Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ευρωπαϊκό ζιγκ ζαγκ στις κυρώσεις βλέπουν οι ναυτασφαλιστές

Η πρόσφατη αλλαγή πλεύσης στις κυρώσεις που αφορούν τον άνθρακα προοιωνίζεται αντίστοιχη μετατόπιση στην επικείμενη απαγόρευση πετρελαίου; Οι τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις ΕΕ, ΗΠΑ, Βρετανίας εντείνουν τη φιλολογία, τροφοδοτούν την αβεβαιότητα.

Ευρωπαϊκό ζιγκ ζαγκ στις κυρώσεις βλέπουν οι ναυτασφαλιστές

Η ανάκρουση πρύμνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που χαλαρώνει τις κυρώσεις και δίνει μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων στον ρωσικό άνθρακα, έχει οδηγήσει σε αβεβαιότητα τις ασφαλιστικές και ναυτιλιακές αγορές εγείροντας την απορία αν έρχεται ελάφρυνση κυρώσεων και στο πετρέλαιο.

Η ΕΕ δημοσίευσε νέα καθοδήγηση αυτή την εβδομάδα λέγοντας ότι για λόγους ενεργειακής ασφάλειας επιτρέπεται πλέον η μεταφορά άνθρακα και λιπασμάτων σε τρίτες χώρες. Είχε προηγηθεί μια παρέμβαση τον Αύγουστο, που είχε εκπλήξει ασφαλιστές και πλοιοκτήτες, καθώς προέβλεπε πλήρη απαγόρευση των αποστολών ρωσικού άνθρακα.

Η στροφή αυτή θα μπορούσε να είναι ενδεικτική και για το πετρέλαιο, σημειώνει το Bloomberg, καθώς η ΕΕ έχει επιβάλει παρόμοια μέτρα για το αργό και τα καύσιμα από Δεκέμβριο και Φεβρουάριο αντίστοιχα. Οι ΗΠΑ ανησυχούν ότι η εν λόγω ευρωπαϊκή πρωτοβουλία - που συμπεριλαμβάνει την απαγόρευση παροχής ασφάλισης, κλάδο με καίρια σημασία για το εμπόριο - θα μπορούσε να ανεβάσει τις τιμές του πετρελαίου. Και προσπαθούν να περάσουν ένα ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο σε επίπεδο G-7, προκειμένου να διατηρήσουν την πρόσβαση σε τέτοιες βασικές υπηρεσίες οι εταιρείες.

«Αν ακολουθηθεί ο ίδιος δρόμος και σε σχέση με τις κυρώσεις στο πετρέλαιο, θα είναι αρκετά δύσκολο για τη βιομηχανία», δήλωσε ο Mike Salthouse, διευθυντής της The North of England P&I Association. «Αποτελεσματικές κυρώσεις, ώστε να μπορούν όλοι να τις κατανοήσουν και να συμμορφωθούν, σημαίνει  συνεπείς και σαφείς κυρώσεις. Κάθε άλλο παρά τέτοιες υιοθέτησε η ΕΕ για τον άνθρακα και τα λιπάσματα».

Ο Salthouse είναι επίσης επικεφαλής της επιτροπής κυρώσεων στο International Group of P&I Clubs, του οποίου οι οργανώσεις-μέλη καλύπτουν το 95% της ασφάλισης δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως.

Αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου ανά προορισμό 

Η αλλαγή πλεύσης αναφορικά με τις κυρώσεις στον άνθρακα έχει δημιουργήσει ευρύτερη αβεβαιότητα σε πλοιοκτήτες και ασφαλιστές, τονίζει ο Salthouse. «Στο πίσω μέρος του μυαλού τους λένε: ό,τι έγινε την περασμένη εβδομάδα μπορεί να γίνει και την επόμενη».

Όταν προχώρησε στην προσαρμογή της για τον άνθρακα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε ότι «εξακολουθεί ωστόσο να απαγορεύεται οι διαχειριστές της ΕΕ να ασφαλίζουν και να χρηματοδοτούν τη μεταφορά πετρελαίου προς τρίτες χώρες, ιδίως μέσω θαλάσσιων οδών».

ΗΠΑ, ΕΕ, Βρετανία: Οι τρεις δρόμοι των κυρώσεων

Διαφορετικές προσεγγίσεις απέναντι στις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο ακολουθούν ΗΠΑ, Ευρωπαϊκή Ένωση και Βρετανία.

Η ΕΕ έχει θεσπίσει μέτρα που περιλαμβάνουν την απαγόρευση ασφάλισης και υπηρεσιών για αποστολές αργού πετρελαίου σε τρίτες χώρες.

Η Βρετανία, που αποτελεί μόνη της έναν ολόκληρο ασφαλιστικό κόμβο, προς το παρόν τουλάχιστον απαγορεύει μόνο την κάλυψη φορτίων που προορίζονται για τις δικές της ακτές.

Και παράλληλα οι ΗΠΑ πιέζουν τα κράτη της G-7 να υποστηρίξουν το σχέδιό τους για επιβολή πλαφόν στην τιμή του πετρελαίου: όσοι πληρώνουν κάτω από την τιμή που θα οριστεί θα έχουν πρόσβαση στην ευρωπαϊκή ασφάλιση και σε άλλες βασικές υπηρεσίες.

Οι πολιτικές θα μπορούσαν να συντονιστούν καλύτερα, είπε ο Salthouse, πόσο μάλλον που η ευρωπαϊκή αλλαγή στάσης στον άνθρακα έχει αφήσει τις ασφαλιστικές χαμένες στην... ασάφεια.

«Όποιος καίγεται στο χυλό φυσάει και το γιαούρτι», λέει. «Το έζησαν στο πετσί τους και φοβούνται ότι μπορεί και στο πετρέλαιο να αλλάξουν οι κυρώσεις, από τη στιγμή σύναψης της σύμβασης μέχρι τη στιγμή μεταφοράς του φορτίου».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v