Θετική έκπληξη οι Ελληνες social start-uppers

Ο Head of Marketing της Pernod Ricard Hellas μιλά στο Euro2day.gr για τον 4o ετήσιο διαγωνισμό Chivas Ventures και τα οφέλη που θα αποκομίσουν οι ελληνικές κοινωνικές start ups που θα συμμετάσχουν σ’ αυτόν.

Θετική έκπληξη οι Ελληνες social start-uppers

Ο παγκόσμιος διαγωνισμός Chivas Venture που βραβεύει τις κοινωνικές start up εταιρείες μπαίνει φέτος στην τέταρτη χρονιά του. Ο επικεφαλής του τμήματος Marketing της Pernod Ricard Hellas κ. Julien Merlet μιλά στο Euro2day.gr για το συγκεκριμένο διαγωνισμό, αλλά και για τα σημαντικά οφέλη που θα αποκομίσουν όσες ελληνικές επιχειρήσεις συμμετάσχουν σ’ αυτόν: Διεθνή αναγνώριση και δημοσιότητα, πρόσβαση στο παγκόσμιο οικοσύστημα κοινωνικής επιχειρηματικότητας με κοινούς στόχους και οράματα, mentoring από αναγνωρισμένες προσωπικότητες του κλάδου και βεβαίως μερίδιο από τη συνολική χρηματοδότηση του 1 εκατ. δολαρίων που προσφέρει κάθε χρόνο ο διαγωνισμός.

Ο κ. Merlet αναφέρεται επίσης και σε άλλα σημαντικά ζητήματα που αφορούν την κοινωνική επιχειρηματικότητα και εκφράζει τη θετική του έκπληξη για τις επιδόσεις των ελληνικών start ups στο συγκεκριμένο πεδίο, αναφέροντας χαρακτηριστικά:

«Κάθε χρόνο, οι Έλληνες υποψήφιοι μας εκπλήσσουν με τις επιχειρηματικές τους ιδέες και με την επιστημονική έρευνα που κρύβεται πίσω από αυτές. Είναι αξιοσημείωτο πόσο κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα μπορούμε να λύσουμε στη χώρα μας και είναι αρκετά ελπιδοφόρο το ότι υπάρχουν άνθρωποι που μετατρέπουν την ιδέα τους σε πράξη για να λύσουν αυτά τα προβλήματα μέσα από δυναμικά επιχειρηματικά μοντέλα».

Κύριε Merlet περιγράψτε μας περιληπτικά τον παγκόσμιο διαγωνισμό κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas Venture και τη διαδικασία του

Το Chivas Venture είναι ένας διαγωνισμός που κάθε χρόνο προσφέρει χρηματοδότηση $1 εκατ. σε κοινωνικές επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο, οι οποίες συνδυάζουν με επιτυχία την επιχειρηματικότητα με το κοινό καλό. Οι social start-uppers, που θα πρέπει να προέρχονται από τις 25 χώρες οι οποίες συμμετέχουν φέτος στον διαγωνισμό, καλούνται να συμπληρώσουν την online αίτησή τους στο chivas.com έως και τις 31 Οκτωβρίου. Στη συνέχεια, το Skoll Centre for Entrepreneurship θα αξιολογήσει όλες τις αιτήσεις από κάθε χώρα, σύμφωνα με τα διεθνή κριτήρια του διαγωνισμού, και θα ορίσει ποιοι θα είναι οι τοπικοί 5 φιναλίστ που θα διαγωνιστούν στη χώρα τους, ώστε να καταλήξουμε στον ένα νικητή της κάθε χώρας.

Στη χώρα μας για παράδειγμα, η τοπική κριτική επιτροπή, που, όπως παντού, αποτελείται από ειδήμονες του οικοσυστήματος κοινωνικής επιχειρηματικότητας, θα αποφασίσει ποιος θα είναι ο Έλληνας νικητής που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον παγκόσμιο τελικό, τον Μάιο του 2020. Τους μήνες που θα ακολουθήσουν, ο νικητής μας θα λάβει μέρος σε ένα μοναδικό Accelerator Program, όπου θα έχει να συμμετέχει σε workshops από παγκόσμιους experts του οικοσυστήματος. Στη συνέχεια, και πιο συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2020, θα ακολουθήσει online ψηφοφορία 3 εβδομάδων όπου τον πρώτο λόγο θα έχει το κοινό. Αν ο Έλληνας νικητής προκριθεί από τις ψήφους του κοινού ανάμεσα στους έξι κορυφαίους, θα λάβει μερίδιο από τα πρώτα $100.000 της χρηματοδότησης. Η κορύφωση φυσικά του διαγωνισμού γίνεται με τον Παγκόσμιο Τελικό του Chivas Venture, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, στον οποίο όλοι οι νικητές από κάθε χώρα θα κληθούν να περάσουν από μια σειρά παρουσιάσεων της εταιρίας τους, προκειμένου να έχουν την ευκαιρία να είναι ανάμεσα στους πέντε κορυφαίους που θα την παρουσιάσουν μπροστά στη διεθνή κριτική επιτροπή και ένα κοινό 2.000 ατόμων που απαρτίζεται από αναγνωρισμένους εκπροσώπους του επιχειρηματικού, επενδυτικού και startup παγκόσμιου οικοσυστήματος. Οι φετινοί 25 φιναλίστ θα μοιραστούν $900.000, εκ των οποίων οι $750.000 θα διανεμηθούν στους πέντε κορυφαίους υποψήφιους.

