Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δυναμική παρέμβαση ΣΜΕΧΑ για την κρίση στο ΧΑΑ

Πλήθος ριζοσπαστικών προτάσεων για την υπέρβαση της κρίσης που ταλανίζει το ΧΑΑ έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο ΣΜΕΧΑ, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι η παράταση της χρηματιστηριακής κρίσης αφορά πλέον στο σύνολο της πραγματικής ελληνικής οικονομίας. Δείτε το πλήρες κείμενο.

Δυναμική παρέμβαση ΣΜΕΧΑ για την κρίση στο ΧΑΑ
Προτάσεις για τη βελτίωση της χρηματιστηριακής αγοράς, που περιλαμβάνουν 9 ξεχωριστές ενότητες, έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΜΕΧΑ.

Οπως επισημαίνεται στην πολυσέλιδη (13 σελίδες) παρέμβαση του ΣΜΕΧΑ, η παράταση της χρηματιστηριακής κρίσης δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, τα οποία ξεπερνούν τον χρηματιστηριακό χώρο και αφορούν πλέον το σύνολο της πραγματικής ελληνικής οικονομίας.

Η σημειούμενη απόκλιση, όπως τονίζεται, κατά το πρόσφατο διάστημα, των διεθνών χρηματιστηριακών δεικτών από το Γενικό Δείκτη Τιμών του Χ.Α.Α. συνιστά μια ιδιαίτερα σοβαρή αρνητική εξέλιξη, δεδομένου ότι το Ελληνικό Χρηματιστήριο έχει υποχωρήσει περισσότερο σε σχέση με τα υπόλοιπα διεθνή χρηματιστήρια.

”Δεδομένου του μεγέθους και της σοβαρότητας της κρίσης, τα μέλη του ΣΜΕΧΑ προτείνουν ένα πλαίσιο προβληματισμού και θέσεων προς συζήτηση, με στόχο τη σταθεροποίηση και ανάπτυξη. Θέτουμε σαν υπέρτατο στόχο το συμφέρον των μετόχων των εισηγμένων εταιριών και την πρόοδο της ελληνικής κεφαλαιαγοράς που ταυτίζεται με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας”, τονίζεται με έμφαση στην ανακοίνωση του ΣΜΕΧΑ.

Οι 9 ενότητες αφορούν σε αναπτυξιακά μέτρα, τις εισηγμένες εταιρίες (συμπεριλαμβανομένων και των εισηγμένων εταιριών κρατικού ελέγχου, την εισαγωγή εταιριών στο ΧΑΑ, την ευθύνη των αναδόχων, για τη στρατηγική και το καθεστώς του Χρηματιστηρίου (Χρηματιστήριο, θεσμικά και διαδικαστικά), το Χρηματιστήριο Παραγώγων, τις χρηματιστηριακές εταιρίες, τα μέτρα για αγορά και διακράτηση μετοχών και τέλος, προτάσεις για την αλλαγή της εικόνας του ΧΑΑ.

Στην πρώτη ενότητα των μέτρων ο ΣΜΕΧΑ ζητεί τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, των ασφαλιστικών εισφορών και του κόστους γενικότερα των εισηγμένων στο ΧΑΑ επιχειρήσεων ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά τους, αλλά και την κατάργηση του φόρου συναλλαγών (0,30%) στις πωλήσεις.

Ο ΣΜΕΧΑ στο πλαίσιο της ενότητας ”εισηγμένες εταιρίες” ζητεί μεταξύ άλλων την εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων το συντομότερο δυνατόν, καθώς και την εφαρμογή ενιαίων προτύπων ως προς την ελεγκτική διαδικασία.

Ζητείται επίσης η διαμόρφωση πλαισίου υποχρεωτικής προαναγγελίας εκτίμησης αποτελεσμάτων, όποτε υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις που επηρεάζουν τα αποτελέσματα (κατ’αντιστοιχία με την ισχύουσα στις ΗΠΑ πρακτική των warnings), με στόχο την προστασία του επενδυτικού κοινού και τον περιορισμό της αξιοποίησης της εσωτερικής πληροφόρησης.

Σημειώνεται επίσης, πως θα πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα ως προς τα ανωτέρω για τις εταιρίες, οι μετοχές των οποίων συμμετέχουν στους δείκτες, δεδομένου ότι η επιλεκτική γνωστοποίηση εκ μέρους τους δημιουργεί στρεβλώσεις, ενώ ζητείται και αυστηρότατος έλεγχος αυτεπάγγελτα κάθε ευαίσθητης εταιρικής ανακοίνωσης που δημιουργεί υπόνοιες για κατάχρηση εσωτερικής πληροφόρησης.

