Το παλλάδιο ανήλθε άνω των 1.000 δολαρίων η ουγγιά για πρώτη φορά από το 2001, καθώς αυξάνεται η παγκόσμια ζήτηση για το μέταλλο που χρησιμοποιείται στους καταλυτικούς μετατροπείς των οχημάτων που καίνε βενζίνη.
Οι τιμές εκτοξεύτηκαν σήμερα μέχρι και 1,6% στα 1.007,42 δολάρια η ουγγιά, πριν υποχωρήσουν ελαφρώς στα 1.005,57 δολάρια στο Λονδίνο.
Το μέταλλο είναι μεταξύ των εμπορευμάτων που εμφανίζουν φέτος τις καλύτερες επιδόσεις: έχει σημειώσει άνοδο 48% μέχρι στιγμής, δηλαδή παραπάνω από τρεις φορές την άνοδο του χρυσού και περίπου 10 φορές την άνοδο του αδελφού μετάλλου, της πλατίνας.
«Το παλλάδιο συνεχίζει να οδηγείται από το θετικό momentum που έχουν δημιουργήσει οι προσδοκίες ελλείμματος στην προσφορά εν μέσω αυξανόμενης ζήτησης», εξήγησε ο Ole Hansen, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων στην Saxo Bank.
Τα βιομηχανικά μέταλλα έχουν ενισχυθεί φέτος καθώς ανακάμπτει η παγκόσμια οικονομία, ενώ και ο χαλκός ξεπέρασε σήμερα τα 7.000 δολάρια ανά μετρικό τόνο για πρώτη φορά από το 2014, επισημαίνει το Bloomberg.
Στο μεταξύ το παλλάδιο έγινε πιο ακριβό σε σύγκριση με την πλατίνα τον περασμένο μήνα, για πρώτη φορά εδώ και 16 χρόνια. Το αδελφό μέταλλο χρησιμοποιείται για να περιορίζει τους ρύπους στα οχήματα ντίζελ, τα οποία είναι πλέον λιγότερο δημοφιλή -ιδιαίτερα στη δυτική Ευρώπη-, αφότου κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες παραδέχθηκαν χειραγώγηση των δοκιμών ρύπων.
Σύμφωνα με τη Citigroup, τα πράγματα μπορεί να επιδεινωθούν ακόμη περισσότερο για την πλατίνα καθώς το μερίδιο αγοράς των ευρωπαϊκών ντίζελ ενδέχεται να είναι το μισό μέχρι το 2025, πιθανώς εξαλείφοντας ζήτηση 300.000 με 600.000 ουγγιών μέσα στα επόμενα 10 χρόνια. Το παλλάδιο, αντιθέτως, αναμένεται να παραμείνει σε έλλειμμα, αν και θα αρχίσει να παρατηρείται χαλάρωση μακροπρόθεσμα, τονίζει η τράπεζα.
Πωλήσεις αυτοκινήτων
«Παρά την αντιστροφή στο spread παλλαδίου/πλατίνας στα τέλη του Σεπτεμβρίου, παραμένουμε θετικοί στο παλλάδιο βραχυπρόθεσμα», δήλωσαν αναλυτές της Citigroup σε έκθεσή τους. «Ωστόσο, οι μόνιμοι κίνδυνοι υποκατάστασης εμποδίζουν μια απόλυτα αισιόδοξη άποψη για το παλλάδιο μακροπρόθεσμα», επισήμαναν.
Επιπλέον η United Overseas Bank προέβλεψε την περασμένη εβδομάδα ότι η αυξανόμενη ζήτηση για συσκευές ελέγχου εκπομπών ρύπων βενζίνης θα στηρίξει το παλλάδιο και νθσυνεχίσει να πυροδοτεί καλύτερες επιδόσεις από την πλατίνα.
Στο μεταξύ οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη επιταχύνθηκαν τον Αύγουστο, καθώς η ανάπτυξη της οικονομίας ενθάρρυνε τις αγορές και οι γαλλικές κατασκευάστριες PSA (Peugeot) και Renault κέρδισαν αγοραστές νέων SUVs και αυτοκινήτων τύπου hatchback.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων πρόκειται να ενισχυθούν κι άλλο έτος, καθώς οι κατασκευαστές προσφέρουν κίνητρα για να «ανταλλάξουν» παλαιότερα ντίζελ με μοντέλα που ανταποκρίνονται με τα πιο αυστηρά πρότυπα εκπομπών ρύπων -ιδιαίτερα εν μέσω πίεσης από τη γερμανική κυβέρνηση μετά το dieselgate.