Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τουρισμός: Μεταπασχαλινό τσεκ-απ αγορών

Οι αγορές-ατμομηχανές του καλοκαιριού, η επιστροφή των ανταγωνιστών και οι συνέπειες των early bookings. Στην αναμονή οι ξενοδόχοι για το πιθανό... «λιώσιμο» των ρωσικών πάγων. Πρόκληση η επιμήκυνση της περιόδου.

Τουρισμός: Μεταπασχαλινό τσεκ-απ αγορών

Από το μετα-Πασχαλινό τσεκ-απ των ευρωπαϊκών (κυρίως) αγορών η οποία θα αποτυπωθεί στα πρώτα τσάρτερ που θα φθάσουν στις πιο δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της χώρας μετά τα μέσα Απριλίου θα αρχίσει να σχηματοποιούνται οι φετινές επιδόσεις και ο συνολικός «έλεγχος προόδου» του ελληνικού τουρισμού.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και Α’ Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γρηγόρης Τάσιος παραπέμπει στην εικόνα των τσάρτερ που θα φθάσουν στο τρίγωνο προορισμών Κρήτη-Ρόδος-Κως. Ένα τρίγωνο που αποτελεί τον κινητήριο άξονα των δύο κύριων μηχανών (Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης) του μαζικού τουρισμού που προσελκύει η χώρα μέσω των μεγάλων τουρ οπερέϊτορ.

Το τουριστικό ρεύμα που θα κατευθυνθεί στους προορισμούς του Νότιου Αιγαίου και της Κρήτης, αλλά και η χρονική κατανομή των αφίξεων θα κρίνουν πολλά για την εξέλιξη της χρονιάς. Ας σημειωθεί πως οι δύο συγκεκριμένες περιφέρειες αντιπροσωπεύουν από κοινού το 47% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, το 50% των συνολικών ταξιδιωτικών εισπράξεων και το 41,7% των διανυκτερεύσεων που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα το 2017 (στοιχεία Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων-ΙΤΕΠ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας-ΞΕΕ).

Όπως επισημαίνει στο Euro2day.gr ο επικεφαλής της ΠΟΞ η όποια φετινή άνοδος θα εξαρτηθεί από την τουριστική κίνηση στα «άκρα» (κατ’ άλλους «φτερά») της κύριας τουριστικής περιόδου.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΤΕΠ το τετράμηνο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου αντιπροσωπεύει το 70% των ξένων επισκεπτών που φθάνουν στη χώρα και σχεδόν το 80% των διανυκτερεύσεων. Στο απόλυτο δίμηνο αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου οι διανυκτερεύσεις ξεπερνούν τα 13 εκατ. ανά μήνα, ενώ στους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο τα μεγέθη πέφτουν στα επίπεδα των 12,5-13 εκατ. διανυκτερεύσεων.

Η πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες του χώρου είναι πως τα πολλά έσοδα προέρχονται από το δίμηνο αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου. Όμως, στο συγκεκριμένο δίμηνο οι δημοφιλέστεροι προορισμοί της χώρας έχουν πιάσει «ταβάνι» και δεν έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν ακόμα περισσότερους τουρίστες αφού εξαφανίζονται (συνήθως) τα δωμάτια.

Αναπόφευκτα, το μεγάλο στοίχημα των ξενοδόχων αφορά στον αναπροσανατολισμό κρατήσεων προς τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο αλλά και Μάϊο-Οκτώβριο. Επί της ουσίας το στοίχημα αφορά το διάστημα από 1 Μαΐου μέχρι 15 Ιουνίου και από 15 Σεπτεμβρίου έως τέλος Οκτωβρίου. Το δεύτερο μισό του Ιουνίου και το πρώτο μισό του Σεπτεμβρίου έχουν ούτως ή άλλως υψηλή ζήτηση και θεωρούνται τμήμα της βασικής τουριστικής περιόδου.

Το θέμα είναι πως στα δύο «φτερά» της περιόδου οι τιμές των καταλυμάτων είναι σημαντικά χαμηλότερες. Οπότε, ακόμα κι αν γεμίσουν οι προορισμοί από κόσμο, τα έσοδα θα είναι σημαντικά χαμηλότερα από την περίοδο αιχμής.