Σε ό,τι αφορά στις εισηγμένες εταιρίες κρατικού ελέγχου ζητείται η ιδιωτικοποίηση των εταιριών που ελέγχονται από το κράτος και όχι η ιδιωτικοποίησή τους, ενώ επισημαίνεται ότι θα πρέπει να μην υπάρχει ειδικός τρόπος μεταχείρισης των εταιριών κρατικού ελέγχου κατά την εισαγωγή τους στο ΧΑΑ και την διαπραγμάτευση των μετοχών τους σ’αυτό, και οι εταιρίες αυτές θα πρέπει να ακολουθούν τους κανόνες και διαδικασίες που ισχύουν για όλες τις εισηγμένες εταιρίες.

Σε ό,τι αφορά στην εισαγωγή νέων εταιριών στο ΧΑΑ επισημαίνεται ότι η αθρόα εισαγωγή εταιριών στο ΧΑΑ, ο καθορισμός υπέρμετρα υψηλών τιμών από τους αναδόχους, τα προνόμια σε κάποιους κλάδους (π.χ. ΜΜΕ, κρατικές, κυρίων μετόχων μεγάλης ισχύος) και οι μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου των εισηγμένων εταιρειών αποτέλεσαν σε σχέση με τη μείωση της κερδοφορίας των εισηγμένων εταιριών αιτία απορρόφησης ρευστότητας και δημιουργίας συνθηκών κρίσης στο ΧΑΑ.

Πιστεύουμε, επισημαίνει ο ΣΜΕΧΑ, ότι η εξυγίανση του συστήματος εισαγωγής εταιριών στο ΧΑΑ και ο συστηματικός έλεγχος των Αυξήσεων Κεφαλαίου, ειδικά στις περιπτώσεις που μέτοχοι συμμετέχουν όχι με καταβολή μετρητών θα αποτελέσει βασικό μοχλό εξυγίανσης όλης της αγοράς.

Για το λόγο αυτό ο ΣΜΕΧΑ επισημαίνει πως θα πρέπει να υπάρξει αναπροσαρμογή των ορίων των ιδίων κεφαλαίων που απαιτούνται για εισαγωγή των εταιριών και δημιουργία τριών αγορών πέραν της ΝΕΧΑ (κύριας, δευτερεύουσας και παράλληλης), ενώ προτείνεται η εισαγωγή των Εταιριών Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου να γίνεται με βάση το παλαιό καθεστώς.

Παράλληλα, ο ΣΜΕΧΑ διατυπώνει τις επιφυλάξεις του για την πιθανολογούμενη ένταξη του ΧΑΑ στο Euronext, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά:

”Εκφράζουμε φόβους για περιθωριακό ρόλο των ελληνικών εταιριών σε μια τέτοια αγορά και τελική περιθωριοποίηση της πλειοψηφίας των ελληνικών εισηγμένων εταιριών ακόμη και των λεγόμενων blue chips. Ο κλάδος μας πρέπει να συμμετέχει ισότιμα στην διαμόρφωση στρατηγικής στην αγορά. Πιστεύουμε ότι το οποιοδήποτε επόμενο βήμα πρέπει να γίνει με διαφανείς διαδικασίες και να έχει τη στήριξη όλων των παραγόντων της αγοράς, των χρηματιστηριακών εταιριών αλλά και των εισηγμένων εταιριών. Συναντήσεις για αυτά τα θέματα πάντοτε παρουσία εκπροσώπου ΣΜΕΧΑ”.

Παράλληλα, ο ΣΜΕΧΑ τάσσεται κατά της δημιουργίας της ΕΑΓΑΚ, προτείνοντας την πρόσβαση σε τρίτες αγορές είτε με εξ αποστάσεως συμμετοχή ή με σταυροειδείς συναλλαγές, ενώ οι εταιρίες του ομίλου ΕΧΑΕ θα παράσχουν τις δομές για τη διευκόλυνση των συναλλαγών, όπως πλατφόρμες σύνδεσης, εκκαθάρισης και θεματοφυλακής.

”Το αναθεωρημένο business plan θα πρέπει να αποτελεί οδηγό για τη Διοίκηση και τη χάραξη της πορείας, αποκλειομένων κάθε πολιτικών ή άλλων μη οικονομικών πιέσεων”, τονίζει ο ΣΜΕΧΑ.



Ως προς τη διοίκηση του ΧΑΑ ο ΣΜΕΧΑ προτείνει αποτελεσματική και λιτή διοίκηση, διεύρυνση της συμμετοχής των μετόχων (ΑΧΕ) στο Δ.Σ., πρόεδρο από τον ΣΜΕΧΑ και διευθύνοντα σύμβουλο τον εκπρόσωπο του υπουργού και τη θέσπιση θέσης υπηρεσιακού γενικού διευθυντή.



