Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣΥΡΙΖΑ: Οχι στην εξίσωση πτυχίων ΑΕΙ - ιδιωτικών κολεγίων

Μετά τα εργασιακά και τις ασφαλιστικές αλλαγές, η αξιωματική αντιπολίτευση ανοίγει μέτωπο με την κυβέρνηση για την προωθούμενη ρύθμιση της «εξίσωσης». Στο ίδιο πνεύμα οι αντιδράσεις ΕΜΠ, ΑΠΘ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

ΣΥΡΙΖΑ: Οχι στην εξίσωση πτυχίων ΑΕΙ - ιδιωτικών κολεγίων

Η σημερινή εκλογή της νέας Προέδρου της Δημοκρατίας με ευρύτατη πλειοψηφία θα δώσει την πρώτη και τελευταία -πλην εξελίξεων στα εθνικά- εικόνα συναίνεσης στη Βουλή, τουλάχιστον μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων.

Όπως φάνηκε και από τη χθεσινή ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στην κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματός του, η αξιωματική αντιπολίτευση αφήνει οριστικά πίσω τη μετεκλογική αμηχανία και αναμονή. Kι αυτό, όχι επειδή πέρασε το... παραδοσιακό εξάμηνο της «περιόδου χάριτος», αλλά διότι η κυβέρνηση ξεδιπλώνει με γοργούς ρυθμούς την πολιτική της σε κρίσιμα κοινωνικά πεδία -από το νέο ασφαλιστικό και τις παρεμβάσεις στα εργασιακά (ξηλώνοντας προστατευτικές πολιτικές της προηγούμενης κυβέρνησης) μέχρι τις παρεμβάσεις στην Παιδεία, με αιχμή την εξίσωση των πτυχίων των ΑΕΙ με εκείνα των κολεγίων-παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.

Ο ίδιος ο κ. Τσίπρας, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και το στελεχικό δυναμικό του επιστρέφουν στην προ 2015 τακτική, «έχοντας πλέον την απαραίτητη εμπειρία από την υπερτετραετή διακυβέρνηση και χωρίς τους φραγμούς που έβαζαν οι μνημονιακές υποχρεώσεις», όπως λένε.

Σ' αυτό το πλαίσιο, ο ΣΥΡΙΖΑ μπήκε δυναμικά στη νέα χρονιά αναδεικνύοντας «τον εργασιακό μεσαίωνα που επιστρέφει», ενώ ακονίζει τα «μαχαίρια» για τις μάχες των ασφαλιστικών και εκπαιδευτικών αλλαγών.

«Εκπρόσωπος των κολεγίων η κα Κεραμέως»

Ως προς τις τελευταίες, στο στόχαστρο μπήκε η ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας («άρθρο 50» στο σχετικό νομοσχέδιο) με την οποία εξισώνονται τα πτυχία των ΑΕΙ με εκείνα των κολεγίων που λειτουργούν στη χώρα ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Το κεντρικό επιχείρημα είναι ότι με τη ρύθμιση αυτή καταργείται στην πράξη το «άρθρο 16» του Συντάγματος που ορίζει ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι δημόσια, υποβαθμίζοντας τα πτυχία και τους πτυχιούχους των ΑΕΙ. Όπως έδειξαν οι τελευταίες εξελίξεις, αρωγός σ' αυτό το «κίνημα» για την απόσυρση της διάταξης είναι μια σειρά από πανεπιστημιακά ιδρύματα (ΕΜΠ, ΑΠΘ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) και οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ), καθώς αντιδρούν στην εν λόγω διάταξη και ζητούν, επίσης, την απόσυρσή της.

Σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση, «Η υπουργός Παιδείας κα Κεραμέως συμπεριφέρεται σαν εκπρόσωπος των κολεγίων και των ιδιωτικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στην εκπαίδευση. Με διάταξη που δεν τέθηκε ποτέ σε διαβούλευση, δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους των ιδιωτικών κολεγίων να γίνονται δεκτοί από το ΑΣΕΠ για διορισμό στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση».

Όπως προσθέτουν, για να ικανοποιήσει η υπουργός τα αιτήματα των κολεγιαρχών, επικαλείται το ευρωπαϊκό δίκαιο. «Όμως η ρύθμιση που προωθεί είναι πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και, πέραν της ταξικής μεροληψίας, δημιουργεί σοβαρά ζητήματα εκπαιδευτικής επάρκειας, ποιότητας, αλλά και ‘αριστείας’», τονίζουν.

Για να περάσει αυτό το σχέδιο και να δημιουργηθούν «πελάτες» για τα ιδιωτικά κολέγια, η κυβέρνηση κλείνει 37 τμήματα Πανεπιστημίων, μειώνει τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων κατά 20% και εισάγει ανταποδοτικά, ιδιωτικο-οικονομικά και τιμωρητικά κριτήρια αξιολόγησης.

«Θεσπίζει ένα νέο σύστημα χρηματοδότησης των ΑΕΙ, για το οποίο είναι "ιδεολογικά υπερήφανη". Για πρώτη φορά συνδέει τη χρηματοδότηση με την αξιολόγηση (μοντέλο 80-20: 80% γενικά κριτήρια, 20% ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια), προδιαγράφοντας τη μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ κατά 20% και ναρκοθετώντας το μέλλον των περιφερειακών ιδρυμάτων», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Στον αντίποδα, εμφανίζουν τις πολιτικές της προηγούμενης κυβέρνησης που, παρά τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, «αναμόρφωσε και διεύρυνε τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας με τρόπο συνεκτικό, μετά από ευρεία διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια και την ακαδημαϊκή κοινότητα».  Όπως αναφέρουν, αύξησε τη χρηματοδότηση σε Παιδεία και Έρευνα, στελέχωσε τα ιδρύματα με μέλη ΔΕΠ και νέους ερευνητές, θέσπισε ακαδημαϊκούς κανόνες σε όλα τα επίπεδα σπουδών, αντιμετώπισε χρόνιες στρεβλώσεις και προώθησε τη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων.

«Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κινείται ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση: συρρίκνωση, υποχρηματοδότηση, κλείσιμο και αναστολή σε ό,τι αφορά τη δημόσια εκπαίδευση», καταλήγουν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v