Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενα διάγραμμα εξηγεί πόσο θα κρατήσει η κρίση εφοδιασμού

Πώς η ελλειψη ενός και μόνο εξαρτήματος μπορεί να διακόψει ολόκληρη την παραγωγή. Το κραχ στο μοντέλο just-in-time και οι ρωγμές στο σύστημα παραγωγής, διανομής, πώλησης, που προκαλεί ρίγη στις εταιρείες σε μια σειρά κλάδους.

Ενα διάγραμμα εξηγεί πόσο θα κρατήσει η κρίση εφοδιασμού

Μια εικόνα χίλιες λέξεις.  Ενα διάγραμμα που έχει δημοσιεύσει το Bloomberg δείχνει γιατί οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδας διεθνώς μπορεί να διαρκέσουν παραπάνω από όσο εκτιμούν οι ειδικοί και οδηγούν σε εκτιμήσεις για φαινόμενο "παροδικού" πληθωρισμού, καθώς οι τιμές πολλών πρώτων υλών και προϊόντων κάνουν ράλι εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας παγκοσμίως.

Ειδικά στον τομέα του λιανεμπόριου των ηλεκτρονικών υπολογιστών και συσκευών και στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στη διανομή εξαρτημάτων και προϊόντων που αντιμετωπίζει εμφράγματα, όπως φαίνεται στο διάγραμμα που συσχετίζει την επίδραση της εφοδιαστικής αλυσίδας από το εξωτερικό στην τελική κατανάλωση στις ΗΠΑ.

Αναλυτές λένε πως έχει δρόμο ακόμα για να ισορροπήσουν τα πράγματα, με τα Χριστούγεννα να πλησιάζουν και τις αγορές να τρομάζουν για την προοπτική των αποτελεσμάτων του τελευταίου τριμήνου της χρονιάς.

Η επίπτωση στο μοντέλο just-in-time (σ.σ. προβλέπει τα εξαρτήματα να φτάνουν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή πριν μπουν στην παραγωγή) είναι καταλυτική. Με αυτό το μοντέλο η έλλειψη έστω και ενός στοιχείου μπορεί να διακόψει την παραγωγή. Κάτι το οποίο έχει σημαντικές επιπτώσεις προκαλώντας ρωγμές στο σύστημα παραγωγής - διανομής - πώλησης και κατ' επέκταση ρίγη στις εταιρείες που απαρτίζουν κάθε στάδιο του κύκλου εργασιών.

Ο όρος αυτός περιγράφει την προσπάθεια να παράγονται ή να παραγγέλνονται προϊόντα µόνο όταν χρειάζεται, στις µικρότερες δυνατές ποσότητες και µε την όσο το δυνατόν ελάχιστη εκµετάλλευση ανθρωπίνου δυναµικού και φυσικών πόρων. Το σύστηµα εστιάζεται στην αύξηση της αποδοτικότητας και την µείωση της κάθε µορφής σπατάλης...

Οι διαταραχές όμως στην προσφορά προκαλούν τριγμούς σε μία ολόκληρη επιχειρησιακή φιλοσοφία και στρατηγική που αποφέρει μεγάλες και σημαντικές επιπτώσεις σε όλο το φάσμα του συστήματος ελέγχου αποθεμάτων, στην παραγωγική διαδικασία, στην καταναλωτική αγορά, στο σύνολο των προμηθευτών της επιχείρησης, στους μεταφορείς και την εφοδιαστική αλυσίδα, γενικότερα σε όλες τις φάσεις του logistics management. 

Ενα σύστημα που ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην Ιαπωνία και κέντρισε το ενδιαφέρον από τα τέλη της δεκαετίας του '70 διεθνώς και διαδόθηκε σε άλλα µέρη του κόσµου, δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά χωρίς επαρκές εφοδιαστικό σύστημα. 

Οι ομοιότητες των σημερινών εφοδιαστικών σοκ με τα χρηματοοικονομικά σοκ του 2008 είναι εντυπωσιακές, σύμφωνα με την Νταϊάν Κόιλ, καθηγήτρια δημόσιας διοίκησης στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.

Όπως υποστηρίζει, πριν από την κάθε κρίση, η κυρίαρχη αντίληψη ήταν ότι οι αποκεντρωμένες αγορές θα επιδείκνυαν την απαιτούμενη ανθεκτικότητα, είτε μέσω της διάχυσης του χρηματοοικονομικού ρίσκου είτε μέσω της διασφάλισης πολλών εναλλακτικών εφοδιαστικών καναλιών.

Η υποτιθέμενη διαφοροποίηση στα εφοδιαστικά κανάλια που θα δημιουργούσε η απελευθέρωση της αγοράς μοιάζει απατηλή, τονίζει η κα Κόιλ σε άρθρο της στο Ρroject Syndicate. Την ίδια στιγμή, η διάσπαση των παγκόσμιων αλυσίδων παραγωγής σε πιο εξειδικευμένους κρίκους προκαλεί αναπάντεχες συσχετίσεις μεταξύ εφοδιαστικών σοκ σε διαφορετικούς τομείς, όπως των λιπασμάτων και των τροφίμων ή των ημιαγωγών και των αυτοκινήτων.

Όταν μετριαστούν τα άμεσα εφοδιαστικά προβλήματα, οι εταιρείες και οι φορείς άσκησης πολιτικής πρέπει να σκεφτούν τι είδους αλλαγές πρέπει να κάνουν στο σύστημα παραγωγής μακροπρόθεσμα. Όπως οι τράπεζες χρειάστηκε να διογκώσουν τα εποπτικά τους κεφάλαια μετά το 2008, ίσως πρέπει να υπάρξει μια μετατόπιση από το «just in time» παραγωγικό μοντέλo.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v