Γνωστός μεγαλοξενοδόχος περιέγραφε ως εξής τα έσοδα των επιχειρήσεων του χώρου κατά τις διάφορες περιόδους του καλοκαιριού: τον Αυγούστου εξασφαλίζουμε το ψωμί μας, τον Ιούλιο το αλείφουμε με βούτυρο και από τον Μάϊο-Ιούνιο και Σεπτέμβριο-Οκτώβριο θα εξαρτηθεί αν και πόσο μέλι θα έχουμε για να βάλουμε από πάνω…

Οι εισπράξεις

Το θέμα των εισπράξεων θα αποτελέσει, πιθανότητα, κεντρικό πεδίο αναφορών της φετινής τουριστικής περιόδου λόγω της επιστροφής του ανταγωνισμού στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά και των προτιμήσεων των ταξιδιωτών από τις ευρωπαϊκές αγορές. Μιλώντας στο Euro2day.gr ο επικεφαλής της ΠΟΞ Γρ. Τάσιος επισημαίνει με έμφαση πως το 60-65% των δωματίων έχουν διατεθεί από τα ελληνικά ξενοδοχεία μέσω της αγοράς πρόωρων κρατήσεων (early bookings). Με ότι αυτό συνεπάγεται για οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων στο τέλος του χρόνου.

Γερμανία και Βρετανία θα είναι οι αγορές στις οποίες θα στηριχτεί κατά βάση ο ελληνικός τουρισμός το φετινό καλοκαίρι, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις παραγόντων του χώρου. Είναι οι αγορές που καταγράφουν την υψηλότερη ζήτηση η οποία αποτυπώνεται στην αύξηση των προγραμματισμένων θέσεων σε αεροπορικά δρομολόγια για το φετινό καλοκαίρι. Ενδεικτικό της ζήτησης από τις δύο συγκεκριμένες αγορές είναι το γεγονός πως μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2018 είχαν προγραμματιστεί 4 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις για τη φετινή θερινή περίοδο (στοιχεία Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων, SETE Intelligence). Οι προγραμματισμένες θέσεις αντιστοιχούν σε αύξηση 45% από τη Γερμανία και 20% από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ένα μεγάλο ερωτηματικό, την ίδια στιγμή, αιωρείται πάνω από την αγορά της Ρωσίας. Οι προκρατήσεις «έτρεχαν» με +30%-+35% μέχρι και το δεύτερο δεκαήμερο Ιανουαρίου αλλά στη συνέχεια «πάγωσαν» όπως συμφωνούν ξενοδόχοι και τουρ οπερέϊτορ.

Από τις επαφές Ελλήνων ξενοδόχων με Ρώσους τουρ οπερέϊτορ στη Μόσχα κατά τη διάρκεια των τουριστικών εκθέσεων που διοργανώθηκαν στη Μόσχα τον περασμένο μήνα, μετέφεραν την εκτίμηση πως οι Ρώσοι επισκέπτες στην Ελλάδα το 2018 ενδέχεται να πλησιάσουν το 1 εκατ. (σ.σ. 418 χιλιάδες το 2017).

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι Τούρκοι ξενοδόχοι πραγματοποιούσαν δυναμικό comeback με χαμηλές τιμές. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, είναι πως τις μέρες των εκθέσεων της Μόσχας η Τουρκία κατέγραφε 1 εκατ. περισσότερες κρατήσεις από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Ταυτόχρονα, ο όγκος κρατήσεων που δέχονται τα τουρκικά ξενοδοχεία φέρεται να είναι αυτή την περίοδο πέντε έως έξι φορές μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο που δέχονται τα ελληνικά.

Στελέχη τουρ οπερέϊτορ απέδιδαν σε μεγάλο βαθμό το «πάγωμα» των κρατήσεων για Ελλάδα μετά το τέλος Ιανουαρίου στις προεδρικές εκλογές της Ρωσίας και αισιοδοξούν πως η ροή των κρατήσεων θα εξομαλυνθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα.

Ξενοδοχειακές πηγές στην Ελλάδα, από την άλλη πλευρά, αποδίδουν το «πάγωμα» κρατήσεων από τη Ρωσία στην τακτική Ελλήνων ξενοδόχων να μην παρατείνουν την περίοδο πρόωρων κρατήσεων (early bookings) όπως έκαναν άλλες χρονιές. Κι αυτό καθώς προσδοκούσαν να επωφεληθούν από την υψηλή ζήτηση από Γερμανία και Βρετανία.

Πληροφορίες του Euro2day.gr αναφέρουν πως το προηγούμενο διάστημα Ρώσοι τουρ οπερέϊτορ διέθεταν πακέτα ακόμα και κάτω του κόστους για να περιορίσουν τη ζημιά. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες υπάρχουν περιπτώσεις τουρ οπερέϊτορ που ζήτησε ακυρώσεις δρομολογίων από τις αεροπορικές με τις οποίες συνεργάζονται, εφόσον δεν αναστραφεί άμεσα η εξέλιξη των κρατήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v