Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Hertz, Avis, Sixt και Europcar σε μάχη επιβίωσης

Χτύπημα ως «μεγαλύτερο από την 11η Σεπτεμβρίου και την ύφεση του 2008 μαζί», δέχτηκε ο κλάδος. Οι κινήσεις για διάσωση, οι ανάγκες σε ρευστότητα και το σχήμα χρηματοδότησης που τώρα γυρίζει μπούμερανγκ.

Hertz, Avis, Sixt και Europcar σε μάχη επιβίωσης

Παρά την πολύ καλή έναρξη της φετινής χρονιάς, ο κορωνοϊός, που έφερε «λουκέτα» σε πολλές χώρες και προσγείωσε τα διεθνή ταξίδια, πυροδότησε μία παγκόσμια υπαρξιακή κρίση στις μεγαλύτερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων του κόσμου.

Οπως θυμίζουν οι Financial Times, στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο όμιλος Hertz γλίτωσε στο παρά πέντε τη χρεοκοπία, παίρνοντας μικρή παράταση... ζωής, καθυστερώντας τις πληρωμές προς τους δανειστές που οφείλονταν τον Απρίλιο, έως τις 22 Μαΐου. Ο κύριος αντίπαλός του, η Avis, είχε απώλειες 158 εκατ. δολαρίων το πρώτο τρίμηνο, προειδοποιώντας για 80% πτώση των πωλήσεων τον Απρίλιο.

Η Sixt της Γερμανίας εξασφάλισε δάνειο 1,6 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτήθηκε εν μέρει από την κρατική αναπτυξιακή τράπεζα KfW, ενώ η Europcar, με έδρα το Παρίσι, στράφηκε προς τις τράπεζες για δάνειο €220 εκατ., το οποίο είναι εγγυημένο κατά 90% από το γαλλικό κράτος. «Υπήρξε μία γρήγορη πτώση σε κάθε περιοχή που λειτουργούμε», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της Europcar, Caroline Parot. «Συνήθως έχουμε το μεγαλύτερο μέρος των κερδών μας μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου. Με το Πάσχα που χάθηκε, είναι σημαντικό να έχουμε περισσότερη ρευστότητα για να καλύψουμε την κρίση».

Οι επιχειρήσεις σε όλο τον κλάδο έχουν δώσει άδειες ή έχουν μειώσει το προσωπικό, ενώ έχουν μειώσει όλες τις μη απαραίτητες δαπάνες. Ο αμερικανικός όμιλος Enterprise, ο μεγαλύτερος παίκτης του τομέα, δήλωσε ότι αντιμετωπίζει «σημαντικές και πρωτοφανείς προκλήσεις» κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ενας όμιλος ενοικίασης χαρακτήρισε το βραχυπρόθεσμο χτύπημα ως «μεγαλύτερο από την 11η Σεπτεμβρίου και την ύφεση του 2008 μαζί».

