Η αγορά ομολόγων δεν λέει ψέματα.
Η Ελλάδα δανείζεται φθηνότερα από την 2η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ, την Γαλλία. Αυτό είναι ορατό στη 10ετία όπου η απόδοση του ελληνικού κρατικού ομολόγου είναι χαμηλότερη κατά 11 μονάδες βάσης σε σχέση με το γαλλικό. Μια ποσοστιαία μονάδα ισούται με 100 μονάδες βάσης.
Η απόδοση του 10ετούς ελληνικού ήταν χθες 3,334% έναντι 3,445% του γαλλικού ομολόγου. Φυσικά, η Ελλάδα ενέχει μεν πολύ μικρό αλλά μεγαλύτερο κίνδυνο χρεοκοπίας σε σχέση με την Γαλλία με πιθανότητες 0,70% και 0,59% αντίστοιχα και ποσοστό ανάκτησης 40% στα 5 χρόνια με βάση τις συμβάσεις ανταλλαγής αθέτησης (CDS).
‘Ομως, αυτό είναι φυσιολογικό από την στιγμή που το ελληνικό δημόσιο χρέος προς το ΑΕΠ βρίσκεται στο 153% και το γαλλικό στο 114% και επιπλέον η γαλλική οικονομία είναι πολύ μεγαλύτερη και σημαντική.
Οι αγορές δεν έχουν τρελαθεί. Απλά, διαπιστώνουν ότι είναι πολύ δύσκολο για διαδοχικές γαλλικές κυβερνήσεις να μειώσουν τις δημοσιονομικές δαπάνες κατά 40-50 δισ. ευρώ όταν το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού ανέρχεται στο 5,8% του ΑΕΠ.
Αντίθετα, ο προϋπολογισμός της Γενικής Κυβέρνησης στην Ελλάδα εμφάνισε πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ το 2024 και όλα δείχνουν ότι θα είναι πλεονασματικός ακόμη μια φορά φέτος.
Ως είθιστε, την περίοδο Αυγούστου-Σεπτεμβρίου, η στήλη ζητάει από άτομα που εμπιστεύεται να κάνουν μια εκτίμηση για το πρωτογενές ισοζύγιο του προϋπολογισμού της τρέχουσας χρονιάς. Αυτό έκανε και φέτος. Η συγκλίνουσα εκτίμηση τους θέλει το πρωτογενές πλεόνασμα (έσοδα μείον δαπάνες χωρίς τους τόκους για το χρέος) να φθάνει ή και να ξεπερνάει τα 10 δισ. ευρώ για ολόκληρη την χρονιά. Κι αυτό παρά το έξτρα πακέτο μέτρων ύψους 600 εκ. ευρώ που ανακοινώθηκε τον Απρίλιο.
Αν δεχθούμε την επίσημη πρόβλεψη ότι το ονομαστικό ΑΕΠ θα διαμορφωθεί κοντά στα 258 δισ. Ευρώ το 2025, το εκτιμώμενο πρωτογενές πλεόνασμα προς το ΑΕΠ θα ανέλθει κοντά στο 3,9% του ΑΕΠ ή υψηλότερα.
Με τους καθαρούς τόκους για την εξυπηρέτηση του χρέους να διαμορφώνονται μεταξύ 5 και 5,5 δισ. ευρώ φέτος από 5,2 δισ. πέρυσι, το αποτέλεσμα του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης θα είναι πλεονασματικό. Για την ακρίβεια θα κυμαίνεται μεταξύ 4,5 και 5 δισ. ευρώ ή 1,7% και 1,9% του ΑΕΠ εκτός απροόπτου.
Προφανώς, αυτό το αποτέλεσμα, αν επιβεβαιωθεί, θα οφείλεται σε συγκεκριμένους λόγους όπως η συγκράτηση των κρατικών δαπανών και κυρίως τα αυξημένα έσοδα. Η αυξημένη φορολογική συμμόρφωση και η ανάπτυξη είναι δυο από αυτούς. Ομως, ρόλο θα παίξει κι ο πληθωρισμός καθώς αυγατίζει τα έσοδα από τον ΦΠΑ και τους άμεσους φόρους.
Οι συμμετέχοντες στις αγορές τα βλέπουν όλα αυτά και επιπλέον τις σχετικά μικρές χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας και αποφασίζουν.
Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη ότι η διαφορά της απόδοσης του 10ετούς ελληνικού ομολόγου από το αντίστοιχο γερμανικό έχει υποχωρήσει κοντά στις 68 μονάδες βάσης. Εκεί βρισκόταν πριν από την μεγάλη διεθνή χρηματοοικονομική κρίση του 2008.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.