Η απότομη πτώση στις δαπάνες των τουριστών για πολυτελή αγαθά στην Ιαπωνία και την Ευρώπη επιβαρύνουν τις πωλήσεις του κλάδου, προκαλώντας πρόσθετες προκλήσεις για έναν τομέα που αντιμετωπίζει το τέλος μιας πολυετούς άνθησης και τις επιπτώσεις από τους δασμούς των ΗΠΑ.
Οπως έγραψαν οι Financial Times, οι πωλήσεις του δεύτερου τριμήνου της LVMH, της πολυεθνικής του Μπερνάρ Αρνό, καθώς και της Prada και της Moncler, επηρεάστηκαν από τη μείωση των δαπανών των Αμερικανών τουριστών στην Ευρώπη και των Κινέζων τουριστών στην Ιαπωνία.
Πέρυσι, η πτώση των πωλήσεων πολυτελών αγαθών αντισταθμίστηκε από την άνοδο της ζήτησης στην Ιαπωνία την άνοιξη, όταν Κινέζοι καταναλωτές έσπευσαν στη χώρα για να αγοράσουν τσάντες και παπούτσια κορυφαίων σχεδιαστών, εκμεταλλευόμενοι την αδυναμία του γιεν, που είχε φτάσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών.
Ταυτόχρονα, οι Αμερικανοί τουρίστες ξόδευαν γενναιόδωρα στις ευρωπαϊκές boutiques, καθώς το ισχυρό δολάριο ενίσχυε την αγοραστική τους δύναμη στο εξωτερικό.
Ωστόσο, φέτος αυτοί οι ευνοϊκοί παράγοντες έχουν εκλείψει, καθώς το γεν ανέκαμψε και το δολάριο έχασε αξία, αφαιρώντας ουσιαστικά ένα μαξιλάρι προστασίας για τον κλάδο, ο οποίος ταυτόχρονα αντιμετωπίζει μειωμένη ζήτηση στις ΗΠΑ και την Κίνα — τους δύο κύριους κινητήρες ανάπτυξης του κλάδου.
Η οικονομική διευθύντρια της LVMH, Σεσίλ Καμπανί, ανέφερε τις αλλαγές στα τουριστικά μοτίβα δαπανών ως τον κύριο λόγο για τον οποίο οι πωλήσεις της σημαντικής μονάδας μόδας της εταιρείας μειώθηκαν οργανικά κατά 9% το δεύτερο τρίμηνο.
Οι δαπάνες των Αμερικανών τουριστών μειώθηκαν «πολύ δραστικά», δήλωσε η Καμπανί στην Financial Times τον προηγούμενο μήνα, προσθέτοντας ότι οι αυξημένες δαπάνες των εγχώριων καταναλωτών στην Ασία δεν ήταν αρκετές για να αντισταθμίσουν τις πιέσεις που υπέστη η LVMH στην Ιαπωνία.
Το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, οι πωλήσεις στην Ιαπωνία σημείωσαν άλμα 57% για την ομάδα πίσω από τις Louis Vuitton και Dior, και 27% για την Kering, ιδιοκτήτρια της Gucci.
Στην έκθεση αποτελεσμάτων της τον προηγούμενο μήνα, η ιταλική μάρκα Moncler απέδωσε τη μείωση των οργανικών πωλήσεών της κατά 2% στη μειωμένη δαπάνη των Αμερικανών στην Ευρώπη και των Κινέζων καταναλωτών στην Ιαπωνία.
Στην Prada, όπου οι τουρίστες συνεισφέρουν το 30% των παγκόσμιων πωλήσεων, η διοίκηση επίσης απέδωσε τη μείωση των πωλήσεων της ομώνυμης μάρκας κατά 2% στο πρώτο εξάμηνο στους ίδιους παράγοντες.
Το δολάριο έχει υποχωρήσει πάνω από 10% έναντι του ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς οι ανησυχίες για τον πληθωρισμό, σχετικές με τους δασμούς του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, προκάλεσαν πωλήσεις αμερικανικών περιουσιακών στοιχείων.
Αυτό μείωσε το κίνητρο των Αμερικανών ταξιδιωτών να ζήσουν τις φαντασιώσεις «Emily in Paris» με σπατάλες στα πολυτελή boutiques της ηπείρου.
Οι αναλυτές της Citi σημείωσαν ότι ακόμη και η ελβετική Richemont, όπου οι πωλήσεις κοσμημάτων των Cartier και Van Cleef & Arpels υποστήριξαν για ένα ακόμη τρίμηνο διψήφια αύξηση εσόδων, θα βρεθεί υπό πίεση από τη μειωμένη τουριστική δαπάνη στην Ιαπωνία και την Ευρώπη τον επόμενο χρόνο.