Γιατί να συμμετάσχουν οι Έλληνες επιχειρηματίες στον διαγωνισμό; Ποια είναι τα οφέλη; Ποιο είναι feedback που έχετε από τους προηγούμενους φιναλίστ;

Με τη συμμετοχή τους στο Chivas Venture, οι κοινωνικοί επιχειρηματίες έχουν πολλά οφέλη: διεθνή αναγνώριση και δημοσιότητα, πρόσβαση στο παγκόσμιο οικοσύστημα κοινωνικής επιχειρηματικότητας με κοινούς στόχους και οράματα, mentoring από αναγνωρισμένες προσωπικότητες του κλάδου και βεβαίως μερίδιο από τη συνολική χρηματοδότηση του $1 εκατ. που προσφέρει κάθε χρόνο ο διαγωνισμός. Μέσα από αυτή την εμπειρία, θα έχουν την δυνατότητα να αποκομίσουν πολύτιμα σχόλια και καθοδήγηση για την επιχείρηση τους, από εξειδικευμένους επαγγελματίες του οικοσυστήματος, με στόχο να εξελίξουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις. Το σπουδαιότερο είναι ότι χρόνο με το χρόνο, αυτό το κύμα κοινωνικής επιχειρηματικότητας παρουσιάζει δυναμική ανάπτυξη και νιώθουμε πολύ περήφανοι που το στηρίζουμε. Και οι τρεις Έλληνες κοινωνικοί επιχειρηματίες που ξεχώρισαν μέσα από το Chivas Venture και εκπροσώπησαν τη χώρα μας τα τελευταία τρία χρόνια έλαβαν σημαντική υποστήριξη από τον διαγωνισμό για να αναπτύξουν το επιχειρηματικό τους όραμα και να αποκτήσουν περισσότερη αναγνωρισιμότητα και δημοσιότητα.

Πώς θα αξιολογούσατε εσείς τους συμμετέχοντες με όρους ποιοτικούς και ποσοτικούς; Πιστεύετε πως υπάρχουν ενδιαφέρουσες social startups στην Ελλάδα; Τις βλέπετε να εφαρμόζουν αυτά που υπόσχονται;

Κάθε χρόνο, οι Έλληνες υποψήφιοι μας εκπλήσσουν με τις επιχειρηματικές τους ιδέες και με την επιστημονική έρευνα που κρύβεται πίσω από αυτές. Είναι αξιοσημείωτο πόσο κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα μπορούμε να λύσουμε στη χώρα μας και είναι αρκετά ελπιδοφόρο το ότι υπάρχουν άνθρωποι που μετατρέπουν την ιδέα τους σε πράξη για να λύσουν αυτά τα προβλήματα μέσα από δυναμικά επιχειρηματικά μοντέλα. Μέχρι σήμερα, 125 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν κάνει αίτηση στο Chivas Venture και τρεις από αυτές εκπροσώπησαν τη χώρα μας στους αντίστοιχους παγκόσμιους τελικούς: Η Ladd//Roller ιδρύθηκε από δύο πολιτικούς μηχανικούς που σχεδίασαν ένα πρωτοποριακό αμαξίδιο που βελτιώνει την καθημερινότητα ανθρώπων με κινητικά προβλήματα, βοηθώντας τους να σταθούν όρθιοι. Η Tobea είναι η εταιρεία που κατασκεύασε το SEATRAC, έναν μοναδικό μηχανισμό που παίρνει ενέργεια από τον ήλιο και προσφέρει σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα αυτόνομη πρόσβαση στη θάλασσα. Η περσινή νικήτρια, η Ingredio, δημιούργησε μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που ενημερώνει τον καταναλωτή για την πιθανή επικινδυνότητα των χημικών συστατικών που περιέχονται σε τρόφιμα και προϊόντα περιποίησης. Αυτές οι τρεις περιπτώσεις αποδεικνύουν πως οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν το όραμα και το υπόβαθρο και ό,τι άλλο απαιτείται για να λάμψουν και να εξελιχθούν.

