Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

To iPhone, η γεωπολιτική και το τέλος ενός κύκλου

Από τη Ρωμαϊκή στη Βρετανική Aυτοκρατορία κι από εκεί στις ΗΠΑ, η τεχνολογία έχει επηρεάσει τη γεωπολιτική. Η πτώση των πωλήσεων iPhone σηματοδοτεί περισσότερα από τα μειωμένα έσοδα για την Apple από το τοτέμ της.

To iPhone, η γεωπολιτική και το τέλος ενός κύκλου

Οι τεχνολογίες αιχμής χρηματοδοτούνται και χρησιμοποιούνται από τις υπερδυνάμεις κάθε εποχής για να ισχυροποιήσουν τη θέση και τη δύναμή τους.

Γι’ αυτό πολλά από τα πιο «αθώα» σύγχρονα καταναλωτικά προϊόντα ενσωματώνουν παλιές τεχνολογίες που είχαν εφευρεθεί για στρατιωτικούς σκοπούς.

Πάρτε το κινητό τηλέφωνο που εφευρέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 από επιστήμονες που δούλευαν σε πρότζεκτ χρηματοδοτούμενα από την αμερικανική κυβέρνηση.

Χρειάσtηκε να φθάσουμε στα μέσα του 1980 για να κατασκευάσει η τότε GTE, νυν General Dynamics, ένα προηγμένο δίκτυο ασύρματης επικοινωνίας για τον αμερικανικό στρατό.

Το σύστημα ασύρματης επικοινωνίας δοκιμάσtηκε στην επιχείρηση Καταιγίδα της Ερήμου (Desert Storm) στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Η Apple είχε την προνοητικότητα να επικαιροποιήσει τις παλαιότερες τεχνολογίες, π.χ. την ψηφιακή κάμερα, το σύστημα πλοήγησης GPS κ.lp., και να τις ενσωματώσει σε μια ενιαία πλατφόρμα.

Σ’ αυτές πρόσθεσε μια νέα τεχνολογία αυτού του αιώνα, δηλαδή τη φωνή αναγνώρισης SIRI, προσφέροντας στους καταναλωτές ένα καινοτόμο προϊόν, το iPhone, στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται το μικροτσίπ.

Όμως, η ιστορία διδάσκει ότι το μονοπάτι από την καινοτομία στην ωρίμανση και τέλος στην αχρηστία δεν είναι συχνά προφανές.

Η ιστορία του αυτοκινήτου είναι ενδεικτική.

Το αυτοκίνητο με τη μηχανή εσωτερικής καύσης και την γραμμή παραγωγής του Χένρι Φορντ ήταν μια τεχνολογική επανάσταση που μεταμόρφωσε αρκετές οικονομίες, τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα.

Μισό αιώνα αργότερα, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε μπει στη φάση της ωρίμανσης και το αυτοκίνητο έγινε εμπόρευμα.

Κάποιες αλλαγές γίνονταν και θα συνεχίσουν να γίνονται, όμως η βασική δομή του αυτοκινήτου δεν έχει αλλάξει από τότε. Πλέον, είναι θέμα κόστους παραγωγής και μάρκετινγκ.

Όμως, την τύχη του αυτοκινήτου ίσως έχει πλέον το μικροτσίπ στο οποίο βασίζεται το iPhone και τα υπόλοιπα «έξυπνα» κινητά και κομπιούτερ.

Οι μειωμένες πωλήσεις iPhones των τελευταίων τριμήνων, που η Apple προσπαθεί να αντιμετωπίσει με το νέο μοντέλο iPhone 11 που λανσάρισε χθες, παραπέμπουν σε φάση ωρίμανσης.

Τα smartphones και τα κομπιούτερ κατασκευάζονται πλέον σε χώρες, όπως η Κίνα, το Βιετνάμ, που είναι καλές στη μαζική παραγωγή τυποποιημένων προϊόντων.

Η Apple δεν αποτελεί εξαίρεση καθώς προϊόντα της κατασκευάζονται σε τέτοιες χώρες.

Ολες οι βιομηχανίες, από τους σιδηρόδρομους, στον ηλεκτρισμό και στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχουν περάσει από τις φάσεις της ανατροπής, της ανάπτυξης, της ωρίμανσης και της πτώσης.

Οι βιομηχανίες που βασίζονται στο μικροτσιπ, όπως τα «έξυπνα τηλέφωνα», έχουν μεν ακόμη δρόμο μπροστά τους, όμως είναι σαφές σε μας ότι έχουν εισέλθει σε φάση ωρίμανσης.

Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε σημαντική αύξηση της παραγωγικότητας.

Η μείωση των πωλήσεων του τοτέμ της Apple και της τεχνολογίας του μικροτσίπ αυτό δείχνει, σηματοδοτώντας την αρχή του τέλους ενός τεχνολογικού κύκλου.

Θα μπορούσε η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) να αλλάξει τα δεδομένα για την τεχνολογία του μικροτσίπ;
Δεν το γνωρίζουμε. Όμως, δεν θα στοιχηματίζαμε κιόλας.

Το iPhone θα συνεχίσει μεν να προκαλεί ενδιαφέρον με διάφορες προσθήκες και ίσως συγκράτηση των τιμών, όμως οι ηρωικές μέρες είναι πίσω του.

Dr. Money


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v