Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κερδίζει πόντους η «μαύρη αγορά» των τάνκερ

Υπάρχει ζωή και μετά τις κυρώσεις. Έτσι, το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να κυκλοφορεί στην Ασία, όλο και περισσότερο. Πώς σχεδιάζει να αναχαιτίσει τη σκοτεινή αγορά των δεξαμενόπλοιων η ΕΕ.

Κερδίζει πόντους η «μαύρη αγορά» των τάνκερ

Τον ανταγωνισμό μεταξύ Ιράν, Ρωσίας και Βενεζουέλας προκειμένου να πουλήσουν πετρέλαιο στην Ασία καταγράφουν στοιχεία της πλατφόρμας Vortexa, δείχνοντας ότι οι αυξανόμενες ρωσικές εξαγωγές αργού ανάγκασαν άλλους προμηθευτές της Μέσης Ανατολής να ρίξουν τις τιμές.

Η εταιρεία παρακολουθεί 11 δεξαμενόπλοια – μεγέθους aframax, με ολική χωρητικότητα από 80.000 έως 120.000 μετρικούς τόνους – που έχουν φορτώσει ρωσικό αργό πετρέλαιο και προχωρούν σε μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, με απενεργοποιημένους πομπούς AIS. Η Vortexa υποστηρίζει ότι τα εν λόγω πλοία έχουν φορτώσει 16 φορές από τον Απρίλιο.

«Υπάρχει μια σκοτεινή αγορά που μεγαλώνει», δήλωσε ο David Wech, επικεφαλής οικονομολόγος της εταιρείας. «Η ανάγκη εξαγωγής μεγαλύτερων ποσοτήτων αργού και προϊόντων πετρελαίου προς προορισμούς μεγάλων αποστάσεων ανατολικά του Σουέζ, ιδανικά συγκαλύπτοντας την προέλευση για να προσελκυστούν πιθανοί αγοραστές πέρα από την Κίνα και την Ινδία, πιθανώς αυξάνεται πολύ πριν από την εφαρμογή του έκτου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ στην αρχή της επόμενης χρονιάς».

Όπως γράφει το Gcaptain.com, το 2022 οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν βρίσκονταν στο υψηλότερο επίπεδο από τότε που επιβλήθηκαν κυρώσεις στη χώρα, ωστόσο μειώθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Καθώς περισσότερες εταιρείες αποχωρούν από τη μεταφορά ρωσικού αργού και προϊόντων, άλλοι, συμφιλιωμένοι με τις κυρώσεις, συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τα δεξαμενόπλοιά τους για να βοηθήσουν τη Ρωσία να εξάγει πετρέλαιο ανατολικά του Σουέζ, δήλωσε ο αναλυτής Armen Azizian.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία προκάλεσε μετατόπιση στις ρότες των δεξαμενόπλοιων, με αποτέλεσμα να έχουν αυξηθεί τα ταξίδια από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη. Τα τάνκερ μεταφέρουν τώρα περισσότερο πετρέλαιο από πηγές της Βόρειας Αμερικής, της Βραζιλίας και της Γουιάνας προς Ευρωπαίους καταναλωτές.

Η επιπλέον απόσταση που πρέπει να διανύσει το ρωσικό πετρέλαιο για να φτάσει στην Ασία συμβάλλει επίσης σε έλλειψη δεξαμενόπλοιων. Η συρρίκνωση του στόλου θα μπορούσε να επιδεινώσει το πρόβλημα.

Η ΕΕ τροποποιεί τις κυρώσεις

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε χαλάρωση των κανόνων που διέπουν τις κυρώσεις, προκειμένου να εξουδετερωθεί η ανάγκη για παράνομες μεταφορές, να μειωθεί ο κίνδυνος ατυχημάτων και να αποφευχθούν τυχόν αρνητικές συνέπειες για την επισιτιστική και ενεργειακή ασφάλεια σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι ρωσικές εταιρείες Rosneft και Gazprom θα μπορούν χωρίς περιορισμούς να μεταφέρουν πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.

Επιτρέπονται μεν οι θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού αργού από εταιρείες της ΕΕ που το εξάγουν σε τρίτες χώρες, ωστόσο οι τροποποιημένες κυρώσεις απαγορεύουν τις πληρωμές που σχετίζονται με αυτές τις αποστολές. Μεγάλες εταιρείες όπως η Glencore, η Shell και η Trafigura σταμάτησαν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο λόγω αυτών των κυρώσεων, που προβλέπουν περιορισμούς και στις ναυτασφαλίσεις.

Εμπορικοί οίκοι είχαν προχωρήσει στην εκτίμηση ότι οι περιορισμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν την Κίνα και την Ινδία να αγοράζουν πετρέλαιο από μικρότερους εμπόρους, προωθώντας τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε γκρίζες περιοχές με αδύναμη ασφάλιση έναντι ατυχημάτων και με παλαιότερα πλοία, με μεγαλύτερο κίνδυνο διαρροής πετρελαίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v