Η ελληνική κυβέρνηση έχει ως στόχο να προσελκύσει επενδυτές και να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα. Ποια είναι η άποψή σας γι’ αυτή την στρατηγική; Τι θα έπρεπε να διορθώσουμε ως χώρα;

Μέχρι σήμερα, υπάρχουν πολλοί δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς που υποστηρίζουν start-ups, σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα. Και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό για το μέλλον της χώρας. Το Chivas Venture είναι ένας διαγωνισμός που εστιάζει στην κοινωνική επιχειρηματικότητα, ένα πεδίο που παρουσιάζει αυξημένη κινητικότητα τα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, το τι καθιστά μια επιχείρηση κοινωνική δεν είναι τόσο ξεκάθαρο στην ελληνική κοινότητα, καθώς πολλοί start-uppers που μπορούν να χαρακτηριστούν ως κοινωνικοί επιχειρηματίες δεν το γνωρίζουν. Επομένως, η εκπαίδευση και η συμβουλευτική καθοδήγηση είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική αγορά και αυτός είναι ο λόγος που συνεργαζόμαστε με τοπικούς ειδήμονες προκειμένου να διοργανώσουμε από κοινού mentoring workshops, στα οποία σπουδαίοι ομιλητές μιλούν για θέματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Είμαστε περήφανοι ως ο πρώτος διαγωνισμός στην Ελλάδα που εστιάζει αποκλειστικά στην κοινωνική επιχειρηματικότητα και δίνει στους social start-uppers την ευκαιρία να εξελίξουν και να αναβαθμίσουν την επιχείρηση τους μέσα από συμβουλευτική καθοδήγηση και χρηματοδότηση. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να διοργανώνουμε τον διαγωνισμό στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, να ενισχύσουμε το οικοσύστημα κοινωνικής επιχειρηματικότητας και να υποστηρίξουμε ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις, προσφέροντάς τους μια παγκόσμια πλατφόρμα για να προβάλλουν τον κοινωνικό τους αντίκτυπο.

Ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να πληροί ένας social start-upper για να δηλώσει συμμετοχή στο Chivas Venture;

Το κλειδί για έναν υποψήφιο είναι ο σωστός συνδυασμός κέρδους και κοινού καλού, που είναι μια από τις κορυφαίες αξίες του Chivas. Τα βασικά κριτήρια για τον διαγωνισμό είναι τα εξής:

• Να είναι κερδοσκοπική επιχείρηση

• Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες της να έχουν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία ή/και το περιβάλλον

• Ο νόμιμος εκπρόσωπος της επιχείρησης να έχει συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας του

• Να έχει ετήσιο τζίρο μικρότερο από $1,5 εκατ.

Πώς μπορεί κάποιος να είναι σίγουρος πως είναι κοινωνικός επιχειρηματίας;

Ένας κοινωνικός επιχειρηματίας έχει ως κύριο επιχειρηματικό στόχο να λύσει κάποιο κοινωνικό ή περιβαλλοντικό πρόβλημα μέσα από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του. Όχι υπό την έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, άλλα με βάση την επιχειρηματική της λειτουργία. Με άλλα λόγια, όπως την ορίζουμε στο Chivas Venture, κοινωνική επιχείρηση είναι εκείνη που συνδυάζει το κέρδος με τον θετικό κοινωνικό αντίκτυπο.

Πώς συνδυάζεται το Chivas Venture με τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές πρακτικές του ομίλου της Pernod Ricard παγκοσμίως;

Η δέσμευση για ένα θετικό αντίκτυπο στον κόσμο είναι στο DNA του ευρύτερου Ομίλου Pernod Ricard. Φέτος η Pernod Ricard έχει υιοθετήσει οκτώ φιλόδοξους και συγκεκριμένους στόχους που υποστηρίζουν τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών και εστιάζουν σε τέσσερις βασικούς άξονες που αφορούν στην Υπεύθυνη Καλλιέργεια, την Εκτίμηση προς τους Ανθρώπους, την Κυκλική Οικονομία και φυσικά την Υπεύθυνη Κατανάλωση. Το Chivas Venture στηρίζει αυτούς τους πυλώνες, ενισχύοντας επιχειρήσεις που συνδυάζουν κέρδος και κοινό καλό για να λύσουν τα πιο απαιτητικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v