Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με επιδοτήσεις €3,4 δισ. έπιασε την πρωτιά η κινεζική BYD

Στη δημοσιότητα η μελέτη του Ινστιτούτου του Κιέλου, προ της επίσκεψης Σολτς στο Πεκίνο και ενώ είναι σε εξέλιξη έρευνα των Βρυξελλών για αθέμιτες πρακτικές υπέρ του κινεζικού κλάδου ηλεκτρικών οχημάτων.

Με επιδοτήσεις €3,4 δισ. έπιασε την πρωτιά η κινεζική BYD

Η κινεζική BYD έλαβε τουλάχιστον 3,4 δισ. ευρώ με τη μορφή άμεσων κρατικών επιδοτήσεων στο πλαίσιο της πολιτικής του Πεκίνου να δώσει ώθηση στην κυριαρχία του στα ηλεκτρικά οχήματα και άλλες καθαρές τεχνολογίες, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Η βοήθεια για τον κορυφαίο κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας εκτινάχθηκε από 220 εκατ. ευρώ το 2020 σε 2,1 δισ. ευρώ μόλις δύο χρόνια αργότερα, ανακοίνωσε σήμερα Τετάρτη το γερμανικό Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία. Η BYD επωφελείται επίσης από την υποστήριξη προς τους εγχώριους κατασκευαστές μπαταριών και τις εκπτώσεις για τους αγοραστές των αυτοκινήτων της, σύμφωνα με την έκθεση, η οποία δίνεται στη δημοσιότητα σε μια συγκυρία που η Ευρωπαϊκή Ένωση διερευνά τυχόν αθέμιτες πρακτικές υπέρ του κινεζικού κλάδου ηλεκτρικών οχημάτων.

Επιδοτήσεις σαν αυτές που δόθηκαν στην BYD «έδωσαν τη δυνατότητα γρήγορης κλιμάκωσης για τις κινεζικές επιχειρήσεις, ώστε να κυριαρχήσουν στην κινεζική αγορά και να διευκολυνθεί η αυξανόμενη επέκταση στις αγορές της ΕΕ», ανέφερε το Ινστιτούτο-σύμβουλος της γερμανικής κυβέρνησης.

Η BYD δεν απάντησε σε αίτημα του Bloomberg για σχολιασμό.

Η ΕΕ αποσκοπεί στην εξισορρόπηση του εμπορίου με την Κίνα, καθώς χώρες όπως η Γαλλία επισημαίνουν την οικονομική απειλή από την πληθώρα προϊόντων κινεζικής παραγωγής που κατακλύζουν την ευρωπαϊκή αγορά. Η BYD και οι επίσης κινεζικές Nio και Geely επεκτείνονται στην Ευρώπη, ενώ δυτικοί κατασκευαστές όπως η Tesla και η Volkswagen χάνουν μερίδιο αγοράς, εν μέσω ανελέητου πολέμου τιμών στα ηλεκτρικά οχήματα (EV).

Σχεδόν όλες οι εισηγμένες εταιρείες της Κίνας έλαβαν απευθείας επιδοτήσεις το 2022, δήλωσε το Ινστιτούτο του Κιέλου, κάνοντας ειδική μνεία στην υποστήριξη εταιρειών αιολικής, ηλιακής ενέργειας και υλικών σιδηροδρόμου. Η βοήθεια στη βιομηχανία της Κίνας είναι «τουλάχιστον τρεις έως τέσσερις» φορές υψηλότερη απ' ό,τι στις μεγάλες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, ανέφερε η έκθεση.

Η ΕΕ έχει δημιουργήσει ένα ταμείο καινοτομίας, ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ, για να ανταγωνιστεί την Κίνα, αλλά και τις επιδοτήσεις που προβλέπει ο νόμος των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού. Τον Οκτώβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για το εάν η κινεζική βοήθεια σε εταιρείες όπως οι BYD, SAIC και Geely είχαν δώσει αθέμιτο πλεονέκτημα στη βιομηχανία της χώρας. 

Η Κίνα έχει χαρακτηρίσει την έρευνα για τις επιδοτήσεις ως προστατευτική και υποστηρίζει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της κερδίζουν τον αγώνα των EV λόγω των καλύτερων προϊόντων τους. Οι Κινέζοι κατασκευαστές EV βασίζονται στη «συνεχή τεχνολογική καινοτομία» και στις προηγμένες εγχώριες αλυσίδες εφοδιασμού και όχι στην κυβέρνηση, δήλωσε την Κυριακή ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Wang Wentao στο Παρίσι.

Το ταξίδι του Γερμανού καγκελαρίου Όλαφ Σολτς στην Κίνα την επόμενη εβδομάδα αντιπροσωπεύει μια «εξαιρετική ευκαιρία» να διαπραγματευτεί με το Πεκίνο σχετικά με τις επιδοτήσεις, δήλωσε ο Dirk Dohse, ένας από τους συν-συγγραφείς της έκθεσης.

Η BYD, που για το 2023 ανέφερε καθαρά έσοδα περίπου 30 δισ. γουάν (3,85 δισ. ευρώ), κατάφερε επίσης να υποσκελίσει τους δυτικούς κατασκευαστές σε τιμές στην Κίνα. Το χάτσμπακ μοντέλο Seagull πωλείται για λιγότερο από 10.000 δολάρια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v