Ενώ ολόκληρος ο κλάδος είναι υπό τεράστια πίεση, η πανδημία έχει αποκαλύψει ένα έντονο χάσμα μεταξύ δύο μοντέλων ιδιοκτησίας στόλου. Η προσέγγιση «επαναγοράς» (buyback), που προτιμάται από τη Europcar, περιλαμβάνει έναν όμιλο ενοικίασης που παίρνει οχήματα με μία συμφωνία, με βάση την οποία η αυτοκινητοβιομηχανία θα τα αγοράσει ξανά σε καθορισμένο χρόνο και τιμή. Αυτό προστατεύει τον όμιλο ενοικίασης από απροσδόκητες αλλαγές στις τιμές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Η δεύτερη προσέγγιση, που ακολουθεί η Hertz, είναι αυτή που οι όμιλοι αγοράζουν τα αυτοκίνητα πλήρως, επιβαρυνόμενοι με την πώλησή τους σε μεταγενέστερη ημερομηνία, ένα πλαίσιο γνωστό ως μοντέλο «με ρίσκο» (at-risk). Αυτή η στρατηγική στηρίζεται στη σταθερή άνοδο της υπολειμματικής αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, μία κατάσταση εντυπωσιακά αντίστοιχη με την αμερικανική φούσκα ακινήτων που εξαρτιόταν από τις συνεχώς αυξανόμενες τιμές, πριν την κατάρρευση κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Για χρόνια, οι προσεκτικοί εισηγμένοι όμιλοι ενοικίασης προτιμούσαν τη βεβαιότητα της προσέγγισης της «επαναγοράς». Ωστόσο, η Enterprise προτίμησε το μοντέλο «ρίσκο». Η επιτυχία του οδήγησε τα στελέχη του κλάδου να αστειεύονται ότι η Enterprise ήταν πραγματικά ένας έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με ένα τμήμα ενοικίασης, παρά το αντίστροφο. Ωστόσο, άλλοι όμιλοι ενοικίασης αντέγραψαν την Εnterprise και ξεκίνησαν να αγοράζουν αυτοκίνητα οι ίδιοι, καθώς επιδίωκαν την ελευθερία από τις υποχρεώσεις της κατασκευάστριας εταιρείας, παρά το γεγονός ότι έμεναν χωρίς το δίχτυ ασφαλείας της σταθερής αξίας μεταπώλησης.

Το ποσοστό των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ που ανήκαν εξ ολοκλήρου στους ομίλους ενοικίασης αυξήθηκε από 58% το 2015, στο 79% το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της Jefferies. «Αν κοιτάξετε τον υπόλοιπο τομέα, κινήθηκαν πιο πολύ προς το μοντέλο του ρίσκου, ενώ η θεώρηση ήταν ότι δεν θα έπεφταν κατακόρυφα οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων», δηλώνει ο αναλυτής Ηamzah Mazari, της Jefferies.

Στη συνέχεια, χτύπησε ο κορωνοϊός. Αυτό αποκάλυψε την αδυναμία του επισφαλούς (risk) μοντέλου, όπου οι όμιλοι συνήθως χρηματοδοτούν τις αγορές οχημάτων με τίτλους asset backed securities (ΑΒS). Πληρώνουν την υποτίμηση της αξίας με σταθερό επιτόκιο και τυχόν τόκους, και στα τέλη της περιόδου, πωλούν τα αυτοκίνητα, εκκαθαρίζοντας το ABS. Όταν οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων πέφτουν πιο γρήγορα από το αναμενόμενο, όπως έκαναν τον Απρίλιο, που έπεσαν κατά 12% σε σύγκριση με τον Μάρτιο, οι όμιλοι ενοικίασης αναγκάζονται να βάλουν μετρητά ως πρόσθετη εγγύηση. Δεδομένου ότι τέτοιου είδους καταβολές γίνονται κάθε τρίμηνο, οι εταιρείες με υψηλή έκθεση έχουν μέχρι τον Ιούνιο για να βρουν τα απαιτούμενα αποθεματικά.

Η Avis αναμένεται να αντιμετωπίσει έναν λογαριασμό $700 εκατ., σχεδόν το μισό της ρευστότητάς της ύψους 1,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με υπολογισμούς της Jefferies. Η Hertz, που έχει το 90% των αυτοκινήτων στο επισφαλές μοντέλο (risk) στις ΗΠΑ, είναι αντιμέτωπη με δυνητική πληρωμή $800 εκατ. -ποσό που αντιπροσωπεύει σχεδόν όλη τη ρευστότητά της, ύψους 1 δισ. δολαρίων. Η Avis αυτόν τον μήνα επέμεινε ότι το μοντέλο της, που υποτιμά τα αυτοκίνητα κατά 20% ετησίως, πιο γρήγορα από την αναμενόμενη μέση πτώση, δίνει ένα απόθεμα ασφαλείας στο ABS για να αντέξει ξαφνικές, έντονες πτώσεις των τιμών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v