Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αναστενάζει σε δυο... διώρυγες το παγκόσμιο εμπόριο

Εφιάλτης για τις παγκόσμιες μεταφορές η μείωση των διελεύσεων στη Διώρυγα του Παναμά και η δράση των Χούτι στο Σουέζ. Αυξήσεις επιβάλουν οι εφοπλιστές, φόβοι για ελλείψεις τα Χριστούγεννα.

Αναστενάζει σε δυο... διώρυγες το παγκόσμιο εμπόριο

Ταυτόχρονες διαταραχές στα κανάλια του Παναμά και του Σουέζ, δύο ζωτικής σημασίας διαδρόμους για το παγκόσμιο εμπόριο, απειλούν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ενόψει των Χριστουγέννων.

Εφοπλιστές και εισαγωγείς έχουν προειδοποιήσει ότι η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά και μια σειρά επιθέσεων σε φορτηγά πλοία 11.500 χιλιόμετρα μακριά, κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ, δημιουργούν κινδύνους για την κυκλοφορία ενόψει της εορταστικής περιόδου.

"Υπάρχουν προμήθειες που απλά δεν θα είναι εδώ εγκαίρως για αυτά τα Χριστούγεννα", δήλωσε στους Financial Τimes ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο αντιπροσωπεύει εισαγωγείς σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο.

Μετά από μήνες καθυστερήσεων στη διέλευση μέσω της Διώρυγας του Παναμά, ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως τα iPhone, «μπορεί να μην είναι άμεσα διαθέσιμα», ενώ άλλοι εισαγωγείς δυσκολεύτηκαν να αποκτήσουν έγκαιρα χριστουγεννιάτικα στολίδια, είπε ο Forgione. Εάν οι επιθέσεις κοντά στο Σουέζ από τους Χούτι επιδεινωθούν, ο συνδυασμός αυτού και των περιορισμών στον Παναμά θα είναι «καταστροφικός», είπε.

Ο φετινός Οκτώβριος ήταν ο πιο ξηρός στην περιοχή της Διώρυγας του Παναμά από τουλάχιστον το 1950, σύμφωνα με την αρχή της διώρυγας, εν μέρει λόγω του καιρικού φαινομένου Ελ Νίνιο που έχει επηρεάσει τις θερμοκρασίες και τις βροχοπτώσεις παγκοσμίως. Οι αρχές μείωσαν για πρώτη φορά τον αριθμό των διελεύσεων, οι οποίες μέχρι τον Φεβρουάριο θα περιοριστούν μόνο σε 18 πλοία την ημέρα.

«Αυτή η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά προκαλεί σοβαρή ανησυχία», δήλωσε ο Rolf Habben Jansen, διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού ομίλου Hapag-Lloyd, του πέμπτου μεγαλύτερου ιδιοκτήτη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

Συνολικά 167 πλοία διέσχισαν το κανάλι κατά την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με 238 πέρυσι, σύμφωνα με την ομάδα εμπορικής ανάλυσης MarineTraffic. Τα πλοία χωρίς κρατήσεις περίμεναν κατά μέσο όρο 12,2 ημέρες για να διασχίσουν το κανάλι μήκους 50 μιλίων από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό, με ορισμένα να έχουν αποκλειστεί για περισσότερες από δύο εβδομάδες, σύμφωνα με την αρχή της διώρυγας.

Αντιμέτωποι με αυξανόμενες καθυστερήσεις, η Hapag-Lloyd και οι ομόλογοί της αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν μεγαλύτερες και πιο δαπανηρές διαδρομές, με τον γερμανικό όμιλο να ανακοινώνει την εκτροπή τουλάχιστον 42 πλοίων από τον Παναμά στο Σουέζ.

Ωστόσο, ένα ξαφνικό κύμα επιθέσεων σε πλοία από τους Χούτι που εδρεύουν στην Υεμένη έχει ανησυχήσει την παγκόσμια βιομηχανία, παρότι οι τελευταίοι έχουν πει ότι στοχεύουν μόνο πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ.

«Πώς ξέρουν ποιος είναι ο εφοπλιστής;» αναρωτήθηκε ένας trader. Και πρόσθεσε: «Η Διώρυγα του Παναμά είναι ουσιαστικά κλειστή. Αν συνέβαινε το ίδιο πράγμα στο Σουέζ, πώς θα μεταφέρεις σιτηρά [σε όλο τον κόσμο]; Τότε είναι που οι τιμές αποστολής αρχίζουν να ανεβαίνουν».

Ηδη πολλοί πλοιοκτήτες έχουν επιβάλει προσαυξήσεις εκατοντάδων δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο για εξαγωγείς που στέλνουν αγαθά μέσω του Παναμά, καθώς το κόστος χρήσης του καναλιού αυξήθηκε. 

Η αλλαγή δρομολογίων από τον Παναμά στο Σουέζ προσθέτει πέντε ημέρες στα ταξίδια μεταξύ Νέας Υόρκης και Σαγκάης για πλοία που ταξιδεύουν με ταχύτητα 16 κόμβων, σύμφωνα με το MDS Transmodal. Εάν περισσότεροι πλοιοκτήτες αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ και ακολουθήσουν τη μεγάλη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής για ταξίδια μεταξύ των ίδιων πόλεων, αυτό θα μπορούσε να προσθέσει επιπλέον έξι ημέρες στο ταξίδι τους. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v