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΣΘ Γιώργου Σκόδρα, στο Ράδιο Θεσσαλονίκη, ότι το θερμοκρασιακό όριο για την κυκλοφορία ενός λεωφορείου χωρίς κλιματισμό είναι οι 28 βαθμοί Κελσίου, θα πρέπει να περιμένει κανείς ότι τα συγκεκριμένα οχήματα θα είναι παροπλισμένα όχι μόνο σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, αλλά τουλάχιστον για 6 μήνες τον χρόνο!

Λεωφορεία χωρίς παράθυρα και χωρίς κλιματισμό...

«Ο κανονισμός λέει πως αν η θερμοκρασία στο εσωτερικό ξεπερνάει τους 28 βαθμούς, ανάβουμε κλιματιστικό, με ανοιχτά παράθυρα, σύμφωνα με την οδηγία του ΕΟΔΥ για τον κορωνοϊό. Αντίστοιχα, αν πέφτει κάτω από 15 βαθμούς, ανάβουμε θέρμανση», επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Γιάννης Δήμκας.

Ρελάνς διοίκησης και «εμφύλιος» με τους εργαζόμενους

Ο επικεφαλής του Οργανισμού επιμένει πως παρ' όλα αυτά δεν ήταν λάθος η επιλογή του Δήμου Θεσσαλονίκης και του ΟΑΣΘ για την προμήθεια των συγκεκριμένων λεωφορείων, ενώ εξαπολύει επίθεση κατά του Συνδικάτου, κατηγορώντας τους «άεργους συνδικαλιστές» πως βρήκαν ως πρόσχημα το σύστημα κλιματισμού, προκειμένου να αποσύρουν λεωφορεία από την κυκλοφορία. Τους προειδοποίησε πως θα ελεγχθούν ένα προς ένα τα οχήματα που οδηγήθηκαν στα αμαξοστάσια, ενώ σε μια πρωτοφανή ρελάνς κατήγγειλε πως έχει ξεκινήσει έλεγχο γνησιότητας τίτλων σπουδών που έχει καταθέσει το προσωπικό και έχει ήδη εντοπίσει 15 πλαστά πτυχία, με βάση τα οποία κάποιοι έχουν προσληφθεί ή έχουν ανέβει μισθολογικά κλιμάκια.

Απαντώντας το Συνδικάτο, κατήγγειλε τον κ. Σκόδρα για παραλήρημα σε κατάσταση πανικού και προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης.

Οι εκπρόσωποι των εργαζόμενων ρωτούν τον επικεφαλής του Οργανισμού, μεταξύ άλλων, 

  • γιατί συναίνεσε στην παραλαβή των 49 λεωφορείων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, παρόλο που κανένα δεν διαθέτει κλιματισμό, ούτε παράθυρα. 
  • γιατί από τα 180 λεωφορεία leasing κυκλοφορούν σήμερα 136, εκ των οποίων πολλά θα αποσυρθούν λόγω έλλειψης ή υπολειτουργίας κλιματιστικών, ενώ ούτε αυτά διαθέτουν παράθυρα. 
  • γιατί, ενώ τους πρώτους μήνες ανάληψης των καθηκόντων του, κυκλοφορούσαν 305-310 κατά μέσο όρο λεωφορεία του Ο.Α.Σ.Θ. (Δημόσια περιουσία), σήμερα κυκλοφορούν 131 λεωφορεία.
  • γιατί στα αμαξοστάσια του Ο.Α.Σ.Θ. παραμένουν παροπλισμένα μεγάλος αριθμός δημόσιων λεωφορείων του Ο.Α.Σ.Θ., και μάλιστα αρκετά εξ αυτών για βλάβες ευτελούς κόστους;

«Θα σας προτείναμε, στις καθημερινές μετακινήσεις σας, να αφήσετε για μία ημέρα μόνο την υπηρεσιακή μερσεντές και να επιβιβαστείτε σε ένα λεωφορείο χωρίς παράθυρα και με υπολειτουργούντα κλιματισμό. Ίσως έτσι αφουγκραστείτε επιτέλους το επιβατικό κοινό και αναθεωρήσετε την άποψή σας ότι για όλα φταίνε οι εργαζόμενοι και οι εκπρόσωποί τους», καταλήγουν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v