Επίσης ο ΣΜΕΧΑ εκφράζει τις επιφυλάξεις του για την εισαγωγή του Ειδικού Διαπραγματευτή, ζητά τη μετατροπή του Επικουρικού Κεφαλαίου σε Τράπεζα και την εκκαθάριση των χρηματιστηριακών συναλλαγών από την Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς επίσης και τη μείωση των ωρών λειτουργίας του ΧΑΑ για την αύξηση του όγκου των συναλλαγών και της ρευστότητας.

Σε ό,τι αφορά στο ΧΠΑ, ο ΣΜΕΧΑ ζητά την αποκατάσταση των αδιαπέραστων σινικών τειχών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ανάμεσα σε όσους γνωρίζουν τις μεγάλες εντολές στο ΧΑΑ και στους ειδικούς διαπραγματευτές παραγώγων από τη μία πλευρά και στους ειδικούς διαπραγματευτές παραγώγων και στους λογαριασμούς πελατείας παραγώγων από την άλλη.

Ζητά επίσης, την αντικατάσταση του δείκτη FTSE-ASE 20 από δείκτη ελληνικής κατασκευής, ο οποίος δεν θα επηρεάζεται από την υψηλή στάθμιση μιας μετοχής ή/και μιας κατηγορίας μετοχών, η οποία μπορεί να διευκολύνει πρακτικές χειραγώγησης.

Σε αρκετά χρηματιστήρια της Ευρώπης, όπως επισημαίνεται, η στάθμιση των επιμέρους μετοχών στους χρησιμοποιούμενους δείκτες δεν ξεπερνούν συγκεκριμένο ποσοστό (π.χ. 10%).



Ειδική αναφορά γίνεται σο πρόβλημα επιβίωσης των χρηματιστηριακών εταιριών λόγω της κρίσης προτείνοντας τη λήψη 16 μέτρων για την υπέρβαση του προβλήματος.

Μεταξύ άλλων ζητείται να βρεθεί τρόπος χρηματοδότησης του margin, ενώ προτείνεται ο λογαριασμός Margin να ανοίγεται στην κάθε ΑΧΕ/ΑΧΕΠΕΥ και όχι σε ανταγωνιστικές τράπεζες που ονομάσθηκαν ”MARGIN BANK” όπως τώρα με αποτέλεσμα να αποκαλύπτονται όλα τα στοιχεία των πελατών των ΑΧΕ/ΕΠΕΥ, φαινόμενο μοναδικό που δεν εφαρμόζεται σε καμιά άλλη χώρα.

Προτείνεται επίσης ως προς το margin, να τροποποιηθεί το ανώτατο όριο πίστωσης σε 500.000 ευρώ ανά πελάτη από 150.000 ευρώ που ισχύει σήμερα, ενώ προτείνεται να καθορισθεί κατώτατο όριο πίστωσης 100.000 ευρώ ανά πελάτη.

Προτείνονται τέλος σειρά μέτρων (κίνητρα) για αγορά και διακράτηση μετοχών, αλλά και για τη βελτίωση της εικόνας του ΧΑΑ.

Ειδικότερα ο ΣΜΕΧΑ προτείνει:

1. Να μην δημοσιοποιούνται με δελτίο τύπου τα πρόστιμα από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, όπως συμβαίνει αντίστοιχα με την Τράπεζα της Ελλάδος, παρά μόνο σε περιπτώσεις ταυτόχρονης έγκλησης για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος. Σε περίπτωση συνέχισης δημοσιοποίησης, να θεσμοθετηθεί η ανακοίνωση με δελτίο τύπου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των δικαστικών αποφάσεων που αναιρούν ή διαφοροποιούν τις ποινές.

2. Να ξεκινήσει διάλογος με την ΕΣΗΕΑ για την δεοντολογία του χρηματιστηριακού ρεπορτάζ. Να θεσμοθετηθεί η πιστοποίηση των δημοσιογράφων που ασχολούνται με το χρηματιστηριακό ρεπορτάζ.

3. Να ξεκινήσει διάλογος με τις δικαστικές αρχές, προκειμένου να αποφεύγεται η δυσφήμιση εισηγμένων ή χρηματιστηριακών εταιριών, χωρίς να υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση, στηρίζουμε τον θεσμό ειδικού χρηματιστηριακού δικαστηρίου, όπου θα εκδικάζονται οι υποθέσεις που δεν θα ρυθμίζονται από τον Μεσολαβητή, με σκοπό την συντομότερη έκδοση αποφάσεων από εξειδικευμένους δικαστές, δεδομένης της ευαισθησίας που υφίσταται στον χώρο των χρηματιστηριακών υπηρεσιών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο